Gjest jenna jenta Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 hei. jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv.. har utrolig lyst på bil og hus. vi har leid i 7 år nå.. føler at jeg er lei av å ikke eie nåla i veggen. "bare" studielån på 150.000 kr.. vet at hus er uuaktuelt nå, tidligst til sommeren evnt lenger. vi sparer så mye vi kan til bsu- så vi får en liten egenkapitaø. jeg har en gammel og liten bil og skjemmer meg når jeg kommer i den på jobb. er ferdig utdannet for bare noen måneder siden og føler at øknomien tillater meg å komme meg videre nå. er snart 26 år og er lei av å kjøre i en bitteliten sliten bil og vi har dessuten startet å prøve på å få en liten baby. ønsker en bil i prisklassen 200-300.000 kr's klassen.. kunne sikkert funnet en billigere, men jeg har sett så mange flotte biler som jeg liker, til disse prisklassene. men kan hende det også blir en billigere bil. har liksom ikke mye pversikt over hvor mye det koster i måneden å betale på dette. vil gjerne høre andres tanker, erfaringer og meninger rundt dette.. bør jeg kjøpe hus først, eller er det lurest å kjøpe bil først? og er biler dyrere eller billigere nå pga renta og nå som husprisene som har sunket.. vil bilprisene forbli eller vil de også bli billigere..? eller lønner det seg å vente å kjøpe hus først...?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Bruktbilmarkedet er visst bra fra kjøpers ståsted om dagen, mange som ønsker å kvitte seg med biler de ikke MÅ ha o.l og det har kanskje vært stillstand en stund med kjøpere som sitter på gjerdet pga stigende rente på samme måte som i boligmarkedet, så det har hopet seg opp med biler over tid? Derfor kan man nok gjøre gode kjøp for tiden. På den annen side - bilkjøp er aldri noe som lønner seg, bil synker fort i verdi, så du vil jo aldri få igjen det du betalte for den. Hvis dere tenker å spare så mye som mulig til bolig, og kanskje kjøpe hus/leilighet allerede til våren, er det heller ingen fordel å ha stort billån som spiser av det som kunne blitt spart. Billånet trekkes også fra det dere kan få av lån totalt, så det er ingen fordel å ha stort billån før dere har fått lån til bolig. Men hva dere har råd til vet jo bare dere; jeg synes et billån på 200-300 000 er mye og vi prioriterer å IKKE bruke mye penger på bil (har en liten Toyota fra 96 eller 98 og nedbetalt billån), men om dere har sikre jobber (også i nedgangstider...) og god lønn går det jo an. Jeg ville også satt meg inn i hva det koster i bensin, forsikringer, veiavgift og om den bien du ser på er spesielt dyr å reparere o.l.
Kakee Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Husk at hvis dere har et billån på f.eks. 200 000,- så får dere tilbud om 200 000,- mindre i lån av banken når dere evt. skal kjøpe hus.
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Bruktbilmarkedet er visst bra fra kjøpers ståsted om dagen, mange som ønsker å kvitte seg med biler de ikke MÅ ha o.l og det har kanskje vært stillstand en stund med kjøpere som sitter på gjerdet pga stigende rente på samme måte som i boligmarkedet, så det har hopet seg opp med biler over tid? Derfor kan man nok gjøre gode kjøp for tiden. På den annen side - bilkjøp er aldri noe som lønner seg, bil synker fort i verdi, så du vil jo aldri få igjen det du betalte for den. Hvis dere tenker å spare så mye som mulig til bolig, og kanskje kjøpe hus/leilighet allerede til våren, er det heller ingen fordel å ha stort billån som spiser av det som kunne blitt spart. Billånet trekkes også fra det dere kan få av lån totalt, så det er ingen fordel å ha stort billån før dere har fått lån til bolig. Men hva dere har råd til vet jo bare dere; jeg synes et billån på 200-300 000 er mye og vi prioriterer å IKKE bruke mye penger på bil (har en liten Toyota fra 96 eller 98 og nedbetalt billån), men om dere har sikre jobber (også i nedgangstider...) og god lønn går det jo an. Jeg ville også satt meg inn i hva det koster i bensin, forsikringer, veiavgift og om den bien du ser på er spesielt dyr å reparere o.l. har grubla litt på det med hvor mye vi skal legge i det med bil. og som du sier, et stort billån VIL spise av sparingen til bolig. så vi har snakka litt sammen nå og bestemt oss for å vente litt. få spart litt først nå.. og gjorde som du sa, titta litt på utgiftene ved bilene. for det var godt du sa, for de bilene jeg så på var utrolig dyre å forsikre samt at de brukte mye bensin på mila, og var dyrt å betjene.. s samt som du sier at det trekker ned hvor mye vi får på huslån når vi skal ha det.. og fant en type bil vi kunne godt tenkt oss. så lånet vil ikke bli større enn rundt 100.000 kr etter at jeg får solgt den bilen jeg har nå også og spytta inn litt egenkapital. så da vil ikke utgiftene blir mer enn ca 2000 kr i måneden (for billånet) for som du sier, det kommer jo også forsikringer, bensin og veiavgift. dyrt nok bare å ha en bil... har jo egentlig sett det på den bilen jeg eier nå- at det er dyrt å bare ha og bruke en bil. og den eier jeg også... så da sparer vi litt lenger. prøve å kanskje spare litt til både bolig og bil.. sette inn på to forskjellige kontoer..
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Husk at hvis dere har et billån på f.eks. 200 000,- så får dere tilbud om 200 000,- mindre i lån av banken når dere evt. skal kjøpe hus. det er helt sant! men om vi feks kunne låne max 2 millioner feks så hadde jeg aldri vilt hatt det pågrunn av at jeg da viste at vi trengte en bil også men igjen har vi beregnet en huslån som vi ønsker. får vi feks tilbud om å låne 2 mill (har samlet inntekt på 700.000 kr ca) så skal vi ikke ha mer enn 1,5 pågrunn av at vi ikke ønsker å låne oss i hjel.. har sett mange som har slitt veldig her inne på KG..
Kakee Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Husk at det er vanskelig å få huslån om dagen da, spesielt førstehjemslån.
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Husk at det er vanskelig å få huslån om dagen da, spesielt førstehjemslån. trodde det var enklere å få førstehjemslån enn "andre" og "tredje" hjemslån jeg.. men vet at det vanskelig nå til dags, håper alt har roet seg til vi skal søke.. *håpe håpe* eller så er det bare å vente til alt har roet seg igjen
Kakee Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 (endret) trodde det var enklere å få førstehjemslån enn "andre" og "tredje" hjemslån jeg.. men vet at det vanskelig nå til dags, håper alt har roet seg til vi skal søke.. *håpe håpe* eller så er det bare å vente til alt har roet seg igjen Det er pga at førstehjemslån er 100% finansiert at det er vanskelig nå, men det er jo selvsagt mulig dersom det ikke er et lån som er veldig høyt i forhold til inntekt. Endret 27. oktober 2008 av Kakee
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Husk at det er vanskelig å få huslån om dagen da, spesielt førstehjemslån. Nei. Det er folks inntekt og evne til å betjene lånet som bestemmer det.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Nei. Det er folks inntekt og evne til å betjene lånet som bestemmer det. Selv lån under 80% av takst og når en har god betalingsevne er det vanskelig å få lån hos nye banker nå om dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå