Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er først og fremst litt nysgjerrig på hvordan dette gjøres hos andre, eller hvordan andre ville gjort dette.

Min samboer har to barn som han for det meste kun har i helger.

Da prøver han å legge de rundt åtte, men så og si hver kveld blir det senere. Som nå så er de straks på vei i seng og de har kanskje sovnet om en halvtimes tid.

Så vokner de en gang mellom sju og åtte. Han på fem våkner nok først. En gang da bare hun på tre var hjemme, så sov hun til nærmere ti. Han bruker å vekke henne altså..

Det jeg egentlig lurer på er om det er passe å legge de rundt ni-ti tiden? Åtte er greit nok at de våkner, kan vel ikke regne med noe annet. Men noe tidligere enn det hadde vært greit å slippe i helgene.

I uka blir de vekket rundt halv sju for å dra i barnehagen..

Så.. Noen som har noen innspill? Ville dere lagt 3-åringen tidligere og holdt gutten oppe en times tid lenger? Kanskje 20.00 og 21.00?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her i huset er det leggetid 7 på hverdager og halv 8 på helg. Og da skal vi være ferdig med stell og synging til den tiden, vi begynner altså litt før. Samme alder.

Skrevet

Her legger også femåringen seg klokka sju. Han våkner klokka seks uansett når vi legger ham, men det er milevid forskjell på hvor utsovet han er.

Altså, barn våkner uansett tidlig. Du får ikke fred før de lærer seg å set på Disney Channel av seg selv... for å få et barn ti å sove til 8-9 tilsier i så fall en ekstremt sen leggetid, som verken er godt for voksne eller barn.

Hvis jeg var deg, ville jeg krevd litt alenetid om kvelden. Det er misforstått snillhet å la barn være oppe i timevis etter barne-TV.

Skrevet

Ja, nei jeg forstår jo at de nok uansett vil være oppe å sprette kl. åtte. Husker jo med meg selv :gjeiper:

Og de har faktisk lært seg å sette på tv av seg selv. Men om morgenen virker det som det er morsomst å leke på rommet. De vil nok være i nærheten av oss, for på dagen er det stua/underetasjen som er mest attraktiv.

Samboeren har ikke noen problemer med at de snakker og leker på morgnen, han sover uansett. Men jeg takler ikke en lyd nesten. Ligger bare å stirrer i taket og irriterer meg litt over at jeg ikke kan sove jeg også. Hehe..

En gang vi var på hyttetur kjøpte jeg til og med ørepropper :sjenert: Er så ømfindtlig for lyd, og særlig på morgenen.

På natta er det også jeg som våkner av sutring om de må på do f.eks. Så må slå litt på samboeren noen ganger før han reagerer.

Kunne jo godt ha hjulpet de jeg, men som regel har de tisset på seg og det får han ta seg av syns jeg.

Sporet litt av det her men..

Dere syns altså det er greit å legge de til samme tid?

Er vel egentlig litt usikker på om veslejenta hadde godtatt om hun måtte legge seg før femåringen men :fnise:

Skrevet

Jeg synes godt man kunne lagt lillefrøkna først og så nummer to rett etterpå. Da får hun eldste et kvarter ekstra og den minste lærer at den største har noen fordeler.

Jeg ville startet legging på minste kvart på sju, og sju på største.

Gjest Gjest_sus_*
Skrevet

Her i huset legges barna på 5 og 6år, klokken 19.00. Og tro meg, de trenger virkelig de timene søvn. Merkes godt om de har vært lenger oppe.

Skrevet

Mine to på 3 og 5 legges mellom kl 19 og 20. Samtidig.

Skrevet

5 åringen vår er som regel ikke i seng før 20.30 på hverdagene. Må da hales opp 7.30 for å dra i barnehagen dagen etter. Blir senere i helgene, rundt 9. Selv om vi legger henne tidligere sovner hun ikke før lenge etterpå. Pludrer med bamsen etc. Hun er veldig B-menneske. Storesøstra på 9 sovner mange ganger før henne.

Skrevet

Her legges 3, 4 og 6 åringen kl 19-1930. Også i helgene. Hender eldste får være oppe litt lengre på fredag for å se Skal vi Danse.

Skrevet

vi har en snart 5- åring som legger seg ved sju., og det er et behov han også har. da leser vi også er det natta.På fredager får han se skal vi danse, og sovner i sofaen rundt halv ni- ni..Lørdag er han også oppe litt senere, åtte kanskje.

Lillesøster er 19 mnd og hun legger seg sju hver dag.

Den lille forskjellen vi gjør betyr mye for storebror!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...