Gjest eivind Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 vet dere at den beste måten å finne ut om dere passer økonomisk med kjæresten på er å ha felles konto..... man finner ut hva den andre bruker penger på, og det beskriver deg som person og hva du liker. en konto begge lønningene kommer inn på og åpenhet om hva den andre gjør med sine penger er å bli mer intime på et annet plan som folk kan glemme. det er helt umulig å få problemer i et godt forhold ved å dele økonomien. det ser man når vi ser grunnene til at folk ikke vil dele den delen av livet sitt med sin kjæreste.
Mamma1 Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Helt umulig å få problemer når man har delt økonomi?? Den var ny. Her har vi krangler som alle andre, men vi har felles konto.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 vet dere at den beste måten å finne ut om dere passer økonomisk med kjæresten på er å ha felles konto..... man finner ut hva den andre bruker penger på, og det beskriver deg som person og hva du liker. en konto begge lønningene kommer inn på og åpenhet om hva den andre gjør med sine penger er å bli mer intime på et annet plan som folk kan glemme. det er helt umulig å få problemer i et godt forhold ved å dele økonomien. det ser man når vi ser grunnene til at folk ikke vil dele den delen av livet sitt med sin kjæreste. Her var det mye rart. Kan man ikke ha et vellykket forhold uten felles konto? Tror heller ikke at skilsmissestatistikken støtter deg helt på at det er umulig å få problemer når man deler økonomien :gjeiper: Selv har jeg aldri hatt delt konto med noen, og har heller ingen planer om å ha det. Så har jeg heller ikke noe behov for å ha kontroll på hva andre bruker pengene sine på.
gullet76 Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Tror det fører til mindre krangling ved å ha felles økonomi ja. Men å gjøre det før man flytter sammen er ikke naturlig for vår del... Vi får lønn inn på separate konti, og så overføres det fra disse konti over på felles utgiftskonti (matkonto, kvart.vis regninger, mnd. regninger, bufferkonto). Det vi sitter igjen med lønnskonto gjør vi som vi vil med. Men vi er begge disponenter på hverandres lønnskonti.
Alison Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Skal dere ha felles konto bør du være oppmerksom på at kun en kan stå som eier av kontoen. Eieren av kontoen kan når som helst slette den andre personen som disponent slik at den personen ikke lenger har noen som helst rettigheter til pengene. Disponenten har heller ikke rett til å få full innsikt på kontoen. Det er i teorien kun saldo disponenten har rett til å få vite. Mannen min og jeg har felles økonomi og har full innsikt i hverandres kontoer, men det hadde ikke vært aktuelt å kun ha en felleskonto.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Hver gang denne felleskontodiskusjonen kommer opp her, er det mange som har sterke meninger om hva som er riktig. Greit nok det, men hvorfor har noen egentlig noen interesse av hva andre velger av felles konto eller private konti? Jeg synes det er unaturlig å dele konto med noen, men det spiller da ingen rolle for meg hva Per og Kari velger å ha.
Gjest eivind Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Helt umulig å få problemer når man har delt økonomi?? Den var ny. Her har vi krangler som alle andre, men vi har felles konto. det du må forstå er at ingen GODE forhold reagerer på felles konto, bare de dårlige som ikke er ment til å være sammen. viss et forhold ikke tåler å dele penger kan det umulig være kjærlighet bak foholdet... det er sannheten.
Gjest eivind Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Her var det mye rart. Kan man ikke ha et vellykket forhold uten felles konto? Tror heller ikke at skilsmissestatistikken støtter deg helt på at det er umulig å få problemer når man deler økonomien :gjeiper: det er dårlige forhold som ikke tåler penger, en måte å få bort dårlige forhold på. en test om du vil. Selv har jeg aldri hatt delt konto med noen, og har heller ingen planer om å ha det. Så har jeg heller ikke noe behov for å ha kontroll på hva andre bruker pengene sine på. det handler ikke om kontroll, men om å dele livet sitt med noen, kjærlighet om du skjønner.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 det handler ikke om kontroll, men om å dele livet sitt med noen, kjærlighet om du skjønner. Og det har absolutt nada med felles konto eller ikke å gjøre
Gjest Naria Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Jeg har hatt felles konto med en kjæreste, og det forholdet gikk rett i dass. Det hadde dog lite å gjøre med økonomien. Uten at dette er noe jeg har tenkt mye på, tror jeg ikke at jeg noen gang kommer til å ønske å ha 100% felles økonomi. Felles regnings- og matkonto ja, men ellers vil jeg kunne bruke mine penger på det jeg ønsker uten at en partner skal legge seg opp i det.
eivind Skrevet 1. november 2008 #11 Skrevet 1. november 2008 Og det har absolutt nada med felles konto eller ikke å gjøre det er akkuratt det det har, for kan du ikke dele penger som ikke har direkte med kjærlighet å gjøre kan du ihvertfal ikke dele livet med noen. aner du ikke hva du kan lære om en person viss du deler penger med dem?
eivind Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Jeg har hatt felles konto med en kjæreste, og det forholdet gikk rett i dass. Det hadde dog lite å gjøre med økonomien. Uten at dette er noe jeg har tenkt mye på, tror jeg ikke at jeg noen gang kommer til å ønske å ha 100% felles økonomi. Felles regnings- og matkonto ja, men ellers vil jeg kunne bruke mine penger på det jeg ønsker uten at en partner skal legge seg opp i det. viss du er redd en partner skal legge seg opp i pengene dine, hva tror du da er grunnen til det? for kan du svare på det har du svaret på hva som er galt i forholdet på et plan i det minste. viss en kjæreste ikke gir deg trygghet når det gjelder penger er han ikke noe god mann å ta vare på. viss penger skiller noen er det ikke mye grunnlag for kjærlighet.
Gjest Naria Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Det handler ene og alene om at hvis jeg ønsker det kan jeg bruke hele lønna mi på sko og annet "undødvendig" tull. Etter at alle andre utgifter er betalt, selvsagt.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 viss du er redd en partner skal legge seg opp i pengene dine, hva tror du da er grunnen til det? for kan du svare på det har du svaret på hva som er galt i forholdet på et plan i det minste. viss en kjæreste ikke gir deg trygghet når det gjelder penger er han ikke noe god mann å ta vare på. viss penger skiller noen er det ikke mye grunnlag for kjærlighet. Etter at felles utgifter er betalt, vil jeg slippe å redegjøre for andre hva jeg bruker pengene mine til. Og hva mannen bruker sine penger til, er hans buisiness. Ønsker jeg å bruke alle pengene jeg har til "fjas" og dermed ikke ha penger til noe fornuftig en måned, er det opp til meg. Derfor, mine penger står på min konto, mannens penger står på hans konto. Er en av oss blakke, trår den andre til.
eivind Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Det handler ene og alene om at hvis jeg ønsker det kan jeg bruke hele lønna mi på sko og annet "undødvendig" tull. Etter at alle andre utgifter er betalt, selvsagt. hvorfor tror du at det å dele konto vil forandre ditt forbruk da? det er jo det samme som å si at viss du deler kontoen vil han blir sur på hvor mye penger du bruker. det beviser bare en av 2 ting: 1 enten bruker faktisk for mye penger og han vil hjelpe deg å bli voksen, 2 eller er han helt feil for deg og vil bare kontrolere deg. og i begge sitvasjonene så blir livet ditt bedre, for enten hiver du ut en kontrolerende mann eller blir du flinkere på pengene dine. du vinner uansett.
Gjest Naria Skrevet 1. november 2008 #16 Skrevet 1. november 2008 hvorfor tror du at det å dele konto vil forandre ditt forbruk da? det er jo det samme som å si at viss du deler kontoen vil han blir sur på hvor mye penger du bruker. det beviser bare en av 2 ting: 1 enten bruker faktisk for mye penger og han vil hjelpe deg å bli voksen, 2 eller er han helt feil for deg og vil bare kontrolere deg. og i begge sitvasjonene så blir livet ditt bedre, for enten hiver du ut en kontrolerende mann eller blir du flinkere på pengene dine. du vinner uansett. Dette er det nesten så jeg ikke gidder å kommentere en gang. Hva som er for mye penger er ene og alene min sak, så lenge alle regninger er betalt og jeg har mat på bordet.
eivind Skrevet 1. november 2008 #17 Skrevet 1. november 2008 Dette er det nesten så jeg ikke gidder å kommentere en gang. Hva som er for mye penger er ene og alene min sak, så lenge alle regninger er betalt og jeg har mat på bordet. hvordan kan du være så redd for dit økonomiske privatliv og ikke se at det betyr at mannen din ikke er rett for deg. for hvorfor ellers er du så redd for å dele livet ditt med en annen person. når man har funnet den rette er man ikke redd for å dele, man er ikke alene lengre, man er 2. man kan ikke være så egoistisk uten at det betyr noe. så finn ut hvorfor.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #18 Skrevet 2. november 2008 hvordan kan du være så redd for dit økonomiske privatliv og ikke se at det betyr at mannen din ikke er rett for deg. for hvorfor ellers er du så redd for å dele livet ditt med en annen person. når man har funnet den rette er man ikke redd for å dele, man er ikke alene lengre, man er 2. man kan ikke være så egoistisk uten at det betyr noe. så finn ut hvorfor. Men hva med at enkelte ønsker å bruke pengene sine på hva de vil, uten at dette er tilgjengelig informasjon for andre? Trenger ikke å ha noe med redsel for kritikk å gjøre i det heletatt. Man deler ikke involler og organer heller, selv om man er i et forhold. Enkelte ting er det fullt mulig å få ha i fred, selv om man er i et forhold, skjønner du.
eivind Skrevet 2. november 2008 #19 Skrevet 2. november 2008 Men hva med at enkelte ønsker å bruke pengene sine på hva de vil, uten at dette er tilgjengelig informasjon for andre? Trenger ikke å ha noe med redsel for kritikk å gjøre i det heletatt. Man deler ikke involler og organer heller, selv om man er i et forhold. Enkelte ting er det fullt mulig å få ha i fred, selv om man er i et forhold, skjønner du. du vet det er noe gale når man ikke kan dele med den som liksom skal være den rette, den kjæresten man skal stole på osv. hvorfor vil du ikke onrømme at det er noe mer bak, det er derfor du kjemper så hardt i denne diskusjonen for å holde din kjæreste uvitende om ditt liv. hva i all verden tror du kan gå galt, det er det som er spørsmålet? og det har mye med forholdet å gjøre.
eivind Skrevet 2. november 2008 #20 Skrevet 2. november 2008 tenk viss du må si: jeg kan ikke dele konto med kjæresten fordi det tåler ikke forholdet.. hva sier det om saken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå