Gå til innhold

Hvordan få best trening på elipsemaskin/cross trainer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt utrent og har nå kjøpt meg en elipsemaskin.

Jeg ønsker å stramme opp en dvask kropp, kvitte meg med cellulitter og gjerne gå ned noen kg.

Jeg har allerede begynt å ta grep om kostholdet mitt, så nå må jeg få litt tips ang trening.

Denne maskinen kan jeg stille inn med ønsket tyngde eller bruke (nøkler) som følger med.

Bruker jeg den grønne (nybegynner) er det ca 15 min der den begynner lett og gradvis blir tyngre før den minsker i tynge igjen.

Gul er samme, men for litt bedre trent og litt lenger og til slutt den røde som er for godt trente og varer enda lenger.

Skal jeg begynne med dette, eller kjøre mitt eget løp?

Jeg kan sikkert begynne med å gå/gå fort 30-45 min, men her trenger jeg virkelig råd.

Hvor ofte, lenge, raskt og hvilken motstand må jeg trene for å få effekt på denne maskinen?

Takker så mye for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

  • 11 måneder senere...

Dytter opp denne da jeg kunne trenge noen råd her selv.. Best mulig trening med ellipsemaskin? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter opp denne da jeg kunne trenge noen råd her selv.. Best mulig trening med ellipsemaskin? Noen tips?

Da jeg trente mye elipsemaskin, satte jeg den på middels motstand og gikk i 20 minutter. Brukte ulik musikk til å variere tempoet.

Så når man vil ha det hardt, tar man en sang med høyt tempo :)

Likte ikke å ha lite motstand på, følte ikke at jeg trente i det hele tatt.. Og med for mye motstand på, kan man fort miste motivasjonen..

Stå på ! Jeg gikk ned masse og ble kvitt mine små "love-handles", hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente mye elipsemaskin, satte jeg den på middels motstand og gikk i 20 minutter. Brukte ulik musikk til å variere tempoet.

Så når man vil ha det hardt, tar man en sang med høyt tempo :)

Likte ikke å ha lite motstand på, følte ikke at jeg trente i det hele tatt.. Og med for mye motstand på, kan man fort miste motivasjonen..

Stå på ! Jeg gikk ned masse og ble kvitt mine små "love-handles", hehe

Takk for svar. Jeg er i prosessen av å kjøpe meg en, håper på å bli kvitt det som har samlet seg opp på hofter og lår det siste året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å bidra med jeg heller, men jeg har nettopp kjøpt meg en jeg og - og så langt forguder jeg den! Den kommer riktignok med 4 ferdiginnstilte programmer; 2 på 20 min og 2 på 30, men det blir sikkert kjekt med litt variasjon etterhvert :)

Edit: skrivefeil

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe å bidra med jeg heller, men jeg har nettopp kjøpt meg en jeg og - og så langt forguder jeg den! Den kommer riktignok med 4 ferdiginnstilte programmer; 2 på 2 min og 2 på 30, men det blir sikkert kjekt med litt variasjon etterhvert :)

Hva går disse programmene ut på? 2 min hørtes da veldig kort ut? :klø:

(jeg er rimelig grønn på dette området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går disse programmene ut på? 2 min hørtes da veldig kort ut? :klø:

(jeg er rimelig grønn på dette området)

Hups! Typo! Mente 20 minutter! :flau:

Det er enten intervalltrening eller en lang, heavy trening. Maskina sier fra hvilket gir den ligger i, og ca. hvor fort du skal tråkke. Veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ! Jeg gikk ned masse og ble kvitt mine små "love-handles", hehe

Jeg vil ooooog!!

Jeg håper det betyr at jeg er høyt elsket da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups! Typo! Mente 20 minutter! :flau:

Det er enten intervalltrening eller en lang, heavy trening. Maskina sier fra hvilket gir den ligger i, og ca. hvor fort du skal tråkke. Veldig greit :)

Kan jeg spørre hvilken type du har kjøpt? Jeg er på utkikk nå, men er redd for å kjøpe en som ikke er noe særlig bra. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken type du har kjøpt? Jeg er på utkikk nå, men er redd for å kjøpe en som ikke er noe særlig bra. :sjenert:

Jeg kjøpte denne fra XXL. Her ser du hvordan displayet ser ut, og hvordan maskinen er når den er slått sammen.

Jeg tror dette er en helt grei maskin. Som du ser er det kun ett bevegelig ledd som i tillegg er plassert på et lurt sted (leddet er hvor den orange rundingen er under pedalene) - men jeg tror nok at en maskin som ikke er sammenleggbar vil være enda stødigere. Og superintens trening føler jeg at den kanskje ikke er riktig til, ihvertfall ikke veldig rask tråkking. Men den er stødig og fin, og man får kjørt seg skikkelig på de høye girene. Ikke bråker den særlig mye heller. Den har et relativt tungt hjul, tror det er rundt 8 kilo, men du får maskiner med mye tyngre hjul enn det også - og da øker også stabiliteten. Og prisen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreiv også å siklet på denne før jeg kjøpte min. Den har masse forhåndsinnstilte programmer og ser ganske god ut. Men det ble plassmangelen som avgjorde, ikke så rart når jeg har en 11 kvm hybel, kanskje. Men: den jeg har kjøpt kan man bruke noe som heter iFit-brikker på, hvor det bl.a. er ferdiginnstilte treningsprogram. Vet ikke helt hvordan de fungerer sånn ellers, men skal undersøke saken nærmere snart.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. :-) Da skal jeg undersøke de to litt. Jeg har vært litt redd for å kjøpe en sammenleggbar pga stabilitet, men jeg tror nok ikke det blir noe intens tråkking her i gården med det første uansett, så da går det nok greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Start hvordan du vil, men jeg anebfaler deg å kjøre eget opplegg i starten. Hvis du ikke klarer et program f.eks så kan det føles tungt ut, så det er best å sette seg små mål. Det som er greit er at man kan ta det rolig, eller man kan peise på . Jeg begynte rolig 30 min hver dag den første måneden, og nå i det siste har jeg kjørt mer "langtur" eller intervaller. Merker godt forskjell =) Trives kjempebra, og den er virkelig verdt pengene. Jeg kjøpte en Infiniti x985 til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. :-) Da skal jeg undersøke de to litt. Jeg har vært litt redd for å kjøpe en sammenleggbar pga stabilitet, men jeg tror nok ikke det blir noe intens tråkking her i gården med det første uansett, så da går det nok greit. :)

Hvis du har mulighet, så kkan det jo være lurt å ta turen til en butikk for å prøve noen ulike modeller. (men ikke prøv det på en lørdags ettermiddag, da er alle treningsapparatene i butikken fulle av drittunger som mødrene ikke gidder passe på :dry: I hvert fall den ene lørdagen jeg var der :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Start hvordan du vil, men jeg anebfaler deg å kjøre eget opplegg i starten. Hvis du ikke klarer et program f.eks så kan det føles tungt ut, så det er best å sette seg små mål. Det som er greit er at man kan ta det rolig, eller man kan peise på . Jeg begynte rolig 30 min hver dag den første måneden, og nå i det siste har jeg kjørt mer "langtur" eller intervaller. Merker godt forskjell =) Trives kjempebra, og den er virkelig verdt pengene. Jeg kjøpte en Infiniti x985 til opplysning.

Kan man gå på litt på den crosstraineren du nevner? Ser den er ganske billig. (er skeptisk til billige apparater :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan man gå på litt på den crosstraineren du nevner? Ser den er ganske billig. (er skeptisk til billige apparater :gjeiper: )

Infiniti x985? Den kostet 5000, personlig synes jeg ikke det er billig. Den er stor og stødig og kan pumpes hardt på. Vi bruker den som alternativ til jogging, og den tråkkes på hver dag i opptil 2 timer. Hadde aldri kjøpt en liten Europrismaskin til 1800 kroner der plastikken kan knekke. Ser du kan få den på tilbud noen steder til mellom 3000-4000 NOK hos sportsmaster.no f.eks.

Hvis du mener billig i og med at noen crosstrainere kommer opp i 30 000 + så er vel det de færreste som går til innkjøp av det. Og ja, vi er like skeptiske som deg til billige maskiner og kresne på kvalitet, og det var derfor vi endte opp med denne.

Endret av Mir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker ellipsemaskin på treningssenteret mitt og spurte den personlige treneren min hvordan jeg skulle trene for å bli slankere.

Han sa jeg burde holde et jevnt tempo og en motstand, sånn at jeg akkurat orker å løpe på den en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker ellipsemaskin på treningssenteret mitt og spurte den personlige treneren min hvordan jeg skulle trene for å bli slankere.

Han sa jeg burde holde et jevnt tempo og en motstand, sånn at jeg akkurat orker å løpe på den en time.

Takk for informasjon :)

Er det noen som vet om andre steder enn finn.no der man kan få kjøpt brukt? Økonomien tillater ikke innkjøp på flere tusen kroner :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...