Gå til innhold

Bo et år i utlandet...

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Vi har pga masse endringer i planer funnet ut å framskyte planene om å bo i utlandet 1 år. Ikke mer enn det.

Australia eller Spania som gjelder, begge lang er dekket av trygdeordning.

Noen med erfaring fra lignende???

Jeg vurderer nettstudie av relevant fag, benytte sjansene til å etterutdanne meg. Men da via nett, for det er knyttet til norsk lærested og altså lånekassen.

Minimum 15 studiepoeng må man ta for å få lån/stipend. de studiene jeg har tenkt er 30 studiepoeng, altså deltidstudie over 1 år.

So far so good?

Kan jeg motta barnetrygd??

Hva hvis jeg tar småjobber litt her og der? Lønner deg eller vil jeg tape?

Melde meg arbeidsledig er jo tåpelig, men da får jeg jo arbeidsledighetstrygd! Dette selvfølgelig bare hvis jeg ikke studerer og får lån/stipend.

Aaargh! Vet ikke helt hva jeg egentlig spør etter!!! :)

Noen som har bodd midlertidig 1 år i utlandet med barn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så lett å få visum til Australia uten videre? Uten å ha en australsk skoleplass eller jobb å gå til mener jeg.

Skrevet

Hvis du mottar lønn av en utenlandsk arbeidsgiver i utlandet så mister du medlemskapet i norsk folketrygd, med mindre du også har støtte fra Lånekassen.

Gjest StoreSky
Skrevet

1. gjest: Mannen skal jobbe, men må jo søke og se hva som skjer... Har tenkt på om de vil si nei ja..

2. gjest: så vidt jeg forstår så kvalifiserer utdannelsen til støtte fra lånekassa. (står på nettsiden om studiet jeg ønsker/vurderer)

Skrevet

Eg veit ikkje så mykje om situasjonen din, utgifter og studiefelt/arbeid og sånt. Men eg tenkte eg skulle tipsa deg om å sjekka Legathåndboka og sjå om du kan søka på nokon legat eller stipend der. Ein del legat skal gå til folk som bur i utlandet for å studera noko, og ikkje alle har formelle krav til studiet. Eg fekk dekka eit år i utlandet for å studera fagfeltet mitt privat hjå ein lærar. Det var ein del arbeid med å skaffa alle dei rette papira og sånt, men det lønnte seg absolutt!

Gjest StoreSky
Skrevet

Takk for tips, skal jeg sjekke ut! :)

Skal bo sammen med mannen som jobber 100% og min datter på snart ti år.

Og idag fikk han vite at jobb var klart til han, i juni hvis han/vi vil! :hoppe:

grøss og gru! tenk at jeg mulig skal bo i det store utlandet!

Skrevet
Takk for tips, skal jeg sjekke ut! :)

Skal bo sammen med mannen som jobber 100% og min datter på snart ti år.

Og idag fikk han vite at jobb var klart til han, i juni hvis han/vi vil! :hoppe:

grøss og gru! tenk at jeg mulig skal bo i det store utlandet!

Denne sjansen må du ikke la gå fra deg! Si ja, sett i gang og planlegg, søk opphold og visum og bruk dagene i utlandet til å lære språk, ta et grunnfag på nett, lær landet og kulturen å kjenne, etabler nettverk som du har resten av ditt liv. Mange norske familier flytter til utlandet i forbindelse med jobb, og jeg har ennå til gode å høre at noen angrer. Ungene får en fantastisk mulighet til å oppleve helt andre miljø. Spennende om dere får reise til Australia, skulle gjerne vært i dine sko!

Gjest StoreSky
Skrevet

Takk takk gjest!

Så lenge alt praktisk går i orden så reiser vi! Hurra! Jeg har alltid drømt om å bo for en tid et annet sted.

Så planen er å reise når skolen slutter her i Norge, da har jeg forhåpentligvis lappen, vi fått spart opp penger til en stor "buffer-konto" (begge to har ikke helt unge foreldre) og alle papirer er i orden.

Vi regner med å gifte oss i løpet av våren, da er det lettere for meg og min datter å få arbeid og studie tillatelse. Men vi hadde tenkt å gifte oss uansett altså, men ikke før til neste høst bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...