Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Reiser til London 20.mars! gleder meg kjempemasse til det. Har bare vært der på dagsturer tidligere!!

Skal være en langhelg med kjæresten.

Så denne tråden passet perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_trude29_*

Kjempefin tråd! Skal reise til London nå i påskeferien med datteren min! Gleder oss veldig! Skal på Grease en kveld, ellers må vi vel innom Madame Tussaud, Tower of London, London Eye og British Museum. Også masse shopping så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig anbefale Seetickets.co.uk til å bestille billetter til konserter og andre forestillinger. Jeg bestilte nylig billetter igjennom dem til en forestilling jeg skal på i London i sommer. Brukervennlig side, ingen gebyrer, og billettene ble sendt til meg per post, uten tillegg i prisen! Man kan hele tiden spore billettene sine også. Veldig kjekt.

I tillegg til TopTable som jeg tidligere har anbefalt, må jeg også nevne SquareMeal. Veldig greit for å finne frem til restauranter og eventuelt bestille bord.

RESTAURANTER:

Clos Maggiore er en romantisk fransk restaurant i Covent Garden. Faktisk så romantisk at den ble kåret til en av Londons 5 mest romantiske restauranter i fjor. God mat og god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trude29_*

Tilbake fra London turen! Hadde en flott tur, men fy som pengene flyr! Men har jo lært av mine feil til neste gang i hvertfall!

-Oppbevaring av bagasje på togstasjon (Victoria) var veldig dyrt! 8 pund pr koffert/bag! Pluss at man må stå i kø for å levere inn.

-Kjøpe Oystercard er nok det lureste! Gjerne på forhånd. Tar mye tid å lete etter informasjon.

-Huske å beregne mer tid på transport! Veldig mange mennesker som skal reise på samme tid, særlig på ettermiddagen.

-De "hop-on" sightseingbussene går bare til kl 17! Kjekt å vite om man tror at man kan bruke de som transport om kvelden! :klaske: Men det var kjekt at man kunne kjøpe billetter til severdigheter som Tower of London, Madam Tussaud osv. Slapp unna køen på Tower i hvertfall! Måtte så i en tilsynelatende lang kø på Madam T., men køen gikk unna på 30 min.

Skulle generelt forberedt meg mer på det med transport, for det var jammen både tidkrevende og dyrt! Men t-banesystemet er supert! Lett å finne frem, og det kommer alltid et tog!

-Innsjekking på engelske flyplasser tar mer tid enn i Norge. I hvertfall i påska! Sto i kø i nesten to timer på Gatwick i går på skjærtorsdag. Flere som nesten misset flyet sitt pga kø.Dette var visst uvanlig til å være Norwegian. Veldig mange fine butikker på Gatwick så det ut som, men vi måtte bare løpe forbi dem. :grine:

Litt betraktringer fra en som ikke er så vant til å reise alene! ;) Neste gang skal jeg dra på ren shoppingtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Londonturist
Clos Maggiore er en romantisk fransk restaurant i Covent Garden. Faktisk så romantisk at den ble kåret til en av Londons 5 mest romantiske restauranter i fjor. God mat og god service.

Forsøkte å bestille bord her, men det var dessverre fullt samtlige dager jeg skal være i london.

Noen forslag til gode/romantiske restauranter? Vil er glad i gode, gjennomtenkte tre retters middager med god vin til. Gjerne italiensk eller fransk.

Vi er også ute etter en god tapasrestaurant og en god indisk restaurant.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg anbefaler alle som skal til London, spesielt om sommeren, å dra til Kew Gardens! Vi endte faktisk opp med å dra dit to dager på rad. Stikk innom en Marks & Spencers og kjøp ferdigsterkt, kaldt kyllingkjøtt, frukt, noe brød og alt annet du har lyst på (en flaske vin f.eks.) og noen flasker vann. Ta tube'n til Kew, og følg skiltene til Kew Gardens (fem minutter gåtur fra stasjonen). Et lite stykke paradis!

http://www.kew.org/

Om man vil på musical, kan jeg anbefale Wicked på det varmeste. Den går på Apollo Victoria, altså rett over gaten fra Victoria Station. Nydelig musical om heksene i The wizard of Oz, med fantastiske skuespillere og kostymer og scenedekorasjon. Passer for både voksne og barn i alle aldre!

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_dorothea_*
-Oppbevaring av bagasje på togstasjon (Victoria) var veldig dyrt! 8 pund pr koffert/bag! Pluss at man må stå i kø for å levere inn.

-

Kjøpe Oystercard er nok det lureste! Gjerne på forhånd. Tar mye tid å lete etter informasjon.

Er hoteller generelt villige til å oppbevare bagasje dagen du sjekker ut, hvis flyet går på ettermiddagen?

Vet dere om noen billetter som dekker reise til/ fra Stanstead, eller må den turen kjøpes separat?

Jeg føler meg på særdeles utrygg grunn når det gjelder transportmuligheter. Pleier å ta det som det kommer når vi bare er voksne på tur, men drar nå for første gang med arvingen på 12 år, og vil gjerne ha mest mulig klart på forhånd vedr. transport - t/r flyplassen og i London. Vi kommer til å farte rundt og være skikkelig turister, tenker jeg. Besøke de mest kjente severdighetene. Shoppe litt. :)

Fant dette på TFL:

Off-Peak 3 Day Travelcards

Can be used from 09:30 Monday to Friday, all day Saturday, Sunday and public holidays on each day of validity and for any journey that starts before 04:30 on the day following the expiry date.

Betyr det at kortet kan brukes hele dagen, også lørdag og søndag, men først etter kl. 09.30? Vi skal være 4 dager (3 netter), så vi må bruke noe annet den siste dagen.

Oystercard virker ok. Er det knyttet opp mot mitt kredittkort når det gjelder auto top-up"? Hva med restsum på kortet? Det står at det ikke går ut på dato, men kan man få tilbake restsummen på annen måte enn ved bruk?

Og trenger jeg sone 1-6 for å besøke de mest kjente severdighetene, eller holder det med 1-2, evt. 1-4? sonekart

Håper det er noen av dere der ute som kan hjelpe meg uten å bli oppgitt over min uvitenhet. :goodbye:

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_dorothea_*

Meg igjen..

Stenger butikker og annet i London tidlig på pinseaften? (Og hva er vanlig åpningstid i butikkene, ma-fre og lørdag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

De fleste hoteller er villige til å ta vare på bagasjen; send de en mail og spør om du virkelig vil føle deg trygg på det :) Men det er ganske vanlig service altså.

Anbefaler riktignok å ha en metode som gjør at kofferten ikke kan åpnes uten at dere merker det. En liten hengelås f.eks. Bare husk å ta denne av før dere sjekker inn bagasjen på flyplassen, siden dette ikke er lov å ha på under flyturen lenger.

Bare foreslår dette fordi en jeg var på klassetur med opplevde at kofferten hennes var blitt rotet i mens den stod i oppbevaring på hotellet. Ingenting var blitt tatt, enda det lå verdier der, men det var nå ekkelt nok å vite at noen hadde vært oppi kofferten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jossa_*
Er hoteller generelt villige til å oppbevare bagasje dagen du sjekker ut, hvis flyet går på ettermiddagen?

Vet dere om noen billetter som dekker reise til/ fra Stanstead, eller må den turen kjøpes separat?

Jeg føler meg på særdeles utrygg grunn når det gjelder transportmuligheter. Pleier å ta det som det kommer når vi bare er voksne på tur, men drar nå for første gang med arvingen på 12 år, og vil gjerne ha mest mulig klart på forhånd vedr. transport - t/r flyplassen og i London. Vi kommer til å farte rundt og være skikkelig turister, tenker jeg. Besøke de mest kjente severdighetene. Shoppe litt. :)

Fant dette på TFL:

Off-Peak 3 Day Travelcards

Can be used from 09:30 Monday to Friday, all day Saturday, Sunday and public holidays on each day of validity and for any journey that starts before 04:30 on the day following the expiry date.

Betyr det at kortet kan brukes hele dagen, også lørdag og søndag, men først etter kl. 09.30? Vi skal være 4 dager (3 netter), så vi må bruke noe annet den siste dagen.

Oystercard virker ok. Er det knyttet opp mot mitt kredittkort når det gjelder auto top-up"? Hva med restsum på kortet? Det står at det ikke går ut på dato, men kan man få tilbake restsummen på annen måte enn ved bruk?

Og trenger jeg sone 1-6 for å besøke de mest kjente severdighetene, eller holder det med 1-2, evt. 1-4? sonekart

Håper det er noen av dere der ute som kan hjelpe meg uten å bli oppgitt over min uvitenhet. :goodbye:

På forhånd takk.

Var i London for et par uker siden. Var der i 4 dager og hadde kjøpt et 3-dagers travelcard på forhånd. Veldig kjekt! Brukes fritt på buss og tube. Vi hadde også kjøpt en tur/retur-billett med Gatwick-express på forhånd. Det kan du også gjøre med Stansted-express. Hvis det blir en del reising den 4. dagen, kan du f.eks. kjøpet et dagskort for bussene for 3,80 pund. En enkeltreise koster 2 pund, så det lønner seg fort. Tror også du kan få kjøpt dagskort for tube for 5 pund. Busskort må du kjøpe på automater ved busstoppet, og du må ha nøyaktig beløp.

Du kommer deg rundt på de fleste severdigheter med et sone 1-2 kort.

Jeg har bare bodd på forskjellige Hilton-hotell i London, og de er svært behjelpelige med oppbevaring av bagasje o.l. Vi kjøpte bl.a billetter til Madame Tussauds på hotellet.

Håper du får en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg igjen..

Stenger butikker og annet i London tidlig på pinseaften? (Og hva er vanlig åpningstid i butikkene, ma-fre og lørdag?)

Pinsen er ikke helligdag i England, slik som i Norge. England har mange færre helligdager enn Norge, generelt sett. Oversikt over helligdager (bank holidays) finner du her.

Butikkene rundt Oxford Street for eksempel har åpent fra 9/10-20/21, mens mindre butikker kanskje stenger fra 18 og utover.

På søndager har kortere åpningstider : 12-18 for eksempel. De minste, uavhengige butikkene har muligens stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
-Innsjekking på engelske flyplasser tar mer tid enn i Norge. I hvertfall i påska! Sto i kø i nesten to timer på Gatwick i går på skjærtorsdag. Flere som nesten misset flyet sitt pga kø.Dette var visst uvanlig til å være Norwegian. Veldig mange fine butikker på Gatwick så det ut som, men vi måtte bare løpe forbi dem. :grine:

TO TIMER kø? Hvordan er det mulig, Norwegian har vel stort sett bare innsjekking til ett fly av gangen der? Så selv om samtlige passasjerer kom dit helt på likt så skal det da ikke kunne ta så lang tid? Hvis de ikke har noen tekniske problemer da. Har selv sjekket inn på Stansted med Norwegian, der var det null kø. Men sikkerhetskøen derimot var et annet kapittel... der gikk det nok en time. Må jo være mange som mister flyene sine i England, når det kommer folk dit som er vant med at det holder å komme en time før avgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor lang tid må man normalt regne med å ha på Gatwick til innsjekking og sikkerhetskontroll + litt shopping? Jeg har bare vært på Heathrow (tok da tuben til og fra) og Stansted. Til det siste stedet var jeg dum nok til å ta buss, og sto over to timer i kork. Neste gang blir det Gatwick, og da definitivt tog. Skal bo på hotell rett ved Victoria Station også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Grafica

Hmmm jeg vil regne to timer, kanskje to og en halv, fra du ankommer gatwick til flyet går. Men så vil jeg alltid ha ekstremt god tid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker egentlig alltid å være på flyplassen 2 timer før avgang når jeg skal fly til og fra utlandet, da rekker man innsjekk, sikkerhetskontroll og burde ha litt tid til shopping eller en matbit. Boarding starter jo 30 minutter før avgang, så det er uansett dumt å møte opp bare en time før avgang på store flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dorothea_*

Da er vi tilbake igjen. Her er noen av våre erfaringer:

Vet dere om noen billetter som dekker reise til/ fra Stanstead, eller må den turen kjøpes separat?

Ryanair solgte billetter for ca. £22 t/r på flyet, vanlig pris ca. £28. NB: Enda billigere å kjøpe for barn i skranken på flyplassen.

Fant dette på TFL:

Off-Peak 3 Day Travelcards

Can be used from 09:30 Monday to Friday, all day Saturday, Sunday and public holidays on each day of validity and for any journey that starts before 04:30 on the day following the expiry date.

Betyr det at kortet kan brukes hele dagen, også lørdag og søndag, men først etter kl. 09.30? Vi skal være 4 dager (3 netter), så vi må bruke noe annet den siste dagen.

Dette var lurt. Kostet £5,60 pr. dag. Kun £1 for barn som reisen med voksne med slikt kort. Brukte det både på undergrunn og på bussene.

Og trenger jeg sone 1-6 for å besøke de mest kjente severdighetene, eller holder det med 1-2, evt. 1-4? sonekart

Sone 1-2 holdt i massevis for vårt turistbruk :)

Husk gode sko!!!

Unngå London Eye i tiden 11.30-16.00 pga. lang kø. (Kø for billetter og kø for å komme opp.) Du kan bestille billetter på nett og hente dem der. Det gjelder også for andre severfigheter og for Stanstead Express. Vi fikk tilbudsvoucher på bl.a. Madame Tusseauds (2 for 1) når vi kjøpte billettene til Stanstead Express på flyplassen.

Bagasjedrop til Ryanair er i sone F når du skal tilbake igjen. Vi betalte for kontrollveiing av kofferter et sted på flyplassen, men vi kunne også sette dem på "båndet" i en ledig skranke for å se vekt. Det gjaldt også på utreise Torp. Skjønner ikke at kofferten kunne legge på seg 7 kilo på så få dager..

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...