Jump to content
Sign in to follow this  
Guest LolaSanchez

...og når barna nekter?

Recommended Posts

Guest LolaSanchez

Ser at det går er tråd her om å tvinge barn. Det jeg ikke finner så mye svar på er: hvordan gjennomføre denne tvangen? Selv har jeg en 12-åring som er oppegående og intelligent, mens som nekter å gjøre lekser (ikke alt, han gjør noe). Selv har jeg høy universitetsutdannelse, men her kommer jeg jaggu til kort! Han var veldig enkel å ha med å gjøre som liten, aldri noe problem i det hele tatt. Nå er han sikkert på full fart inn i puberteten, med det medfører av trass. Men lekser er jo viktig, da....

Hvordan i all verden skal jeg tvinge det igjennom? Nå har jeg nettopp sittet ved siden av ham i 2,5 time for at han skulle gjøre lekser. Han sitter med boka oppslått, men nekter å lese engelsk-leksa (nei, ingen dysleksi-problematikk eller traumer). Jeg har mast og mast og sagt at det er jo bare å gjøre seg ferdig, så kan han gjøre det han vil etterpå. Først var han trøtt, sa han, så måtte han på do (og ble borte i en evighet), så ble han sulten osv osv. Til slutt satt han bare med boka og kunne ikke "slippe unna" på annet vis enn ved ren boikott - altså å IKKE lese.

Det er peanuts å skulle tvinge en treåring til å pusse tenner, legges seg eller ta på yttertøy (jeg har en yngre en også, som er i den fasen).

Hjelp!

Fortsetter under...

Guest *Mim*

Off, det høres frustrerende ut! Hvorfor vil han ikke gjøre leksa si?

Jeg tror jeg hadde inndratt goder. Hvis man vil ha de godene en tolvåring har, får man også oppføre seg voksent. Et bedre prinsipp er det jo å belønne god adferd, men i akkurat dette tilfellet hadde jeg nok følt for å markere ganske kraftig. Lekser må gjøres!

Jade

Helt enig med *Mim*. Her hadde det blitt inndradd goder! Og maten fikk værsågod vente til leksene var ferdig (på do, skulle han fått lov til å gå, selv om det skulle vise seg å være en unnskyldning).