Gå til innhold

Hva skal jeg si til megler?

Anbefalte innlegg

Gjest villaeier
Skrevet

Min samboer (og vordende ektefelle) ønsker å kjøpe seg inn i boligen min. For å få riktig takst, tenker jeg at vi bør trekke et gjennomsnitt av flere megleres verditakst. Hva skal jeg si til megler?

1) Skal jeg si det som det er, at det dreier seg om et innkjøp? Må jeg (vi?) i såfall betale for verdivurderingen? (Da blir det jo fort dyrt, tenkte jo å kontakte mange meglere?)

2) Kan jeg stole på at meglers verditakst er uavhengig av innkjøpssituasjonen? Vil megler sette lavere takst fordi han/hun likevel ikke får noen provisjon av salget?

3) Hvis jeg ikke sier noe om situasjonen, men later som at jeg vil legge boligen ut for salg på det åpne markedet, vil megler da kanskje sette en litt for høy takst, for å "smigre" meg/lokke meg til å selge og bruke vedkommende megler? Samboer frykter at nettopp dette vil skje.

4) Når samboer kjøper seg inn, blir jeg formuende. Boligen er nedbetalt, jeg har penger fra før og tjener godt. I dagens marked med stigende boliglånsrenter er jeg redd det kan bli et tungt løft for min kjære økonomisk. Er det noe i veien for at samboer låner deler eller hele lånebeløpet fra meg (eller fra firmet mitt)? Eller vil dette kunne bli betraktet som en gave? Jeg har et særkullsbarn, og det er viktig for meg at han ikke føler at dette blir urettferdig på noen måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger en vare/tjeneste, men ønsker ikke betale for den.

Gjør du det samme på Rimi? På restaurant? Sniker du deg inn på kino for å måtte slippe å betale?

Kriminelle kalles sånne.

Skrevet

Du sitter med en nedbetalt villa - og blir snart formuende da din samboer skal kjøpe seg inn - men likevel synes du der er greit å svindle en megler for ett par tusenlapper???

Himmel og hav... Har du ingen moralske grenser?

Skrevet

Jeg har akkurat bestilt verdivurdering av leiligheten min, og det koster ikke mer enn 1000 kr. Ikke en uoverkommelig sum.

Skrevet

Det er vel ikke en megler men en takstmann dere trenger?

Og som de andre sier: Betal for det, ærlig og redelig. Du mangler jo tydeligvis ikke penger.

Skrevet
Det er vel ikke en megler men en takstmann dere trenger?

Det er vel riktigere med en megler ettersom TS har et særkullsbarn? Prisantydning satt av en megler vil nok ofte ligge godt over teknisk takst.

Men hvis en verdivurdering ikke koster mer enn 1000 kr, vil jeg tro at TS har mulighet til å betale 2 -3000 kr for 2 - 3 verdivurderinger og trekke et snitt av disse.

Jeg synes det er boligeier/selger som må betale for verdivurdering, ikke innkjøper/samboer!

Skrevet

Men Notar tilbyr jo GRATIS og UFORPLIKTENDE verdivurdering av bolig. Det er vel ikke noe galt i å benytte seg av et slikt tilbud?

Om du er redd for at taksten skal bli unødig høy er det kanskje allikevel en ide og bruke en uavhenging takstmann?

Skrevet
Men Notar tilbyr jo GRATIS og UFORPLIKTENDE verdivurdering av bolig. Det er vel ikke noe galt i å benytte seg av et slikt tilbud?

Om du er redd for at taksten skal bli unødig høy er det kanskje allikevel en ide og bruke en uavhenging takstmann?

NOTAR er jo veldig aggressive, vil ikke anbefale NOTAR i en innkjøpssituasjon. Ville heller betalt for prisantydninger/verdivurderinger fra andre meglerhus, uten at jeg egentlig kan navngi noen her, kommer litt an på hvor i landet det dreier seg om.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Jeg har benyttet meg av megler for å både vurdere verdi for oppkjøp av ekssamboers del av leiligheten, og senere for refinansiering av lån. I Oslo tilbyr i alle fall meglere gratis verdivurdering i slike tilfeller også, så det er ikke noe problem. I det første tilfellet benyttet jeg meg av takstmann også, det kostet noen tusenlapper.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Tillegg: Benytt deg gjerne av flere meglere for å få en så riktig verdivurdering som mulig.

Skrevet

Notar og ReMax er meglerbyråer jeg ville holdt meg unna.

Skrevet
3) Hvis jeg ikke sier noe om situasjonen, men later som at jeg vil legge boligen ut for salg på det åpne markedet, vil megler da kanskje sette en litt for høy takst, for å "smigre" meg/lokke meg til å selge og bruke vedkommende megler? Samboer frykter at nettopp dette vil skje.

I et fallende boligmarked er lånetakst en bedre indikator på verdien i markedet enn takst. Evt. kan dere sette prisen på gjennomsnittet mellom de to.

Skrevet

Meglers vurdering skal - i teorien - være uavhengig av hvem som er oppdragsgiver.

Det beste i dette tilfellet er nok å si det som det er til megler, ikke lure seg til en gratis verdivurdering ved å gi inntrykk av at boligen skal legges ut for salg.

Hvis man bruker 2 meglere og trekker et snitt fra disse, bør man vel kunne bli enige om riktig pris.

Man kan vel også bruke teknisk takst (takstmann), men da må man jo også bruke teknisk takst ved evt brudd senere? Ikke sikkert at det er til det beste for vedkommende som kjøper seg inn.

Skrevet
I et fallende boligmarked er lånetakst en bedre indikator på verdien i markedet enn takst. Evt. kan dere sette prisen på gjennomsnittet mellom de to.

Jeg googlet lånetakst og fant dette:

"Lånetakst/låneverdi

Forsiktig ansatt markedsverdi som grunnlag for langsiktig belåning. Ligger oftest på 80% av verditakst. Denne er til bruk for eventuelle banker og vil ikke ha noe særlig betydning i en salgssituasjon. "

Hvordan får man tak i lånetaksten? Ved å beregne 80% av meglers prisantydning? Blir ikke det litt urettferdig overfor selger, som jo ønsker best mulig pris?

Skrevet
Jeg har benyttet meg av megler for å både vurdere verdi for oppkjøp av ekssamboers del av leiligheten, og senere for refinansiering av lån. I Oslo tilbyr i alle fall meglere gratis verdivurdering i slike tilfeller også, så det er ikke noe problem. I det første tilfellet benyttet jeg meg av takstmann også, det kostet noen tusenlapper.

Både megler og takstmann altså? Regner med at det var en differanse mellom meglers prisantydning og teknisk takst? Hvordan ble du og din ex enige om hvilken pris som skulle gjelde?

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Både megler og takstmann altså? Regner med at det var en differanse mellom meglers prisantydning og teknisk takst? Hvordan ble du og din ex enige om hvilken pris som skulle gjelde?

Meglerne ga alle samme prisantydning, takstmannen lå faktisk noe over dem igjen. Da vi skulle bli enige om pris var det et annet marked enn nå, og leiligheter gikk ofte godt over takst/prisantydning. Vi ble rett og slett enige om at prisen skulle ligge noe over takstmanns vurdering. Ingen av oss var veldig innstilt på å krangle om dette, så vi gjorde det kjapt og greit. Om den prisen er reell? Tja, det får man jo aldri vite. ;)

Skrevet
Jeg googlet lånetakst og fant dette:

"Lånetakst/låneverdi

Forsiktig ansatt markedsverdi som grunnlag for langsiktig belåning. Ligger oftest på 80% av verditakst. Denne er til bruk for eventuelle banker og vil ikke ha noe særlig betydning i en salgssituasjon. "

Hvordan får man tak i lånetaksten? Ved å beregne 80% av meglers prisantydning? Blir ikke det litt urettferdig overfor selger, som jo ønsker best mulig pris?

Megler setter lånetakst. Selger ønsker best mulig pris, kjøper lavest mulig pris. Urettferdighet har ingenting med hva markedet er villig til å betale å gjøre. Når prisene kontinuerlig synker vil det si at meglers takst er for høy når ukene og månedene går i forbindelse med et salg. Hvis du titter litt rundt på finn.no vil du se at lånetakst ofte er langt høyere enn 80%.

Skrevet
Megler setter lånetakst. Selger ønsker best mulig pris, kjøper lavest mulig pris. Urettferdighet har ingenting med hva markedet er villig til å betale å gjøre. Når prisene kontinuerlig synker vil det si at meglers takst er for høy når ukene og månedene går i forbindelse med et salg. Hvis du titter litt rundt på finn.no vil du se at lånetakst ofte er langt høyere enn 80%.

Men mener du at TS i dette tilfellet skal benytte lånetakst heller enn markedstakst, eller snitt av disse som du skriver? Blir ikke det urettferdig overfor særkullsbarnet, at forelderens nye partner får kjøpe seg inn litt billigere?

Skrevet

Feil. Takstmann setter lånetakst. Megler kan kun komme med en verdivurdering av boligen.

Offisielle papirer, som verditakst og lånetakst trenger man takstmann til!

Skrevet

Når det gjelder dette med takstmann og megler og takst er dette noe som praktiseres forskjellig i forskjellige byer. I Trondheim lager takstmenn en rapport som sier hvordan tilstand huset er i. Skal man ha en verdivurdering er det megler som setter denne. Taksmenn gir ingen verdivurdering. Altså en helt annen praksis enn det som er beskrevet over. Altså er det meglere som brukes til denne jobben i Trondheim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...