Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Det lurer jeg på! Hvordan gjør dere dette? Deler dere rentekostnadene på to når dere skriver selvangivelse? Jeg og min eksmann har hatt relativt separat økonomi, men delt alle utgifter likt. Jeg har vært så dum at jeg ikke har skjønt at man får fradrag for renter, og han har sannsynligvis fått alle disse fradragene. Jeg har ikke tenkt å etterkreve han for dette altså, men lurer litt på hvordan andre gjør dette? Og nå når vi har gått fra hverandre, og skiftet ikke er gjort, skal vel jeg kunne føre opp halvparten av renteutgiftene på min selvangivelse? Vi har ca 2,3 mill i lån sammen. Takk for svar:-)
Gjest Gjest_line_* Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg har alltid stått som hovedlåntaker på våre boliglån og dermed føres rentefradraget automatisk opp i sin helhet på meg (dersom vi ikke gir informasjon om at det skal splittes). Av enkelhetsskyld så har vi bare kjørt rentefradraget på min likning, har aldri sett behovet for å splitte det rent formelt. Evt penger igjen på skatten kommer oss begge til gode som ekstrabonus i sommermånedene uansett. Være seg noen nye innkjøp til huset eller rett og slett bare kos i form av flere restaurantbesøk eller weekendturer. For din del så er jo regnestykket bare å identifisere hvor mye rentekostnader dere har hatt på felleslån (hvor dere begge har bidratt til rentebetalingen) og beregene de prosentene dere har rett til rentefradrag på. Del summen på to og voila
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 For din del så er jo regnestykket bare å identifisere hvor mye rentekostnader dere har hatt på felleslån (hvor dere begge har bidratt til rentebetalingen) og beregene de prosentene dere har rett til rentefradrag på. Del summen på to og voila Man har jo rett på fradrag for alle rentekostnadene, ikke bare en prosent av dem. Dermed er det bare å dele de totale rentene på to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå