Gå til innhold

renta settes ned, men banken setter den fortsatt opp?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

sentralbanken har sat ned renten, men idag fikk vi rev fra DnBNor og der står det at de setter opp renten.

Burde ikke de settes ned nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme med banken min, de må nok sette den ned, men ikke før på nyåret tenker jeg.. Min eff.rente er nå på 8.2

Skrevet

Saken er at bankene sliter økonomisk, eller at det i alle fall er stor risiko for at de vil slite de nærmeste månedene, i og med at finansmarkedene går dårlig. Andre instrumenter og investeringer går dårlig, så da må de tjene mer på utlånstjenester. Lavere innlånsrente uten å redusere utlånsrenta gir bedre likviditet.

Jeg må si at jeg foretrekker å betale litt ekstra i rente, fremfor å risikere bankkonkurser i Norge.

Skrevet (endret)

De brevene som går ut i forbindelse med renteoppgang fra flere banker nå har bakgrunn i de urolighetene som har vært. Når det gjelder DnB NOR så har det ikke vært renteøkning på eksisterende lån i den mest turbulente perioden, men det er først nå de sender ut renteøkningsvarsel. I media har disse renteøkningene lenge vært kjent, men det er vel fra 1. des. disse renteøkningene gjelder fra (siden det er 6 ukers varslingsplikt på renteøkninger). Disse brevene er ikke helt heldig timet i forhold til nedgang i både styringsrenten og i pengemarkedet, men vi får håpe at renten går nedover i alle bankene framover.

Endret av Alison
Skrevet

Mener de sa noe om det på tv nå at de anbefaler bankene å trekke tilbake brevet om renteøkning, for renta skal ned.

Skrevet

Tviler sterkt på at bankene setter ned noen utlånsrente i 2008. Kanskje enkelte banker neste år, men ikke de som slet ordentlig før de fikk penger fra Kristin og Jens på søndag.

Skrevet

Viss du har slitt veldig økonomisk en periode, og plutselig får mye penger i fanget - kan det være greit å tenke seg litt om før man strør rundt seg, og heller være litt forsiktig slik at man ikke kommer i en slik situasjon igjen.. Er vel litt sånn bankene tenker også vil jeg tro...

Skrevet

Problemet er jo at markedsrenta har vært mye høyere enn styringsrenta. Dvs den renten som bankene betaler for å låne penger seg i mellom. Det er derfor renta er blitt så høy som den er, og så lenge det er likviditetskrise der ute, vil den fortsatt være høy en stund. Nå kan man jo håpe at de såkalte redningspakkene vil hjelpe på situasjonen, men det er klart bankene også vil avvente og se. Så noe særlig reduksjon av lånerenta vår tror jeg ikke vi vil se før på nyåret. Hvis vi er heldige, kansje en gang før jul.

Skrevet

Jeg har tenkt å følge Stoltenbergs (og andres) oppfordring om å bytte bank hvis noen setter ned renta, og ikke min bank gjør det. Venter bare på en unnskyldning til å bytte bank likevel, pga mye rot med min personlige rådgiver.

Skrevet
Jeg har tenkt å følge Stoltenbergs (og andres) oppfordring om å bytte bank hvis noen setter ned renta, og ikke min bank gjør det. Venter bare på en unnskyldning til å bytte bank likevel, pga mye rot med min personlige rådgiver.

Ser at det kan være fristende å bytte bank da... Men, hvis renteforskjellen er liten - og man må betale nytt etableringsgebyr, tinglysningsgenyr m.m - så må man vurdere om det har noe for seg... Man bør kanskje primært fokusere på å se på om det er mulig å få bedre betingelser hvis man f.eks har fått bedre sikkerhet... Er det lenge siden siste takst? Er man kanskje under 60% nå??? Bare en tanke!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...