Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Hei. Jeg har vært sammen med en gutt i to år. Vi bor hver hos oss fremdeles, hjemme hos foreldrene vår, men har begynt å snakke om å flytte sammen. Jeg er 18, han 20. Det som bekymrer meg litt er pengeforbruket hans. Han har det siste året jobbet fullt, og hatt utbetalt ca. 20 000 i måneden. Jeg går på skole, og har utbetalt 5000 pr mnd. Når han da bor gratis, trodde jeg faktisk han kom til å spare litt - men han bruker opp absolutt ALT i løpet av måneden. Han skal tross alt studere neste år og da er det jo plutselig ingenting inntekt. Jeg sparer og sparer, opprettet BSU osv for å få råd til leilighet. Han derimot sløser bort alt - på bensin (MÅ ikke kjøre så mye som han gjør), kino, spise ute, POKER, ja, kun kos rett og slett. Han har også brukt opp det han hadde av sparepenger i banken fra før. Det jeg lurer på - har jeg rett til å blande meg? Det blir jo vanskelig å få lån hvis bare jeg har egenkapital? Og tror dere dette problemet kommer til å minke etter hvert- eller kommer han til å være storforbruker resten av livet? Eller skal jeg rett og slett la ham styre på - vi bor jo ikke sammen.. Innspill?
Supramundane Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Hvis dere to ser for dere et samlig med felles økonomi så syns jeg absolutt at du skal blande deg inn. Dette hadde vært en STOR varsellampe for min del.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Det går an å komme med råd (og det er jo mange gode argumenter for å spare), men du kan nok ikke kreve noe. Dere er unge og så lenge han ikke setter seg i gjeld har han jo egentlig ikke dårlig økonomistyring, selv om det selvfølgelig ville vært fornuftig av ham å spare. Hvis dere skal flytte sammen er det kanskje lurt å leie først også for å se hvordan dere fungerer som samboere og hvordan dere takler det økonomiske da.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Det eneste du har rett til er å la være å flytte sammen med ham hvis han fortsetter å oppføre seg som en forvokst unge. Slik du beskriver økonomien hans, ville jeg aldri ha flyttet sammen med ham. Det blir ikke bedre av seg selv. Og du skal ikke høre på hva folk sier - du skal se på hva de gjør. Han må gjøre noe annerledes nå, ikke bare love å gjøre det så snart dere bor sammen. Da er det du som blir sittende med ansvaret mens han fortsetter å sløse.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Et tips hvis dere flytter sammen før du har sett endring i forbruket hans: Ha kontroll over dine egne penger, og ikke la hans forbruk gå utover deg. Det går an å dele på utgiftene, men ha separat økonomi ellers, som et utgangspunkt når dere har forskjellig innstilling til forbruk og penger. Ellers har jeg sett mye forskjellig; noen bruker mye penger en periode når de ikke har forpliktelser ovenfor andre - og tar imot egentlig unødvendig pengestøtte fra foreldre til forbruk - men klarer helt fint å hente seg inn når de må. Andre klarer ikke helt den overgangen, tar opp forbrukslån etc. Atter andre sparer kanskje endel egenkapital til bolig, men legger seg på så høy standard at de likevel får problemer med lånet når renta stiger eller de må skifte jobb. Jeg ville uansett ikke vært så veldig fordømmende ovenfor en 20-åring som liker å bruke penger, men jeg ville forventet at han klarte å styre økonomien mer fornuftig etter hvert.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Du har ikke rett til å blande deg direkte i hans økonomi. Men jeg hadde ALDRI flyttet sammen med en som sløste vekk 20 000 i måneden! Jeg har også 20 000 i måneden, og selv om jeg bor helt alene i en ganske stor leilighet, hvor 10 000 går til lån/fellesutgifter, så sparer jeg likevel 4-5 000 i måneden. Så for meg er det ganske utrolig at en som bor gratis kan klare å bruke opp alle pengene. Jeg ville sagt at så lenge han sløser vekk alt, vil du ikke flytte sammen. Det å ikke klare å spare noe som helst, når han -vet- at neste år blir han student, og han ikke har kjøpt seg bolig eller noe, vitner om en elendig økonomisk sans. Du kan risikere å måtte forsørge ham fordi han ikke klarer å ha penger mellom hendene uten å tøyse dem vekk. Så er det opp til ham om han vil skjerpe seg slik at dere kan flytte sammen, eller fortsette å sløse vekk alle pengene og ikke flytte sammen. Han må velge: bo med deg, eller sløse vekk penger. Han kan ikke gjøre begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå