Gjest Gjest_MammaMia_* Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Vi er en familie med stram økonomi. Kjenner mange som sier de ikke ville klart seg med det vi lever på pr. måned, men jeg syns egentlig vi har det ganske allright. Kansje er jeg en veldig nøktern person, men mye dreier seg om hva man gjør ut av tingene og sitt eget "hode" (livsinnstilling). Men jeg blir jo litt nysgjerrig og lurer derfor på hva andre familier som har det trangt økonomisk prioriterer og tenker. Sparer dere f.eks. til èn ferietur i året, finner dere på "gratis" aktiviteter eller legger heller penger i at ungene skal få gå på klubb, fotball, friidrett og andre aktiviteter eller hva? Er livet i grunnne ok, eller er det tungt? Spennende å høre, og kansje vi kan inspirere hverandre litt?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er en "husmor" som alltid har fått ros for å få mye ut av lite... Vi har alltid alt vi trenger, selv om vi ikke alltid har så mye penger. Vi sørger for å proritere alt nødvendig før vi bruker penger på andre ting. Så uansett hva som skjer vil vi alltid ha tak over hodet, og mat på bordet. I ferier drar vi på besøk til familie. Vi bor gratis, det eneste som koster er selve turen og mat til oss og de vi bor hos. (Vi kjøper alltid maten der vi er, og "betaler" for overnattingen ved å hjelpe til i huset!) Ellers har vi en tradisjon på at vi tar en campingtur om sommeren sammen med deler av familien og venner. Barna har fått velge en fritidsaktivitet hver, og får i tilleggg 300 kroner mnd hver som de kan bruke til andre ting sammen med venner. Ellers gjør vi ting sammen som enten er gratis, eller ikke koster all verden. Vi har det bra vi. Barna er fornøyde og trygge, de vet at de alltid vil ha det de trenger, og de vet at med litt innsats kan de også få det de ønsker seg. De har ikke alle ting som mange av vennene deres har, men de har til gjengjeld opplevd mye som mange av vennene aldri har opplevd. For eksempel bruker vi å ta bussen til en park i nærheten om sommeren, og ha piknik der. En venninne av datteren vår var så misunnelig en stund! Hun hadde alt (og da mener jeg virkelig alt), men hadde aldri fått lov til å ta bussen noe sted! Det var for henne noe eksotisk og spennende, for familien hennes kjørte alltid bil dit de skulle. Min innstilling er at så lenge vi har penger til det vi trenger har vi det bra.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Vi har det også veldig trangt. Lever fint for det vi, men det blir ikke noe ekstra, for å si det sånn. Vi prioriterer selvfølgelig regninger og mat på bordet, og da er det meste borte. Nå er bebisen bare 6 mnd, og krever ikke så mye ennå. Vi har fått og arva mye klær og utstyr, så har vært kjempeheldige der. Kommer nok til å satse på å kjøpe en del brukt utsyr fremover. Ferie for oss er kun Norgesferie, i telt eller evnt leie hytte, og kanskje en tur med fergen til Sverige om vi skal være litt ekstravagante
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Trodde det ville vært enda flere i samme situasjon, her, men tydeligvis ikke. Vi er en familien som også har det trangt økonomisk. Det krever en del "tiltak" i forhold til andre som har god økonomi, men for meg er det rutine og ikke no pes i det hele tatt. Vi prioriterer selvfølgelig også hus, mat, regninger, studielån osv. Merkelig nok forsvinner mesteparten av potten da, ja... Men vi har det greit syns jeg. Handler inn stort i mat og er flink til å strekke råvarene og planlegge slik at kostholdet blir sunt men alikevel rimelig. Går en del ekstra i frukt og grønnsaker, men syns det er bra at barna er så glad i dette, så det prioriterer jeg heller å bruke ekstra penger på. Ungene får fritidsaktiviteter som de liker og som heldigvis ikke koster allverden. Er ikke kjempemessig med merkepress her vi bor så det går fint å f.eks. kjøpe rimelig forballsko og trene i vanlig joggebukse. Sko, leggbeskyttere og kontigent er ca. 600 kr året. De andre barnas aktiviteter ligger på det samme. Klær blir kjøpt på tilbud, arvet eller kjøpt pent brukt. Gaver til jul og bursdag har jeg "i bakhodet" i god tid før de ulike sesongene og kjøper på tilbud. Får da fine ting til 1/3 av prisen (bruker rundt kr. 100 pr. pers, selvfølgelig noe mer til egne barn). Vi kjøper kun til de nærmeste (våre foreldre/barnas besteforeldre, søsken og tanteunger + egne barn). På fritiden gjør vi mye gratis eller rimelig. Har f.eks. laget oss en "leirplass" med gapahuk i skogen og der er vi en del og har mat på bål, leker osv. Bor ikke så langt fra kysten så vi kan fiske litt, spille spill med barna, gå turer og besøke besteforeldre osv. Mange av barnas venner er misunnelig på at vi gjør så mye sammen og syns masse av det vi gjør er kjempegøy. De er faktisk litt misunnelig på at ikke de gjør det samme med sine foreldre. Har vi litt penger til overs en mnd. blir det en tur i svømmehallen, en tur på kino el.lign. Det blir selvfølgelig ikke mange restaurantbesøk, frisørtimer hver 6. uke, teaterweekender og andre ting mine venninner gjør, men jeg kan ikke si jeg føler meg fattig eller at vi har det vanskelig. Føler vel at vi får tilført andre verdier i hverdagen. Det er vel mest far og mor som nedprioriterer en del egoistiske ting, men vi vet jo at det bare er for en periode. Årene går fort og plutselig er barna større og økonomien blir jo som oftest bedre etter hvert også da. Vi prioriterer å ha åpent hus for barnas venner, familie og venner. Her skal det være romslig, koselig med hjerterom og takhøyde. Skal jeg nevne èn ting som er litt negativt, er at det er lett å sammenligne seg (eller bli sammenlighet) med "alle andre". Huset vårt er det minste av alle i nabolaget og selv om det er praktisk, koselig og har plassen vi trenger så er det klart at man føler det litt rart av og til når nabodamene trykker seg sammen på stuen vår på 26 kvadrat, når man vet at de aller kommer fra hjem med stuer på 40-50 kvadrat og kommer med velmendende kommentarer som "ja, ja, dere har jo gjort maks ut av plassen da..." Men som sagt, ungene i nabolaget trives bedre her enn i alle de flotte, store husene, så det er vel bare å legge av seg mindreverdighetskomplekset...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 mine tanker rundt dette. er pedagogisk lede ri en barnehage. og dette er noen av mine egne opplevelser og synspunkter rundt dette... rart at dette har som regelt har en rød tråd. skal ikke dra alle over en kam, men det er ofte de familiene med dårlig råd gir som regelt barna sine de beste sanse opplevelsene og rik stimuli enn de fra høyere standar. dette kan komme av at de har mindre tid til barna, mer slitne, stort jobb press og tiden er knapp. og bruker lettere penger for å kompensere for dårlig samvittighet. kjøpe ditt og datt til barna, og ikke tid til å leke med de eller ta de med på enkle turer som gir de den beste opplevelsen.. de med mindre råd bruker mer av seg selv til barna og tenker nøyere igjennom hva de skal kjøpe- har de virkelig bruk for dette. og hva får barna godt av det. feks en nyttig leke. jeg ser som oftes de barna som er fra fattige kår er de som er de beste lekekammeratene og er langt fremme med språk, motorikk og empati. de er ikke kravstore "drittunger" og de viser glede og full utspring ved å bare være i skogen. bare se barnehager, med lite midler men med menneskelig kapasitet og ressurser som vi innhar så får vi til det meste uten penger. det å gå turer, spise lunsj ute.. bruke oss selv til å leke, oppleve naturen, bruke sansene, bruke mototrikk og balanse, utforsker trangen, samtale om dette og ingen knapp tid eller barn som ønsker å dra hjem og leke med barbie dukker. alle barn elsker å være ute og utforske naturen. det gir så stor erfaring og stimulerings asspekt. dra i parken og grille, formingsaktiviteter ut fra kongler og fystikk ben, synge på veien, det å kunne gå istedenfor å ta bil, eller oppleve en busstur, bygge hytte i skogen, spikke, bruke kreativiteten på de midlene man har gir barn kreativitet og takknemlighet for det de har. og tar bedre vare på ting.
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Har nylig blitt alene med et barn i husstanden, og må heretter tenke meg om noen ganger før jeg bruker penger i motsetning til før.. Mine planer for prioriteringer i økonomien framover: 1) Betale regninger og mat 2) Kontigent og annet som følger med barnets fritidsinteresser 3) Klær til den unge og meg selv 4) Kino og andre forlystelser Nedprioriterer eget cafe-budsjett, handler mat etter oppsatt liste og kun et par ganger i uka. Har ambisjoner om å kvitte meg med gamle klær etc på bruktmarket gjennom Grønn Hverdag el lignende. Sørger for å gjøre strømregninga lavest mulig og går mye mer enn før (mosjon og sparte penger). Har valgt å ikke ha bil, da kollektivtransporten er ålreit her. Vi klarer oss, men får ikke spart opp noe særlig..
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Ja dette med sparing blir det jo lite av. Det er dumt at man ikke klarer å legge seg opp et lite "nødlager", om ikke mer enn 2-3000. Skulle f.eks. kjøleskapet ryke blir det mye tomatsuppe en måned eller to... (Nå er bruktbutikken her stengt dessverre, men ellers er jo det et godt alternativ. Vi kjøpte kjøleskap brukt for 10 år siden for 800 kr og det tikker og går ennå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå