Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg fikk ikke svar inne på kropp og helse, så jeg prøver meg her… Jeg kan ikke tro at jeg er den eneste med et barn/ungdom som har utviklet seg sent, og jeg håper at noen kan dele deres erfaringer med meg. Jeg forventer ikke et fasitsvar, men jeg trenger en bekreftelse eller avkreftelse på noen tanker jeg har gjort meg. Problemstillingen er som følger: Et barn/ungdom har redusert evne til abstrakt tenkning. Dette fører til store problemer med: * å sette ting i sammenheng, *resonnere seg fram til et svar, *vite hvordan og når den ervervede kunnskapen skal brukes, Evnen til abstrakt tenkning og resonnering økes gradvis, og starter vanligvis i alderen 11-12 år. Dette er også tiden der puberteten ofte begynner for begge kjønn. Men utvikles evnen til abstrakt tenkning på grunn av puberteten, at det skjer fysiologiske endringer i hjernen som starter innlæringen, eller er det aldersmessige erfaringer som fører til utvikling av evnene, og at det skjer uavhengig av oppstart av pubertet? Kan en forsinket pubertet også føre til forsinkelser med utvikling av disse evnene, og kan de utvikles når puberteten starter? Veldig takknemlig for tanker rundt dette!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Ingen som har erfaring, første eller annenhånds, med umodne barn/ungdommer? Men kanskje dere som har ungdommer som har utviklet seg i normalt tempo kan hjelpe til med deres erfaringer da? Opplevde dere at deres barn/ungdom ble mindre konkrete og bokstavlige, og fikk en mer abstrakt tankegang når de kom i puberteten? Begynte de å resonnere på en annen måte? Og føler dere at dette kan settes i sammenheng med pubertetsutviklingen, eller mener dere det er utelukkende alder og erfaring som fører til utviklingen av abstrakt tankegang?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 jeg har en lillesøster som ennå ikke er kommet i puberteten, hun er nå 14. Hun har begynt å få pupper men mensen er ikke kommet. Jeg kom i puberteten da jeg var 11-12. jeg og andre ser en merkbar forskjell på utviklingen. Hun er dårlig på å resonere seg frem til svar og sette ting i sammenheng. Dette hadde jeg ikke problemer med i 14års alderen. I tillegg er hun mye mer umoden enn det jeg var.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Tusen takk for svaret "gjest". Det var akkurat den typen observasjon som hjelper meg mye.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Jeg kom ganske sent i puberteten (fikk mensen da jeg var 15), og var nok ganske umoden på noen sosiale områder; lekte lenge og var liksom ikke typisk tenåring før jeg var 17. Men jeg var skoleflink (blant de flinkeste i klassen) hele veien og tror ikke jeg hadde problemer med å resonnere eller forstå sammenhenger unntatt sosiale koder. Tror det er så mange forskjellige enkelterfaringer at det beste er å lese statistikk. Også kommer det kanskje an på hva som er årsakene til forsinket pubertet og hva man regner som unormalt forsinket...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Jeg kom ganske sent i puberteten (fikk mensen da jeg var 15), og var nok ganske umoden på noen sosiale områder; lekte lenge og var liksom ikke typisk tenåring før jeg var 17. Men jeg var skoleflink (blant de flinkeste i klassen) hele veien og tror ikke jeg hadde problemer med å resonnere eller forstå sammenhenger unntatt sosiale koder. Tror det er så mange forskjellige enkelterfaringer at det beste er å lese statistikk. Også kommer det kanskje an på hva som er årsakene til forsinket pubertet og hva man regner som unormalt forsinket... Takk for ditt innspill. Jeg er helt på det rene med at det finnes så mange enkelterfaringer, men som jeg sa i første innlegg er jeg ikke ute etter et fasitsvar. Det er mer en tendens jeg søker. Problemet med statistikk og annen informasjon rundt dette tema, er at mental umodenhet hos vanlige ungdommer er et "ikke-tema". Det finnes lite tilgjengelig informasjon om dette. Redusert evne til abstrakt tenkning er godt dokumentert når årsaken er psykisk utviklingshemming, eller andre diagnoser, men ikke når årsaken er sen modning.
la Flaca Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror du skal unngå å analysere barnet ditt og heller se det for hva det er. Hvem bryr seg om stasitikker og hva alle andre mener og tror? Jeg var ikke spesielt tidlig ute med puberteten, men har alltid vært faglig flink og mentalt moden. Alle er forskjellige.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror du skal unngå å analysere barnet ditt og heller se det for hva det er. Hvem bryr seg om stasitikker og hva alle andre mener og tror? Jeg var ikke spesielt tidlig ute med puberteten, men har alltid vært faglig flink og mentalt moden. Alle er forskjellige. Min venninne bryr seg om statistikker, og hva alle andre mener og tror, for hun lever nå i håpet at det kan løse et stort problem for hennes ungdom! Hun lever med en ungdom som har fått konstatert manglende/nedsatt evne til abstrakt tenkning av fagpersoner. Hun har fått vite at ungdommen har et problem, hva det består i, og hvordan skolehverdagen kan tilrettelegges for at ungdommen skal få mest mulig ut av undervisningen. Det er også avklart at det her dreier seg om en intelligent ungdom som har mye kunnskap. Det er ikke konstatert psykisk utviklingshemming eller nevrologiske skader, men ungdommen klarer ikke å bruke kunnskapen som er ervervet, fordi ungdommen ikke klarer å sette kunnskapen i sammenheng, eller å se når hvilken metode som skal brukes. Det hun derimot ikke har fått vite, er hvorfor hennes ungdom har dette problemet, og om det vil rette seg. Når hun stiller spørsmål til leger og psykologer, sier de: "vi vet ikke. Vi får se...." Men hun trenger å vite om det ordner seg, om ungdommen kan vokse det av seg eller om det er en permanent tilstand og at hennes ungdom trenger noen til å legge til rette hverdagen for seg resten av livet. Hun lever i håpet om at puberteten kan gjøre hverdagen lettere for ungdommen hennes, og søker indikasjoner på om det kan skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå