Gå til innhold

langkjøring når man ikke er kjørevant?


Gjest hoderr

Anbefalte innlegg

jeg planlegger å ta lappen, mest pga jobb.

jeg kommer ikke til å ha råd til å ha bil selv i starten, men kommer til å måtte bruke leiebil en sjelden gang for langkjøring(4 timers tid maks). det er på motorvei størsteparten av tiden.

er dette helt håpløst når man ikke er vant til å kjøre?

har jo forstått at folk er ganske nervøse i begynnelsen, og har jo ikke lyst å ende opp med å få helt panikk midt på turen:P.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langkjøring er da ikke verre enn "kortkjøring", det er bare lenger. Dessuten er det langt mindre "komplisert" enn bykjøring. Selvsagt kan du bli sliten og anspent fordi du ikke har kjøretrening, men da kjører du ut til siden på en rasteplass eller bensinstasjon og tar en liten pause så skuldrene får senket seg.

Selv begynte jeg med langkjøring et snaut år etter at jeg tok lappen og opplevde ingen problemer. Smale, svingete og isete veier, eller bykjøring på ukjente steder er mye mer anstrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe problem det nei. Vri om nøkkelen og kjør, ta pauser når du er sliten - for det kommer du sannsynligvis til å bli når du har lite trening i å kjøre.

Selv har jeg alltid kjørt "overalt" fra dag 1, noe jeg tjente på første ordentlige langturen på 10 timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe problem. Jeg synes småkjøring i byen er 100 ganger mer stressende enn å kjøre en lengre tur, og jeg har ikke mye kjøreerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er på motorvei størsteparten av tiden.

er dette helt håpløst når man ikke er vant til å kjøre?

Bare husk at venstrefeltet er til forbikjøring, og ikke noe hvilefelt. Hvis man glemmer det får man temmmelig raskt andre biler opp i rumpa, med blinkende fjernlys. Det er ganske stressende.

Og ikke bli overrasket over at 2 av 3 biler bryter fartsgrensen, til og med politiet på vei hjem fra jobb gjør det. Ihvertfall naboen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer jo også langkjøring når du tar lappen, og å kjøre på landeveien er i utganspunktet mindre stressende. Det som er viktig er at du lytter til kroppen din, tar pauser for å bevege kroppen og få i deg fornuftig mat med jevne mellomrom. (Unngå sukker og varmmat, frukt, grønt og vann er veldig bra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...