Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har linken til der man kunne regne ut reell inntekt før fradrag ut fra skattelistene? Husker bare at jeg testet den på meg selv og at den ikke stemte, men skulle gjerne hatt tak i linken igjen likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Finner bare den vanlige skattelisten der, jeg?

Du må først skrive inn navnet på den du ønsker å sjekke. Da får du opp et valg med "sjekk reell inntekt".

Skrevet
Du må først skrive inn navnet på den du ønsker å sjekke. Da får du opp et valg med "sjekk reell inntekt".

Nå har jeg sjekket på både vg og tv2, men de tallene virker ganske på jordet. La inn tallene på to med nesten identisk inntekt og skatt, og fikk opp over 100 000 i forskjell på reell inntekt. Min egen stemte heller ikke.

Skrevet
Nå har jeg sjekket på både vg og tv2, men de tallene virker ganske på jordet. La inn tallene på to med nesten identisk inntekt og skatt, og fikk opp over 100 000 i forskjell på reell inntekt. Min egen stemte heller ikke.

Så kjenner du heller ikke til fradragene til folk utenom standardfradragene.

Skrevet

Nei, og det er jo nettopp poenget. Avisene burde ikke hatt lov til å kalle dette "reell inntekt", når det ofte er langt unna det. Synes riktignok ikke de burde få lagt ut skattetallene i det hele tatt, men det er en annen diskusjon (som er tatt før).

Skrevet (endret)

Men det er heller ikke nødvendig å vite hvor store renteutgifter eller lignende en person har for å regne ut reell inntekt fra tallene på nettet. Poenget er jo at inntekten på nettet er nettoinntekt. Hvordan man har kommet frem til denne nettoinntekten har ingen betydning for skatteberegningen. Man trenger altså ikke konkrete kunnskaper om hvor mye en person betaler i renter, barehageutgifter ol. Disse er allerede bakt inn i nettoinntekten.

Derimot har de regnestykke som nettsidene presentere en hel rekke andre usikkerhetsfaktorer, fordi man for å komme frem å til en antatt bruttoinntekt må ta noen andre forutsetninger som ikke kan leses ut av skattelisten. Disse forutsetningene er f.eks:

- Sivilstatus (styrer skatteklasse)

- BSU eller ikke (gir direkte fradrag i skatt og påvirker således beregningen av bruttoinntekten)

- Særfradrag eller ikke f.eks sykdomsutgifter

- Lønnsinntekt/næringsinntekt/pensjon/kombinasjon av disse (styrer satsen for trygdeavgift

- Andre direkte fradrag i skatt (kreditt for skatt betalt i utlandet osv.)

Endret av Lotten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...