Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 lest en del om rentenivået andre ligger på..nå har jeg litt under 1.5 i gjeld og har effektiv rente på 8.9 ifra januar hvis vi ikke får rentenedgang innen da..ligger på 8% nå.syns andre prater på at dem har 7,2 i rente o.l..vil dette si at jeg ligger høyere enn mange andre?dette er jo førstegangslån og jeg har lånt under 80% av husverdien.burde jeg kontakte banken og "forlange" lavere rente?har nordea...
Alison Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Hvor lang nedbetalingstid har du igjen på lånet ditt og hva er den nominelle renten? Har du todelt lån? I tilfelle, hva er rentesatsen på det innenfor 60% og det innenfor 80%? Det blir ikke alltid riktig å sammenligne effektiv rente. Da må i tilfelle nedbetalingstiden være lik. Jo kortere tid det er igjen av lånet, jo høyere effektiv rente (i hvertfall hvis du betaler termingebyr). Når det kommer til stykker er det som betyr noe, hva som fakisk blir betalt hver måned i kroner og øre, ikke effektiv rente. For tiden hersker det nærmest totalt rentekaos i bankene. Det er nesen umulig å finne ut hvilken bank som har de beste vilkårene. Den banken som er best i dag er kanskje blant de dårligste neste uke. En del banker som har lav rente krever dessuten at du blir totalkunde med sparing og forsikringer for hele hussanden. Det du tjener på lavere rente på lånet kan du tape på dårligere vilkår på andre produker.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Hvor lang nedbetalingstid har du igjen på lånet ditt og hva er den nominelle renten? Har du todelt lån? I tilfelle, hva er rentesatsen på det innenfor 60% og det innenfor 80%? Det blir ikke alltid riktig å sammenligne effektiv rente. Da må i tilfelle nedbetalingstiden være lik. Jo kortere tid det er igjen av lånet, jo høyere effektiv rente (i hvertfall hvis du betaler termingebyr). Når det kommer til stykker er det som betyr noe, hva som fakisk blir betalt hver måned i kroner og øre, ikke effektiv rente. For tiden hersker det nærmest totalt rentekaos i bankene. Det er nesen umulig å finne ut hvilken bank som har de beste vilkårene. Den banken som er best i dag er kanskje blant de dårligste neste uke. En del banker som har lav rente krever dessuten at du blir totalkunde med sparing og forsikringer for hele hussanden. Det du tjener på lavere rente på lånet kan du tape på dårligere vilkår på andre produker. Goddag mann økseskaft ... det som faktisk blir betalt bestemmes jo av effektiv rente , siden dette per def er renten inkl alle gebyrer og rentes rente effekter ....
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 Hvor lang nedbetalingstid har du igjen på lånet ditt og hva er den nominelle renten? Har du todelt lån? I tilfelle, hva er rentesatsen på det innenfor 60% og det innenfor 80%? Det blir ikke alltid riktig å sammenligne effektiv rente. Da må i tilfelle nedbetalingstiden være lik. Jo kortere tid det er igjen av lånet, jo høyere effektiv rente (i hvertfall hvis du betaler termingebyr). Når det kommer til stykker er det som betyr noe, hva som fakisk blir betalt hver måned i kroner og øre, ikke effektiv rente. For tiden hersker det nærmest totalt rentekaos i bankene. Det er nesen umulig å finne ut hvilken bank som har de beste vilkårene. Den banken som er best i dag er kanskje blant de dårligste neste uke. En del banker som har lav rente krever dessuten at du blir totalkunde med sparing og forsikringer for hele hussanden. Det du tjener på lavere rente på lånet kan du tape på dårligere vilkår på andre produker. lånet er ganske så ferskt.begynte og betale på det i mars iår.har ikke todelt.det meste som blir betalt nå er selfølgelig renter.ifra januar betaler jeg da 10600 i renter og 1500 i avdrag...uffamei...er totalkunde.er alene,så jeg er hele husstanden.
Gjest gjesten over Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 vi har 7,6 % , men det er på 60 % lån . Vet ikke om bankene har høyere risikotillegg mellom 60 og 80 % nå , enn de vanligvis har , pga usikkerheten i boligmarkedet nå . Hvis du går på Finansportalen.no så kan du sammenlikne lånetilbudene der , men den tid hvor bankene kjempet for lånekundene er nok forbi for denne gang , så hvis du vurderer å bytte bank for å få bedre rentebetingelser , må du iallefall få et konkret tilbud fra en annen bank før du bytter .
Mistyen Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Vi har 6.75% innenfor 80%, nedbetaling på 20 år, ingen avdragsfrie år. Betaler 11000 i mnd.
Gjest gjesten over igjen :) Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Vi har 6.75% innenfor 80%, nedbetaling på 20 år, ingen avdragsfrie år. Betaler 11000 i mnd. Da har dere bundet renten da eller ?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Nei.... Jeg tror ikke på deg hehe , NIBOR eller pengemarkedsrenta er over den renta du oppgir ...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Vi har 6.75% innenfor 80%, nedbetaling på 20 år, ingen avdragsfrie år. Betaler 11000 i mnd. Var vel litt over dette ja... Sikker på dette?
Mistyen Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Det spiller liksom ikke så stor rolle hva du tror på og ikke Jeg sitter med brevet fra banken foran meg, og nominell rente er 6,55% , effektiv 6,75%. Klager ikke - hehe.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Det spiller liksom ikke så stor rolle hva du tror på og ikke Jeg sitter med brevet fra banken foran meg, og nominell rente er 6,55% , effektiv 6,75%. Klager ikke - hehe. hvor mye har dere i lån og hvilke bank bruker dere?
Mistyen Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Vi har 1,7 millioner i gjeld og bruker Storebrand Bank. Vi kommer til å refinansiere til våren pga verdiøkning på huset.
Alison Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Goddag mann økseskaft ... det som faktisk blir betalt bestemmes jo av effektiv rente , siden dette per def er renten inkl alle gebyrer og rentes rente effekter .... Betaler du for høy effektiv rente er det jo bare å forlenge lånetiden på lånet ditt. Da synker den effektive renten. Når det blir sammenlignet effektiv rente slik som i denne tråden, kan to lån med de nøyaktig samme gebyrene og nominelle rente få helt forskjellig effektiv rente. Det som til syvende og sist betyr noe er hva du faktisk betaler i kroner og øre på et lån. Endret 25. oktober 2008 av Alison
Mamma1 Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Har 1.360 000 i lån, fullfinansiert hus, 25 år, betaler 9600 i mnd.
Torine Skrevet 25. oktober 2008 #16 Skrevet 25. oktober 2008 Vi har et lån på 1,7 og 7,2 i rente, men hadde egenkapital på 40 %. Tror det kan gjøre at man får litt bedre vilkår. Fra nordeas lånekalkulator: Med flytende rente (7,2) betaler vi nå: 12 269,- pr. mnd. Har fått rentebrev der det står at den skal økes fra desember. Da blir det 13 044,- Vi vurderer fastrente etter rentemøte onsdag hvis den går ned litt. Med fastrente får vi 5.9 i rente (bindetid-3 år) blir det 10 885,- å betale i måneden. Vet at mamma1 her, fraråder meg dette i en annen tråd, men jeg vurderer det alikevel.
Alison Skrevet 25. oktober 2008 #17 Skrevet 25. oktober 2008 Vi vurderer fastrente etter rentemøte onsdag hvis den går ned litt. Med fastrente får vi 5.9 i rente (bindetid-3 år) blir det 10 885,- å betale i måneden. Vet at mamma1 her, fraråder meg dette i en annen tråd, men jeg vurderer det alikevel. Fastrente er et greit alternativ for de som ønsker forutsigbarhet eller ikke tåler renteoppgang. Totalsett må du da som regel betale noe mer enn om du hadde flytende rente. Ingen vet med sikkerhet hva renten vil bli de neste 3 årene. Kanskje taper du på det, kanskje er du heldig og tjener på det. Hver enkelt må bestemme selv hvilken løsning de velger. Hvis du, Torine, føler deg mest konfortabel med å vite nøyaktig hva du skal betale i låneutgifter de neste 3 årene, blir det riktig for deg å binde renta.
Torine Skrevet 25. oktober 2008 #18 Skrevet 25. oktober 2008 Ja, det er det jeg også har landet på. Vi leier ut sokkelleiligheten vår for 6000, så da får vi en boutgift på 4000. Ikke verst det på to voksne og et barn. Om vi betaler litt for mye da spiller ikke så stor rolle, bare vi kan planlegge hva vi har på lang sikt.
Mamma1 Skrevet 25. oktober 2008 #19 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner at folk som absolutt ikke tåler en renteøkning vil binde renta. Dette går jo på økonomisk sikkerhet. Dersom man tåler renteoppgang, så vil man mer eller mindre alltid tapa på å binde renta. Dette er det økonomene sier i hvertfall.. Det verste jeg har hørt var et ektepar som fikk binde renta for 20 år...det er jo garantert å gå i tap..
Alison Skrevet 25. oktober 2008 #20 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg skjønner at folk som absolutt ikke tåler en renteøkning vil binde renta. Dette går jo på økonomisk sikkerhet. Dersom man tåler renteoppgang, så vil man mer eller mindre alltid tapa på å binde renta. Dette er det økonomene sier i hvertfall.. Det verste jeg har hørt var et ektepar som fikk binde renta for 20 år...det er jo garantert å gå i tap.. Jeg er enig med deg, men for noen er forutsigbarhet og trygghet det viktigste. For de kan det være en god løsning. Folk er forskjellige og må velge den løsningen som de selv mener er best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå