HellCat Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har lenge tenkt på at jeg kunne tenkt meg å jobbe i et forlag, type Egmont, Gyldendal, Schibsted osv. Innenfor forlaget kunne jeg tenkt meg å jobbe med promotering og formidling av utgivelser, samt ha kontakt med forfatterene og kanskje ha noe ansvar for å oppdage nye talenter osv. Noen som v et hva slags utdanning/erfaring som kreves for en slik jobb? Og om det jeg etterlyser har en stillingstittel i det hele tatt? Alle erfaringer og kommentarer om det å jobbe i forlag mottaes med takk!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Hei, jeg har i jobbet noen år i forlag tidligere, i et av de store forlagene i Norge, og det enkleste svaret jeg har til hva slags bakgrunn/utdannelse du bør ha er nok at det varierer utrolig mye... Typiske stillinger i forlag er redaktører (som på mange måter er en prosjektleder for en bok), markedsførere og informasjonsfolk, produksjonsfolk, grafikere/designere, bilderedaktører osv, men man kan jo også jobbe i forlag med IT, systemutvikling, økonomi, administrasjon og servicetjenester, eller i tilknytning til distribusjon (Forlagssentralen og Sentraldistribusjonen) osv. Husk også at det finnes langt mer enn skjønnlitterære utgivelser, blant annet utgis det mye lærebøker både for grunnskole, videregående skole og høyere utdanning, og det fins lydbokforlag/-avdelinger, fakta- og dokumentaravdelinger osv. Organiseringen varierer også en del fra forlag til forlag, for eksempel om de har egne manusredaktører og at forlagsredaktøren da først og fremst hanker inn nye prosjekter, eller at begge disse oppgavene ligger hos samme person. Bakgrunnen til de ansatte varierer derfor veldig; mens mange som jobber med skjønnlitteratur kanskje har litteraturvitenskaplig bakgrunn, er mange ansatte i skolebokavdelingene i utgangspunktet lærerutdannet - da det er viktig med god faglig kjennskap til området en jobber med og ikke minst undervisningserfaring. Du etterspør på mange måter nok en stilling som kanskje det ikke finnes så mange av, nemlig en slags miks av redaktør-, salgs- og informasjonsansvar, og kanskje er det smart å tenke på hva du har mest interesse av og er god til. Dersom du ønsker å gjøre alle disse tingene i en og samme stilling må du nok sikte deg inn mot et lite forlag vil jeg tro. Når det gjelder rekruttering, så er det også i forlagsbransjen gjerne vanlig at en får et bein innafor ved å kjenne noen og kanskje slik kommer inn i engasjementer og vikariater, uten at stillingene lyses ut eksternt. Så dersom du har kontakter kan disse være gull verdt:) Jeg har også hatt en del kolleger som har begynt nærmest på bunnen og i mindre relevante jobber, som i resepsjon og ekstrahjelper, og slik kommet seg inn i systemet. Og mange blir der lenge, det er en veldig spennende bransje å jobbe i! Lykke til, det er bare å spørre om det er mer du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå