Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Etter endel vurdering har jeg besluttet å flytte fra samboeren. Vi bor i hans leilighet, så jeg har hatt en relativt romslig økonomi siste året (men ikke spart opp ei krone).. Ja jeg vet, er en idiot.. Ok, fakta: Bor i trondheim, og vil leie ei lita to roms leilighet. prisene ligger fra 7-9000 i mndn på det jeg har sett på. Jeg har utbetalt cirka 15000 i mndn. Kan jeg klare en leilighet på 9000 i mndn f.eks?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Hvis du betaler 9000 i mnd i leie så har du like mye igjen som det jeg hadde da jeg var student med studielån pluss jobb. Det går selvfølgelig, men det er ikke fett. Store ekstrautgifter må planlegges godt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Kommer an på hva du har av andre utgifter, studielån, bil etc. 9000 blir mye, da har du bare 6000 igjen til alle andre utgifter. Dessuten må du regne med å betale depositum på minst 2xmånedsleie, så hvis du klarer å spare opp det før du flytter er det nok en fordel.
Gjest lille my_ts Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Kommer an på hva du har av andre utgifter, studielån, bil etc. 9000 blir mye, da har du bare 6000 igjen til alle andre utgifter. Dessuten må du regne med å betale depositum på minst 2xmånedsleie, så hvis du klarer å spare opp det før du flytter er det nok en fordel. Jeg har lån, betaler 1500,- på det i mndn. Har foreldre som stiller med depositumet, men ikke med støtte til leie.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Med lånet i tillegg blir 9000 altfor mye. Da bør du heller legge deg ned mot 7000.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Med lånet i tillegg blir 9000 altfor mye. Da bør du heller legge deg ned mot 7000. Jeg har klart meg fint med mindre i perioder. Men bør undersøke hvor store andre utgifter som kommer i tillegg til leien, strøm ol.
Gjest -Maggie- Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Jeg ville leid noe billigere til jeg hadde spart opp en buffer.
Glynis Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Jeg ville på generelt grunnlag aldri bruke en så stor prosentandel av inntekten min på leiebolig.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Må vel gå å finne noe billigere å leie?
thapara Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Du kan fint finne en toroms i Trondheim ned mot 5000. Med hell en på Bakklandet, men på Jakobsli el. er det ikke noe problem. Da har du råd til å legge av litt penger slik at du kan få kjøpt deg noe eget en dag!
DingDong Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Hva i alle dager? Har du betalingsforpliktelse på 1500 i mnd og en inntekt på kun 15 000, altså 13 500 til rådighet, så kan du ikke leie en leilighet til 9000, kjære deg. Du vil sikkert ha internett, du har sikkert mobiltelefon, du trenger sikkert mat, om vinteren trenger du kanskje å holde det varmt... Du ser poenget. Husk at dersom du velger en mindre bolig, så blir også fyringsutgifter og mye annet mindre. Prioriter heller å ha det romslig økonomisk, for det er ikke noe moro å sitte der uten å kunne betale regninger på tross av at man har jobbet og sliti hele mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå