Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på barneklær?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ann_*
Skrevet

På et program som går på TV3 ble en mor som hadde brukt rundt 10 000 på barneklær det siste året , fremstillt som en som sløste og hadde lite forstand på penger .

Pengene gikk til 2 barn , en gutt og en jente på kanskje 6 måneder og 4 år .

Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Det er ikke umulig at vi bruker rundt kr 10 000,- i året på våre to barn, men nå er de 11 og 13 år. Jeg har aldri regnet på hva vi bruker der. Det blir kjøpt litt etter hva barna trenger, og hvilken sesong det er.

Det er stor forskjell på hva det koster å kle opp en tenåring, kontra det å kle opp en baby, og da sikter jeg ikke bare til at det "skal" være moteklær. Eldstemann her er ikke så veldig opptatt av moteklær, men liker å få et og annet plagg fra WOW (som ikke er så veldig mye dyrere enn feks H&M)

Da våre var små, gikk det nok mye, mye mindre penger til klær, men den gangen hadde vi heller ikke så romslig økonomi som nå. Nå så ikke jeg programmet, men jeg antar at det dreier seg om en som egentlig ikke hadde økonomi til det. Om man så har, så må det være opp til hver enkelt hvor mye man ønsker å bruke på klær til barna.

Gjest septica
Skrevet

Tror kanksje vi bruker rundt 4-5000 kr i klær til barnet vårt i året..

Men nå er vi ganske heldige og har andre vi arver fra:)

Skrevet
På et program som går på TV3 ble en mor som hadde brukt rundt 10 000 på barneklær det siste året , fremstillt som en som sløste og hadde lite forstand på penger .

Pengene gikk til 2 barn , en gutt og en jente på kanskje 6 måneder og 4 år .

Hun hadde kjøpt 10-12 bukser bare til det ene barnet, bare det siste året. Og barnet hadde mange andre bukser fra før. Jeg vil påstå det er hemningsløs sløsing, ja.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Nå så ikke jeg programmet, men må nok innrømme at vi trolig bruker 10.000 kroner i året til klær og sko til våre to på 2,5 og 5 år.

Jeg opptatt av at de skal ha gode uteklær (vantette parkdresser osv) og gode sko. Det går fort 1000 kroner på hver til to par sko vår og høst (sandaler og joggesko om våren, og vintersko og cherrox om høsten). Bare der er vi oppe i 4.000 kroner årlig. Mange parkdresser koster i hvert fall 1000 kroner, og vi må ha en eller to slike i året (den yngste arver noe etter den eldste). I tillegg går det minst en tusenlapp til ulltøy, selv om jeg kjøper på salg året før. Votter og luer må vi også ha. Minst penger bruker vi nok på bukser og kjoler, de er jo så billige i kjedebutikkene.

Skrevet

Ti tusen i året på barneklær :sjokk:

Tror ikke vi har brukt mer enn et par tusen på klær til bebisen her... Som er 6 mnd. Vi har vært heldige og arva mye. Er ellers nøye på å kjøpe billige klær. Når de er så små trenger de ikke kvalitetsklær, de vokser jo utav klærne lenge før de rekker å bli slitt.

Gjest Marillia
Skrevet

Dere er nok heldige dere som arver barneklær, ja :)

Skrevet

Syns da ikke 10000 i året er mye på 2 unger. Gode sko og uteklær prioriterer jeg også, og som sagt det koster.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Om 10 000 kr er mye eller lite på barneklær kommer jo veldig ann på hva slags inntekt man har da. Dersom man har råd til å kjøpe dyre, eller masse klær til barna er jo ikke det noe problem. Problemet er vel heller dersom man ikke klarer å betale på huset og andre ting, men likevel prioriterer masse barneklær.

Skrevet

tror jeg må begynne å samle på kvitteringer:)

Minste mann har vi kjøpt kansje for 1000 kr på 1 1/2 år. Han erheldig som har arvet det meste fra broren sin. Men største mann er litt dyrere. Men bruke ikke 10000 kr på klær. Her er det meste H&M klær. Ikke dyre sko heller. Han får klær i gaver fra besteforeldre om han trenger noe sårt.

Men som sagt..må begynne å spare kvitteringer fra 1/1/09, og se hvor mye jeg faktisk bruker:)

Skrevet (endret)

Oi.....Dette spørsmålet fikk meg til å tenke på hvor mye vi egentlig bruker på klær til ungene ja...

Nå har vi tre stykker. Alle 3 får ett eller to sett med vinterdresser (alt etter om de har vokst ifra det de brukte ifjor) Reima sine dresser koster vel ca 1600 kr pr stk. Ellers bruker eldstejenta mye Craft - dresser.

Alle har kåper til pent, og kuule boblejakker.

Vinterstøvlene koster fort ca 1000 kr pr par. (iallefall 700 -900 kr)

Og det nytter ikke med bare et par støvler... (penstøvler til skjørt, overgangssko i goretex )

Ullklær koster også en god del.

Det blir fort endel penger til votter, luer, pannebånd, vanter, skjerf osv...

På sommeren trenger alle sandaler og joggesko. De ligger vel på ca 600 -700 kr pr par..

Så er det penklær, kjoler osv... til jul, bursdager og 17. mai....

Regnklær, fjellstøvler, allværs - klær osv (dette kjøpes jo ikke vært år..., men de vokser fort)

Itillegg til alt dette jeg har skrevet opp nå, kommer jo alt hverdagstøyet. Bukser, gensere, truser, strømpebukser, sokker, sommertøy, jakker, osv osv....

Tror ikke jeg tør å regne på hvor mye vi bruker på et år jeg..... :hakeslepp: Men det blir mye.. Klart ungene arver etter hverandre også, så noe sparer vi der. Men de to eldste bruker samme str. så de kan ikke arve..

Utenom alt dette kommer også treningstøyet... Og her går det faktisk mye.. Drakter, dresser osv er dyrt...

Endret av Myrthel
Skrevet

Synes absolutt ikke 10 000 er mye for to barn på et helt år dersom det inkluderer ytterklær og sko. Et barnehagebarn trenger ytterjakke, vinterdress, vintersko, gummistøvler, regntøy, varmt undertøy, votter, luer osv. Så kommer alt av inneklær, ytterklær til sommer, sommersko, pentøy, pysjer og masse mer. Får man alle klær og sko man trenger til et barn et helt år for 5000 kroner, synes jeg egentlig det er ganske billig...

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Jeg bruker bare penger på sko og klær til ute- og hobbybruk. Kanskje penklær. Det blir jo litt penger av det, kanskje 2-3000 kr i året. Resten av klærne dukker opp i form av gaver til jul og bursdag. Hadde vært morsomt å kjøpe til dem selv innimellom, men det er ikke plass.

Skrevet (endret)

Aner ikke hvor mye vi bruker, men ikke i nærheten av 10.000 ihvertfall! Spanderer vel mest på ullundertøy, sko, regntøy og annet ytterklær.

Det meste av klær kjøpes på H&M, KappAhl, Wearhouse, og Obs!. Vi kjøper kun det han trenger.

Klær/sko som koster ekstra, kun pga at det er merkevare og ikke bedre kvalitet enn annet, kjøper vi ikke. Ecco, kjøper vi, men de er bedre! Levi's og Diesel f.eks. ser jeg null poeng i å kjøpe hverken til han eller meg selv.

Endret av Jade
Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg bruker, men kunne sikkert roet det litt ned. Men det er jo som folk skriver her, at det koster å ha barn i barnehage/skole pga dresser og slikt. Jeg kjøper allitd skikkelige vinterstøvler og dresser, rett og slett for det viser seg å vare lenger, pluss at ungen er tørr og varm. ellers handler jeg kun på H&M og slike butikker.

Skrevet

et grovt regnestykke for et barn;

Sko (joggesko, sandaler, vintersko, gummistøvler, mellomsessongsko) ca 2000

Jakker; vårjakke og vinterjakke ca 700

Vinterdress; 600

Pentøy (til jul/17 mai og bursdager ol.) 500

Fleecesett 300

Regntøy 300

Garn til ullgenser og ulldress 500

= 4900

Og det er før alt tøyet han bruker til daglig og til ET BARN. Ingen stor sløsing heller.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Siden denne diskusjonen tar utgangspunkt i programmet på TV3 ser det ut til at en forsiktig konklusjon blir at 10 000 kr/året på barneklær for 2 barn ikke er spesielt sløsete. Men 10-12 bukser i året til et barn er sløsing.

Skrevet (endret)

Personlig synes jeg ikke at 10000 i året er mye for klær og sko til to barn. Jeg bruker nok mer til mitt ene barn.

Sko og yttertøy er dyrt om man skal ha skikkelig kvalitet ,og da forsvinner tusenlappene fort. Jeg kjøper helt klart mer og dyrere ting enn hva som er nødvendig, men jeg skulle slitt med å fått tak i det nødvendige for 5000 i året :nemlig:

Endret av løve70
Skrevet
Personlig synes jeg ikke at 10000 i året er mye for klær og sko til to barn. Jeg bruker nok mer til mitt ene barn.

Sko og yttertøy er dyrt om man skal ha skikkelig kvalitet ,og da forsvinner tusenlappene fort. Jeg kjøper helt klart mer og dyrere ting enn hva som er nødvendig, men jeg skulle slitt med å fått tak i det nødvendige for 5000 i året :nemlig:

Ja, det skal jammen meg godt gjøres! Satt og regnet litt på det nå. Har brukt 3000 bare på sko! Og kom opp i 10000 på bare ene barnehagegutten på 2 år. Og da er de fleste hverdagsklær ikke med. Ordentlig sko, dresser og ulltøy er dyrt.

Men til en baby er det selvfølgelig ikke nødvendig. Ikke hvis man har så dårlig råd at man er med i Luksusfellen eller hva det nå var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...