Gå til innhold

Baby på vei


pinkybride

Anbefalte innlegg

Ja nå skal jeg også bli mamma for første gang!

Masse jeg ikke vet om svangerskap og barn og prøver å sette meg inn i ting og tang.

Jeg er nå i uke 10 så har mange uker igjen før den lille kommer.

Endret av pinkybride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer masse!! :)

Selv har jeg termin i juni, og skal også ha min første, så du er ikke alene om å sette deg inn i ting og tang ;) Det er jo så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenkte å skrive litt om ting og tang som har skjedd.

Jeg har hatt en strålende graviditet, bare vært litt småkvalm innimellom, litt trøtt osv, men ikke noe jeg ikke kunne takle. Vært i 100 % ojbb hele tiden. ikke lagt på meg så mye enda heller ca 1,5 kg.

Helt til uke slutten av uke 17. Fikk plutselig en kveld veldig store smerter i siden litt bak. I løpet av natten ble smertene verre og verre og tidlig på morgenen bestemte jeg meg for å dra på legevakten. Der fikk jeg beskjed om at jeg sannsynligvis hadde nyresten og fikk en sprøyte med noe som het buskopan da jeg ikke kunne ta voltaren som gravid. Deretter ble jeg sendt rett på sykehus.

Etter mange timer venting, fikk jeg snakket med lege, tok blodprøver, urinprøver og sendt på ultralyd av nyren. Da man ikke kan bli utsatt for vanlig røntgen.

På UL fant de ingen sten, men det var tydelig at noe ikke var som det skulle på høyre side. Nyrebekkenet var større enn normalt og det var ingen aktivitet fra høyreurinleder og ned til blæren. Dermed fikk jeg beskjed om at jeg måtte rett inn på operasjonsstuen slik at de fikk sjekket med spesiellt kamera som de kjører opp og ser hva som er galt og hva som sperret for urinen. Dette for at de måtte redde nyren min. Jeg ble selvsagt veldig redd og engstelig for babyen, alle medikamentene, narkosen osv som de skulle putte i meg.

dermed var det full narkose og masse greier.

Da jeg våknet til var jeg virkelig susete, akkurat som om jeg var superdrita. Jeg var veldig engstelig over at babyen ikke skulle våkne fra narkosen. Men alle betrygget meg med at dette ville gå bra osv.

Jeg fikk så vite at babyen ligger på tvers i magen og presser mot høyre slik at urinrøret mitt kommer i klem, de har derfor operert inn en stent som skal holde den oppe. I følge overlegen vil ikke dette bli bedre med mindre babyen snur seg. Jeg må derfor inn å skifte ut stenten hver 4. uke resten av svangerskapet !!!!!

Helt utrolig!!! Inn i narkose og operasjon hver 4 .uke!!! dvs. hvertall 4 ganger til stakkars lille babyen min. Håper den vil tåle dette. Etter dette har jeg ikke hatt det særlig godt mye smerter og problemer med å tisse osv. Tisset blod i 3 dager etter operasjonen, og det kniper til hver gang jeg er på do.

Nå etter ca 10 dager har jeg det bedre. men gruer meg til å må gjennom dette om 20 dager igjen.

Jeg hadde rutine UL 2 dager etter operasjonen og det så ut som alt stod bra til med babyen min. den var så nydelig og fin. Mest sannsynlig at det blir en gutt.

Jeg er i dag i uke 19+4 magen begynner å synes, jeg føler at jeg kanskje merker noe liv innimellom, men litt usikker på hva det er. Jeg håper alt vil gå bra med tassen inni der, og jeg prøver å se positivt på det hele, skulle ønske tiden gikk litt fortere:) Om en måned skal vi begynne å ordne litt med barneværesle osv. Vi har et kontor som skal bli omgjort til barnerom, gleder meg til å få ting på plass. Kjøpte noen fine klær til den her om dagen på salg. Utrolig mye fint barnetøy på salg nå. Fikk alt til 50 %!!! veldig fornøyd. Kjøpte noe i str 50 og noe i 56. Regner med å få litt tøy også så gidder ikke ta helt av enda. Har sett ut stellebord på barnevognhuset rudo, men ikke tenkt å kjøpe enda. Er i stor tvil når det gjelder barnevogn. Veldig interessert i hva andre skal gå for. Vil gjerne ha noe bra, men innen normal prisklasse gidder ikke ta helt av. En kombivogn av noe slag er vel det beste. gjerne med ett hjul foran. Er egentlig litt blank på dette her, både når det gjelder merke osv osv. Noen som har erfaring fra å kjøpe i sverige? Har hørt man kan spare litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, det hørtes ikke særlig gøy ut... :nei: Også hver 4. uke da... Slitsomt...

Håper alt går bra med deg ellers... :klem:

Helt enig med deg i at tiden skulle gått fortere... :jepp: Går og venter på UL jeg nå, også etterpå å starte å male barnerom... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ny termin etter UL.

24 mai er den nye datoen. så nå er det under 5 måneder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to siste dagene har jeg virkelig kunne kjenne babyen...er så morsomt ;)

Nesten så det bobler inni meg og kjenner små lette trykk. I morges synes jeg nesten at jeg kunne kjenne det utenfra også. I dag går jeg inn i uke 20 så er halvveis!!!!! jippiiiii:)

linfo uke 20

Endret av pinkybride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det ofte når jeg leger meg om kvelden og i dag når jeg kjørte bil var han helt i hundre. Og i går mens vi spiste middag. Vet ikke om det er tilfeldig men akkurat som han kvikner til i visse perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi å så litt på barnevogner. Den vi likte best var en vogn fra Emmaljunga. Men det er jo så mye å velge mellom så er ikke så lett for førstegangsforeldre å velge. Tenkte litt på den city cross for den var veldig lett og fin i sånn cremefarget lethertte/skinn var ganske stilig.

Men tenkte å se litt på quinny vogner også og maxi cosi .

Skulle gjerne fått litt tips av noen som har litt erfaring.

Vurderer også å ta en tur til sverige å sjekke ut litt priser osv. Må jo være litt penger å spare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjøpte vi stellekommode. Forrige uke var vi å så på en kommode på rudo, den var kjempefin kostet 1950 kr og plutselig så jeg en på finn som skulle selge den samme for 800 kr så vi dro å så på den, den var så god som ny, helt strøken så vi kjøpte den selvfølgelig. Kjempefornøyd nå.... litt stas å få den i hus:) Og penger spart kommer godt med ;)

den som heter roma i hvit har vi kjøpt

Er badebalje i den og kan gjøres om til kommode når man ikke trenger stellebord lenger.Synes den var genial. pluss liker at det er skuffer i den slik at alt av ting og tang blir skult.

Endret av pinkybride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på barnas hus i går og skulle se på salget. ble ikke så imponert over de vognene som var på salg. quinny vogna virket veldig ustabil. Så kommer nok mest sannsynlig il å gå for emmaljunga vogn. De virker mer klassiske og solide og er tilpasset skandinavisk føre.

endte med å kjøpe en leke og en tåteflaske. Så forresten noen små vugger som virket veldig fine å ha ved siden av sengen vår. Så kan vi sprinkelseng på rommet. Var også på skeidar sin interiøravd, der hadde de noen bilder, knagger og bokser til barnerommet som var veldig søte og dekorative. kostet ikke så mye heller i grunnen. Gleder meg til mannen får ånden over seg og rydder kontoret slik at vi kan gjøre det til barnerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nå 22 uker og 3 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring: 30. august 2008

Hjertet begynner å slå: 24. september 2008

Embryoet beveger seg: 18. oktober 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 25. oktober 2008

Alle indre organer er ferdig formet: 25. oktober 2008

Risikoen for spontanabort avtar: 8. november 2008

Kvalmen avtar for de fleste: 15. november 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 22. november 2008

Fosteret svelger og tisser: 6. desember 2008

Tid for ultralyd: 13. desember 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 20. desember 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 3. januar 2009

Fosteret begynner å høre: 24. januar 2009

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 21. februar 2009

Mange fostre legger seg med hodet ned: 28. mars 2009

Svangerskapspermisjonen begynner: 4. mai 2009

Antatt termindato: 25. mai 2009

Litt info fra babyverden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjekt å lese om en som bare er litt foran meg i løypen...

Ser du har hatt litt mer dramatikk enn man kan ønske seg. håper det går bra!

Når jeg leser dagboken din minner det meg om at vi snart må begynne å tenke på utstyr.. har liksom ikke fått dilla på det enda... tenket vi skal se om vi får kjøpt noe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I morgen skal jeg på sykehuset til samtale med sykepleier og anestesilege ang operasjonen neste uke.... håper på å få svar på noen spørsmål. Oppdaget i dag da jeg endelig fikk journalen at stenten de har satt inn egentlig er for lang 4 cm, lengere enn den skal...ikke rart jeg har mye ubehag. det er spesialbestilt en ny som er 18 cm til neste gang...håper denne kanskje kan sitte i litt lengere enn 4 uker hadde ikke gjort noe akkurat....

er spent hvertfall, sliter med mye dogåing og at det hele tiden er resturin igjen uten at jeg får tømt det, så føler jeg må på do konstant. Kjøpte meg 4 mammabukser idag og en mammakjole de var virkelig behagelige må jeg si. Magen har jo blitt litt stor synes jeg og de vanlige buksene begynte å bli ubehagelige. Å ha på seg mammabykser var som en drøm i forhold, de satt ganske fint på også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte time til 3d ultralyd i dag forresten. Det blir 24 februar. Gleder meg masse til det, så får vi se lille tassen ordentlig:) Synes den andre UL gikk så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på sykehuset i går. Snakket med sykepleier, anestesilege og fikk litt info om det som skal skje neste uke. Blodprøvene var fine , men litt lav plodprosent noe som visst er vanlig hos gravide. Fikk også vite at denne gangen skulle jeg få noe å sove på og lokalbedøvelse, ikke like tung narkose som sist. Sist gang varte ingrepet 40 min og denne gangen bare ca 15 min, så ble glad :) Da blir det kanskje mindre medikamenter også som kan skade lille babyen min...

Gruer meg ikke så mye lenger. Må nok ligge over en natt på sykehus, men det går vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke masse til :D Prøv å ikke tenk alt for mye på det dagene i forveien selvom det sikkert ikke er så lett :)

Og du... GOD HELG :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...