Gjest hunhun Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 vi har vært sammen ganske lenge, og har nå kjøpt bolig sammen. samboeren min er veldig pliktoppfyllende på mange måter, også økonomisk når det gjelder å få inn penger. han jobber mye, og har i perioder vært hovedforsørger. han sløser ikke penger, og tar aldri opp forbrukslån osv. flink til å spare også. problemet hans(og nå mitt) er at om ting ikke går bra, så tør han ikke fortelle det til meg. han er også veldig distrè ifht å huske innleveringsdatoer/frister/reglement osv. dette betyr at han for det første får inkassovarsel på omtrent alle regninger. av den grunn overtok jeg det økonomiske ansvaret når vi kjøpte bolig sammen. men nå har det seg slik at det er andre gangen det oppstår en situasjon som handler om å oppdatere seg på informasjon/huske frister som kan få veldig store økonomiske konsekvenser for oss. første gangen glemte han en frist, og det endte i en stor krangel hvor jeg forklarte hvor store konsekvenser dette kunne få, og at han måtte ta seg sammen osv. rett og slett ABC i økonomi og parforhold. jeg visste allerede da at han var veldig distrè, derav en fortvilet krangel... denne gangen her. nr 2, handlet det om et øk. forhold han var usikker på, som han hadde forutsetning for å vite før vi fikk lån i banken. altså, han har informasjon som sier at dette kan endre negativt(vi snakker om ett semester), og en telefon kan gi han klart svar på dette. han tar ikke denne telefonen fordi han er nervøs, går i banken med meg med den forutsetning at denne inntekten skal komme. jeg fikk, etter "tvang" han til å ringe dette stedet, hvorpå de forteller at det ikke er sikkert enda hvorvidt denne inntekten kommer. ergo, han kan miste halve inntekten sin - og visste om det fra før av/var usikker. men istedetfor å fortelle det til meg, blir han nervøs og lar være å si noe. ergo, vi tegner lån i banken. det ironiske her er at vi brukte hans egenoppsparte penger som egenkapital..... når jeg oppdaget dette ble han veldig lei seg, og jeg har ikke engang begynt å fortelle han hva banken kan gjøre hvis de finner ut av dette.....vi har økonomi til å klare det akkurat nå, men banken er jo i sin fulle rett til å avslutte hele lånet selv om jeg er ganske sikker på at de ikke hadde gjort det i vår situasjon. men slik evner ikke han å tenke! selv når jeg forteller han det! vi kan klare dette økonomisk om vi snur noen steiner, men jeg ser nå at han faktisk ikke klarer å ordne opp i sitt "indre rot" ifht økonomi. hans tankemønster er: "dette vet jeg ikke svaret på, dette er skummelt, hun kommer til å bli sint på meg og bli lei seg, jeg tør ikke si noe for da blir hun nervøs, håper det ordner seg tilslutt."..... altså, han blir kjempelei seg, og lover bot og bedring - men klarer ike ta det ut i handling. skjønner dere??? jeg tør ikke gå i min egen bank å spørre om råd, men har hørt at det finnes økonomiks rådgivning for par i liknende situasjoner? noen som vet?
thapara Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Vet ikke helt hvor du skal henvende deg, men jeg vil bare si at jeg synes det er veldig bra at du vil ta tak i dette! (om dere ikke vil betale noe for veiledning vet jeg at enkelte kommuner tilbyr noe slags rådgvining)
Kai H. Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg tror jeg ville kontaktet sosialkontor eller tjenestetorg i kommunen og undersøkt om kommunen har en egen økonomisk rådgiver. I følge Lov om sosiale tjenester plikter kommunen å forebygge sosiale problemer. Og problemet du beskriver kan vel sies å være (eller å kunne utvikle seg) til et sosialt problem? § 4-1. Opplysning, råd og veiledning. Sosialtjenesten skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan sosialtjenesten ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det. Håper det ordner seg for dere, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå