Gjest undrer Skrevet 9. oktober 2008 #1 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når et barn omtales som en "runner", hva menes da? Menes det da "running along" eller "running the show" Kan noen fortelle meg litt om hva som menes med dette uttrykket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #2 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når et barn omtales som en "runner", hva menes da? Menes det da "running along" eller "running the show" Kan noen fortelle meg litt om hva som menes med dette uttrykket? Jeg er lærer og har aldri hørt det uttrykket. Hvilken time sov jeg i? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mo9qa Skrevet 9. oktober 2008 #3 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når et barn omtales som en "runner", hva menes da? Menes det da "running along" eller "running the show" Kan noen fortelle meg litt om hva som menes med dette uttrykket? For du mener ikke "rønner" - som i "rampeunge" liksom...?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 9. oktober 2008 #4 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tenkte også på en rønner - en litt kjærlig omtale av en rakkerunge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrer Skrevet 10. oktober 2008 #5 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg tenkte også på en rønner - en litt kjærlig omtale av en rakkerunge. Det kan godt være at det er SÅNN det skrives. Jeg har bare hørt det så vidt av omtale, og dro mine egne slutninger. Er dette en betegnelse som er "vanlig" å bruke? Da er det i så fall helt sikkert det jeg mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #6 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det kan godt være at det er SÅNN det skrives. Jeg har bare hørt det så vidt av omtale, og dro mine egne slutninger. Er dette en betegnelse som er "vanlig" å bruke? Da er det i så fall helt sikkert det jeg mener Kanskje det er vanlig i deler av landet. Jeg har aldri hørt uttrykket før. Bor i Tromsø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 10. oktober 2008 #7 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ikke et veldig vanlig uttrykk, kanskje litt gammeldags? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 10. oktober 2008 #8 Del Skrevet 10. oktober 2008 For meg så er "rønner" ett vanlig uttrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kona Skrevet 10. oktober 2008 #9 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg tenkte også på en rønner - en litt kjærlig omtale av en rakkerunge. Det er i den betydningen jeg også bruker ordet rønner, en liten rakker som det ikke er noe vondt i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaW Skrevet 10. oktober 2008 #10 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det er ihvertfall brukt i Bergen, hvor jeg er fra. "Rønnerunge" er vel ikke et veldig kjærlig begrep, ihvertfall ikke slik jeg husker det ble brukt, men et skjellsord er det vel heller ikke. Mer som rampeunge. Ikke umulig at det betyr unge fra mindre bra strøk, ettersom en rønne (rønner flt.) jo betyr et nedslitt, falleferdig hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 10. oktober 2008 #11 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har lært at ordet "rønner" er et gammel begrep på typiske hjemløse, smånaskende barn, men at det med tiden blir brukt som et litt mer kjærlig ord/beskrivelse for en liten rakkerunge som ikke nødvendigvis er slem, men som har "krutt i rompa" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #12 Del Skrevet 10. oktober 2008 Så det er slik de omtaler små barn? absolutt bekymringsverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå