Gå til innhold

noen lærere i barneskolen her?

Gjest undrer

Anbefalte innlegg

Når et barn omtales som en "runner", hva menes da? Menes det da "running along" eller "running the show" Kan noen fortelle meg litt om hva som menes med dette uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når et barn omtales som en "runner", hva menes da? Menes det da "running along" eller "running the show" Kan noen fortelle meg litt om hva som menes med dette uttrykket?

Jeg er lærer og har aldri hørt det uttrykket.

Hvilken time sov jeg i? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du mener ikke "rønner" - som i "rampeunge" liksom...?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på en rønner - en litt kjærlig omtale av en rakkerunge.

Det kan godt være at det er SÅNN det skrives. Jeg har bare hørt det så vidt av omtale, og dro mine egne slutninger. Er dette en betegnelse som er "vanlig" å bruke? Da er det i så fall helt sikkert det jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det er SÅNN det skrives. Jeg har bare hørt det så vidt av omtale, og dro mine egne slutninger. Er dette en betegnelse som er "vanlig" å bruke? Da er det i så fall helt sikkert det jeg mener

Kanskje det er vanlig i deler av landet. Jeg har aldri hørt uttrykket før. Bor i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte også på en rønner - en litt kjærlig omtale av en rakkerunge.

Det er i den betydningen jeg også bruker ordet rønner, en liten rakker som det ikke er noe vondt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall brukt i Bergen, hvor jeg er fra. "Rønnerunge" er vel ikke et veldig kjærlig begrep, ihvertfall ikke slik jeg husker det ble brukt, men et skjellsord er det vel heller ikke. Mer som rampeunge.

Ikke umulig at det betyr unge fra mindre bra strøk, ettersom en rønne (rønner flt.) jo betyr et nedslitt, falleferdig hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at ordet "rønner" er et gammel begrep på typiske hjemløse, smånaskende barn, men at det med tiden blir brukt som et litt mer kjærlig ord/beskrivelse for en liten rakkerunge som ikke nødvendigvis er slem, men som har "krutt i rompa" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...