Gå til innhold

Når ektemannen har inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sami_*
Skrevet

Har funnet masse inkasso regninger, forskjellige,som min mann har gjømt unna. Har sett de gangene jeg henter post at jeg kommer regninger,men han har alltid påstått at han har betalt. Så derfor fikk jeg sjokk da jeg fant disse. Huset (gården) står i hans navn siden han drev med kyr tidligere, han har kjøpt gården av arvingene til sin farfar. Melkeproduksjonen er avviklet,og naboen slår gresset. Huset er bare 6 år,med lite lån. Men han har altså masse inkasso saker på seg, og jeg har ingen. Hvordan skal jeg takle dette? Hva skal jeg være redd for? Kan jeg bli ansvarlig for hans regninger? Vi har delt økonomi, i hver vår bank. Har han lov å skjule det for meg? Jeg kom inn i ekteskapet med null av verdier, og står fortsatt med ingenting. Hverken hus eller vår eldgamle biler er i mitt navn. Føles ut som om jeg er gjeldsslave, og verst av alt så er jeg redd for å ta det opp med han. Han er ikke voldelig eller sint av seg, men hater å såre han. Han kommer til å føle seg så dum. Men samtidig er jeg så sint og såret over at han tar sånne sjanser når vi enda har barn. Blir gal. Hjelp!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Ektefeller har opplysningsplikt om økonomiske forhold. Du kan gå i banken hans og kreve en oversikt over gjelden. Ta med deg bevis for at dere er gift.

Skrevet

Ekteskapslovens § 39 handler om opplysningsplikten om økonomiske forhold. Når dere er gift kan du henvende deg til enhver av kreditorene og be om fullt innsyn i evt. gjeld mannen din måtte ha.

Lovens §40 sier også at: En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det. § 41 sier noe om retten til i visse tilfeller å inngå avtaler på begge ektefellenes ansvar, men har du ikke skrevet under noe gjeldsbrev eller på annet vis tatt på deg gjeld, så kan jeg ikke tro at du skal ha noen grunn til å føle deg som en gjeldsslave.

Men jeg håper du og din mann klarer å snakke sammen om økonomien i fremtiden. Dette er kjempeviktig. En stor del av alle skilsmisser kommer av pengeproblemer og uenighet om hvordan privatøkonomien skal styres. Å inngå ekteskap innebærer i tillegg til underholdsplikt også en opplysningsplikt som skal sikre åpenhet mellom ektefeller i økonomiske forhold.

Lykke til, håper det ordner seg!

Skrevet

Først og fremst: Snakk med mannen din. Sett deg ned med ham, ta med brevene osv. Be om en forklaring, ikke unnskyldninger. Si at dette er tiden for å være ærlig og at du i ytterste konsekvens vil gå til kreditorene og be om å få opplysningene der. Dersom dere (=han) har store økonomiske utfordringer, må dere sørge for å løse dem.

Hvis du kom inn uten noe, og evnt. går ut uten noe, så er det jo greit. Men du erhverver deg vel noe underveis i ekteskapet? Tjener du ikke noe? I så fall bør du alltid sørge for at du også står som eier osv, selv om du ved en evnt. rettsak kan få til å bevise at du også har bidratt økonomisk. Og hvis det er sånn at han betaler faste ting (lån osv) og du betaler mat, så bør du revurdere hvordan dere gjør dette, slik at du også får din rettmessige del.

Ta ansvar for deg selv økonomisk, også når man er gift!

Gjest Gjest_sami_*
Skrevet
Først og fremst: Snakk med mannen din. Sett deg ned med ham, ta med brevene osv. Be om en forklaring, ikke unnskyldninger. Si at dette er tiden for å være ærlig og at du i ytterste konsekvens vil gå til kreditorene og be om å få opplysningene der. Dersom dere (=han) har store økonomiske utfordringer, må dere sørge for å løse dem.

Hvis du kom inn uten noe, og evnt. går ut uten noe, så er det jo greit. Men du erhverver deg vel noe underveis i ekteskapet? Tjener du ikke noe? I så fall bør du alltid sørge for at du også står som eier osv, selv om du ved en evnt. rettsak kan få til å bevise at du også har bidratt økonomisk. Og hvis det er sånn at han betaler faste ting (lån osv) og du betaler mat, så bør du revurdere hvordan dere gjør dette, slik at du også får din rettmessige del.

Ta ansvar for deg selv økonomisk, også når man er gift!

Prøver å manne meg opp til å snakke med han, syns det er vanskelig siden jeg er sikker på at han kommer til å bli skamfull og føle seg som en lus. Men jeg vet også at han har sviktet grasalt når han klarer å holde sånt skjult.

Mener at jeg har rett til ganske mye om vi eventuelt går fra hverandre, har tross alt tjent godt og betalt strøm, begges mobil, mat, kommunale utgifter,parabol, internet o.s.v. Det er tydeligvis jeg som betaler regninger,mens han suser i egen verden. Men det jeg syns er så skummelt, er om inkasso selskapene krever pant i huset. Herregud, jeg og ungene kan bli hjemløs bare fordi han er så jævla sløv. Er det mulig???!!! Grrrr, er så forbanna.

Skrevet

jeg desverre er det slik at de kan ta pant, og dere kastes på gaten. Desverre er ikke slike ting som løpende utgifter lett å bevise for i ettertid. Det h jelper ingen ting å ringe inkassoselskapene for deg i et forsøk på å få en oversikt. De kan ikke opplyse dette til deg. Hvis det er kommet til det skrittet at det er et stort beløp så kan saken gå til namsmannen. Få ringt inkassoselskapet og få inngått en avtale med mnd nedbetalinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...