Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ikke prøve å fremstå som jeg har peiling for økonomi har aldri vært min hovedinteresse :-) Men hvis man ser på dette i en historisk sammenheng så har jo børsen alltid hatt en fin stigning over tid. Nå er børsen halvert siden toppnoteringen og ingen vet om det vil fortsette nedover eller gå oppover. Men det er vel ganske sikkert at vi kommer til å nå gamle høyder før eller senere dersom ingenting helt usedvanlig skjer. Betyr ikke det at dette er et godt tidspunkt for å f.eks. kjøpe seg opp i fond?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nullet_*
Skrevet

Mulig, for de som har peiling på det.

Skrevet

Jo, til dels.

Samtidig må du ta høyde for at det kan falle videre, og enkeltaksjer kan ryke i konkurser.

Samtidig er tankegangen riktig - har du penger og tenker litt langsiktig så kjøp fond nå.

Skrevet

Klart man bør kjøpe i nedgangstider og selge i oppgangstider for høyest mulig gevinst ;) Men skal du investere, så sørg for at det er penger du tåler å tape! Og for all del, ikke lån penger for å sette dem i fond/investere, det er forbundet med veldig mye risiko!

Forøvrig er verdien av Oslo børs nå ca dobbelt så høy som i 1995 (da jeg så på dette forrige uke), så selv om markedet har fått seg en alvorlig knekk, så stiger verdiene på lang sikt.

Skrevet

Jeg ville ventet til bunnen var nådd. Når ting såvidt begynner å lysne og gå oppover igjen, da er det lurt å investere. Fordi man da ikke står i så stor fare for at det går enda videre nedover, man skygger unna konkurser i større grad. Vi er nok ikke på bunnen ennå, så vent litt til!

Skrevet
Jeg ville ventet til bunnen var nådd. Når ting såvidt begynner å lysne og gå oppover igjen, da er det lurt å investere. Fordi man da ikke står i så stor fare for at det går enda videre nedover, man skygger unna konkurser i større grad. Vi er nok ikke på bunnen ennå, så vent litt til!

Bare kort fra meg, i denne omgang.

Etter flere år i aksjemarkedet, så er det en ting jeg har lært...

Man vet ALDRI når bunnen er nådd.

Til trådstarter.

Det kan være lurt å begynne en spareavtale nå ja. Ikke alt med en gang.

Og...

Kun penger du ikke trenger på mange år.

Personlig har jeg veldig lite i markedet nå. Har ikke hatt så lite på mange år. Etter utgang tidligere i år.

De negative nyhetene kommer ofte i helgene nå. Har dere lagt merke til det?

Om det fortsetter med det i helgen og Oslo børs går ned til uken også. Da vurderer jeg også å forsiktig begynne å gå inn igjen der.

Oslo har falt mye mer enn resten av verden. Men så gikk den mye mer opp de siste årene da det steg også. (Råvarer/olje)

Skrevet

Man skjønner at bunnen er nådd når det begynner å gå sakte med sikkert oppover igjen. Det er jo ikke sånn at alt går tilbake til det normale over natta, så man rekker å se en positiv tendens. Garantier har man jo ikke, men så lenge det går nedover hele tida ville jeg ikke satset ennå.

Skrevet
Man skjønner at bunnen er nådd når det begynner å gå sakte med sikkert oppover igjen. Det er jo ikke sånn at alt går tilbake til det normale over natta, så man rekker å se en positiv tendens. Garantier har man jo ikke, men så lenge det går nedover hele tida ville jeg ikke satset ennå.

Jeg velger å være litt uenig.

Man står i fare for å titte på små hyppige oppganger, som kalles "suckers rally".

Trådstarter, som sier han ikke er noen ekspert, (som de fleste av oss andre) ville ha godt av å gå inn med små porsoner av gangen. Spredt over tid. Lang tid.

Om man er småsparer, til f eks fremtidig pensjon, så er det like fornuftig å gå ut av markedet på samme måte.

Rett og slett unngå å kjøpe/selge alt på samme tidspunkt. Da kanskje ikke dette er bunnen.

All erfaring viser at bunnen treffer man ikke. Det er i så fall bare tilfeldig.

Jeg kjenner faktisk ingen som har greid å time det.

Men jeg vet om analytikere/ fagfolk, som påsto bunnen var nådd, når hovedindeksen i Oslo lå mellom 290 og 300.

I skrivende øyeblikk er den ca 244.

Ellers vil jeg fraråde trådstarter å gå for enkeltaksjer, om man ikke har en genuin interesse. Det er for farlig/risikofylt.

Velg fond. Men se på kostnadene.

Personlig kjøper jeg både fond og aksjer. Men jeg er kanskje mer enn normalt interessert.

Jeg kommer mer og mer til å bruke passive indeksfond i fremtiden i stedet for aktivt forvaltede.

Mye lavere kostnader i disse. Samtidig har det vist seg at de har en bedre utvikling enn de aktivt forvaltede.

Til eksempel, så vurderer jeg til uken (om markedet faller litt til) å gå inn i indeksfond mot OBX indeksen på Oslo børs.

Da kjøper man i realiteten andeler i de 25 mest omsatte aksjene på Oslo børs.

DNB NOR har et fond. Og Handelsbanken har et tilsvarende.

De handles akkurat som en enkeltaksje og med veldig lave gebyrer. I hvert fall i Skandiabanken, som jeg handler gjennom.

Skrevet

I et marked der alle trekker seg ut som igjen fører til ytterligere nedgang er det jo positivt at TS vil ta ansvar å gå inn i markedet.

Nå tidligere så trygge aksjer som bankaksjer går ned og bankene har likviditetsproblemer ville jeg holdt meg unna. Selv om staten går inn og sikrer for bankene fører likviditetsproblemene at næringslivet vanskeligerer får lån. Det gjør at de ikke får satt i gang prosjekter som kan gi overskudd og vekst. Uten vekst vil de jo få problemer med å betjene lån og vil kunne gå konkurs. På sikt kan dette føre til nedgangskonjunktur.

Husk også at ved siste bankkrise mistet alle aksjonærene sine midler selv om staten gikk inn.

Som noen sier her vet man aldri når bunnen er nådd. Det er ikke slik at hvis man har fått 1 på terningen mange nok ganger må man få en sekser neste gang.

Økonomi styres veldig av psykologi.

Det tryggeste er vel å kjøpe statobligasjoner/statssertifikater eller ha pengene i banken hvis det er under 2 mill..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...