Gå til innhold

Far venter barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tidligere samboer (fra 1992-2007) venter barn kun 11. mnd. etter at han flyttet fra meg og 2 små barn. Han ble sammen med en kollega rett etterpå. Ungene vet ikke at han har kjæreste og iallefall ikke at han venter barn med henne. Det blir liksom dobbeltsjokk for dem... eller...

Hvordan taklet deres barn at far (i mitt tilfelle) venter barn igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mor_*
Skrevet
Min tidligere samboer (fra 1992-2007) venter barn kun 11. mnd. etter at han flyttet fra meg og 2 små barn. Han ble sammen med en kollega rett etterpå. Ungene vet ikke at han har kjæreste og iallefall ikke at han venter barn med henne. Det blir liksom dobbeltsjokk for dem... eller...

Jeg har ikke noen gode råd, men vil bare si at jeg er redd det samme skjer med oss også. Jeg og eksen min flyttet fra hverandre des/2006 og giftet seg mars året etter.

Nå er det rykter om at nye dama er gravid, ikke sikkert men det kan skje. Barna våre er bare 4 og 5:( Vel, jeg nekter ikke at han kan få andre barn, men synes bare det er for tidlig!

Det jeg rådet meg selv var, "let it go" Kan ikke noe for et! Barna vet at mor og far ikke bor sammen og at det før eller senere blir ny partner, og selv om det kan være vanskelig å venne seg til en ny søsken, blir det vanlig etter hvert? Har ingen erfaring:(

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Det skal sies at hans nye partner har et barn på 8 år, han selv har barn på 4 og 6 år.

Skrevet

Barna mine var også 4 og 6 da far fikk ny kjæreste,også relativt raskt etter bruddet vårt.Så små barn har ikke noe særlig tidsbegrep og tenker ikke oj...det var kjapt,slik som vi gjør.Selvfølgelig syns barna mine det var rart,men det at jeg hadde en positiv innstilling til fars nye kjæreste gjorde at barna taklet alt veldig bra.Eksen din burde få ut finger'n og fortelle at han ha fått kjæreste,også om en liten stund fortelle om det nye barnet.Ikke begge deler på en gang syns jeg.

Barna mine ble kjempeglade da de fikk vite at de skulle få en lillesøster eller bror.Det tok ikke så lang tid etter bruddet det heller.Selv opplevde jeg et virvar av følelser og sorg.Viste seg at bruddet ikke var så godt bearbeidet som jeg ville ha det til.Utfordringen er å vise den samme positive innstillingen hele veien så går det helt fint med barna dine,det er jeg sikker på.

Hvis du sliter litt med alt som skjer nå anbefaler jeg deg om å prate med noen,det gjorde jeg og det hjalp veldig.Nå snart 9 år senere har far fått to nye barn,og jeg det samme.

Gjest lillelinn
Skrevet

samme skjedde med meg... syntes det var deilig jeg.. da var han på en måte ennå mer vekk :D

Skrevet

Jeg vil ihvertfall si det er på høy tid at barna får hilse på kjæresten til pappa. Så får de tid til å bli kjent med henne før det nye søskenet kommer. Bor ikke pappan deres sammen med denne dama? Bare stusser over at han venter barn med noen uten at ungene er introdusert for vedkommende. De har jo hatt et forhold en god stund også.

Jeg tror det er viktig å ikke være redd for forandringer. Det er ofte vi voksne som kvier oss for det, ikke barna. Det behøver slettes ikke være negativt at de nå får en ny familie hos pappa, tvert imot. Men det er viktig at ungene involveres og føler seg inkludert i det som skjer! Uansett alder. Og jobber man med seg selv for å være positivt innstilt til ting så smitter det over på ungene. Syns man derimot synd på dem fordi det kommer baby på den andre kanten så vil de oppfatte det.

Skrevet
Jeg vil ihvertfall si det er på høy tid at barna får hilse på kjæresten til pappa. Så får de tid til å bli kjent med henne før det nye søskenet kommer. Bor ikke pappan deres sammen med denne dama? Bare stusser over at han venter barn med noen uten at ungene er introdusert for vedkommende. De har jo hatt et forhold en god stund også.

Jeg tror det er viktig å ikke være redd for forandringer. Det er ofte vi voksne som kvier oss for det, ikke barna. Det behøver slettes ikke være negativt at de nå får en ny familie hos pappa, tvert imot. Men det er viktig at ungene involveres og føler seg inkludert i det som skjer! Uansett alder. Og jobber man med seg selv for å være positivt innstilt til ting så smitter det over på ungene. Syns man derimot synd på dem fordi det kommer baby på den andre kanten så vil de oppfatte det.

Nei han bor ikke sammen med denne damen, men skal bo der mer og mer fremover. Men når han har ungene skal han bo hos seg selv, inntil videre...

De har vel hatt et forhold siden før han flyttet ut fra meg, men det ble først seriøst i sommer tror jeg.

Graviditeten var ikke planlagt og ikke uønsket.

Skrevet
ikke uønsket.

... ikke ønsket skal det være

Skrevet
Nei han bor ikke sammen med denne damen, men skal bo der mer og mer fremover. Men når han har ungene skal han bo hos seg selv, inntil videre...

De har vel hatt et forhold siden før han flyttet ut fra meg, men det ble først seriøst i sommer tror jeg.

Graviditeten var ikke planlagt og ikke uønsket.

Slik jeg ser det så må man se på en graviditet som "ønsket" så lenge man bestemmer seg for å beholde barnet. Ingen barn fortjener å komme til verden med et sånt stempel. At man ikke har planlagt å bli gravid er en annen sak.

For barnas del håper jeg de blir innlemmet i dette så fort som mulig. Man gjør dem en bjørnetjeneste ved å "skjerme dem" fra realitetene. Fint å få alenetid med pappa, men dersom intensjonen er å unngå å innlemme dem i den nye familiekonstellasjonen tror jeg dere kan gå på en smell. Små barn er heldigvis veldig tilpasningsdyktige og det kan man med fordel utnytte. Det gjelder bare å fokusere på det som er positivt etter beste evne. Og prøve å jobbe seg gjennom sine egne spøkelser.

Skrevet

er det ikke oftest dama som får sjokk da? kommer vel snikende følelsen av sjalusi osv....han hoppet rett i en annen seng osv...

Barn takler slike ting bedre om foreldre er fornuftig. Det kan være spennende for de også....

Skrevet
Jeg har ikke noen gode råd, men vil bare si at jeg er redd det samme skjer med oss også. Jeg og eksen min flyttet fra hverandre des/2006 og giftet seg mars året etter.

Nå er det rykter om at nye dama er gravid, ikke sikkert men det kan skje. Barna våre er bare 4 og 5:( Vel, jeg nekter ikke at han kan få andre barn, men synes bare det er for tidlig!

Det jeg rådet meg selv var, "let it go" Kan ikke noe for et! Barna vet at mor og far ikke bor sammen og at det før eller senere blir ny partner, og selv om det kan være vanskelig å venne seg til en ny søsken, blir det vanlig etter hvert? Har ingen erfaring:(

Lykke til :klemmer:

Jeg er enig i at han giftet seg for fort etter bruddet, men graviditeten kommer da ikke spesielt fort?

Skrevet
er det ikke oftest dama som får sjokk da? kommer vel snikende følelsen av sjalusi osv....han hoppet rett i en annen seng osv...

Barn takler slike ting bedre om foreldre er fornuftig. Det kan være spennende for de også....

Jo... men tenker mest på at barna enda ikke vet at faren har kjæreste.

De vet ingenting om at det kommer en baby til far om bare et par mnd.

Far og kjæresten bor ikke sammen.

Jeg synest selvsagt at det er et sjokk, det har jo tross alt bare gått 11 mnd. siden han flyttet ut fra meg og barna. Han har nektet på forholdet helt til nå i aug. I går kom det mail om at han skal bli far igjen, uønsket.

Jeg klarer meg... men tenker mest på barna opp i dette. Håper bare han får fingeren ut og begynner å fortelle sannheten snart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...