Gjest Mariii Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Hei! Er det noen som vet om jeg for kjøpt noe på avbetaling med sosialstønad som eneste inntekt? Blir evig takknemlig for svar!
hufsa! Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Heia,mener du kjøpekort på f,eks en tv,vaskemaskin o.l? Du blir jo sjekka automatisk på BBS og det kan gå begge veier men hvorfor vil du det? Du må vel snu på krona for å klare deg med mat i mnd og ett lån med ei så sinnsyk rente,du blir jo aldri ferdig.Hvis det er noe du trenger ville jeg heller spurt sosialen om ett rentefritt lån, det vet jeg gikk ann før i tiden.
Alison Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Med kun penger fra sosialen skal du ikke ha mulighet til å få kjøpekort/kredittkort. Er det noe du ønsker deg bør du spare til det. Ved å bruke et kjøpekort/kreditkort som det er skyhøy rente på, vil du komme i enda større økonomiske problemer enn du har i dag. Er det luksusting du ønsker så vent. Er det derimot komfyr, kjøleskap el., ville jeg ha snakket med sosialkontoret. Sosialkontoret kan, som Hufsa! skriver, gi rentefrie lån. Jeg vet ikke hva slags krav som stilles til å få et slikt lån, men det er bare å ta kontakt med sosialkontoret så får du vite det.
Gjest Mariii Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Heia,mener du kjøpekort på f,eks en tv,vaskemaskin o.l? Du blir jo sjekka automatisk på BBS og det kan gå begge veier men hvorfor vil du det? Du må vel snu på krona for å klare deg med mat i mnd og ett lån med ei så sinnsyk rente,du blir jo aldri ferdig.Hvis det er noe du trenger ville jeg heller spurt sosialen om ett rentefritt lån, det vet jeg gikk ann før i tiden. Nei, jeg trenger en ny PC. Min gamle, slitte og ubruklige stasjonære PC gikk helt i stykker her om dagen og jeg trenger virkelig en ny.. Inntekt fra sosialen kommer jeg kun til å få inntil jeg har fått meg jobb, dette er grunnen til at jeg skal få penger der i fra i det hele tatt. Så det er bare en midlertidig greie. Men jeg er avhengi av en egen datamaskin da jeg er en aktiv arbeidssøker, og dermed søker på jobber hver dag. Noe jeg nå altså ikke får gjort... Og siden sosialinntekten kommer til å være en fast inntekt til jeg får min egen lønn (som forhåpentligvis ikke er lenge til) så burde det vel gå an å få en PC på avbetaling? Eller..?
Gjest Mariii Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Med kun penger fra sosialen skal du ikke ha mulighet til å få kjøpekort/kredittkort. Er det noe du ønsker deg bør du spare til det. Ved å bruke et kjøpekort/kreditkort som det er skyhøy rente på, vil du komme i enda større økonomiske problemer enn du har i dag. Er det luksusting du ønsker så vent. Er det derimot komfyr, kjøleskap el., ville jeg ha snakket med sosialkontoret. Sosialkontoret kan, som Hufsa! skriver, gi rentefrie lån. Jeg vet ikke hva slags krav som stilles til å få et slikt lån, men det er bare å ta kontakt med sosialkontoret så får du vite det. Det er nettopp det som er greia. Etter den tiden det tar for meg å spare penger til en ny PC, har jeg nok ikke lenger "bruk" for den. Nettopp fordi jeg trenger den ang. jobbsøking osv, for å slippe og leve på sosialen noe særlig lenge.. Grunnen til at jeg ikke har jobb forresten, er fordi jeg akkurat har flyttet til nytt sted. I tilfelle dere lurte...
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Du kan vel bruke PC andre steder? Bibliotek, NAV-kontor, internett-kafé, venner...? Sånn for å ikke direkte svare på det du spør om.
Gjest Mariii Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Du kan vel bruke PC andre steder? Bibliotek, NAV-kontor, internett-kafé, venner...? Sånn for å ikke direkte svare på det du spør om. Som sagt er jeg helt ny det stedet jeg har flyttet til, så jeg har ingen venner eller familie i nærheten. Jeg bor også ganske langt unna slike steder som du nevner, så bare det å komme seg dit vil ta "halve" dagen. Og det tar i tillegg lang tid å søke på jobber. Jeg kan ikke bo på NAV-kontorer eller biblioteker heller..
Rosalie Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Som sagt er jeg helt ny det stedet jeg har flyttet til, så jeg har ingen venner eller familie i nærheten. Jeg bor også ganske langt unna slike steder som du nevner, så bare det å komme seg dit vil ta "halve" dagen. Og det tar i tillegg lang tid å søke på jobber. Jeg kan ikke bo på NAV-kontorer eller biblioteker heller.. Det gjorde jeg i den perioden. Og jeg hadde virkelig bare godt av å komme meg ut av huset. Jeg var ute av huset minimum 8 timer hver dag, og denne tiden ble brukt på jobbsøking. NAV har jo også fri telefon som man kan bruke for å ringe på ledige jobber.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 I din situasjon ville jeg hørt om mulighet for lån gjennom sosialkontoret, og forklart spesifikt hva jeg mente jeg trengte. Du får jo kjøpt små bærbare pc-er til 2 500 nå for tida, som dekker ditt behov. Ellers er det fullt mulig å "bo" på bibliotek eller andre steder med gratis internett når man er jobbsøker med lite penger, mange jeg kjenner har basert seg på det i liknende situasjon (men det er selvsagt en stor fordel å ha en egen bærbar så man kan kopiere søknadstekster o.l så man slipper å sitte hele dagen på lånemaskin og skrive...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå