Gå til innhold

Hvor høyt skal styre og sete på sykkel være?


Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica

Nettopp anskaffet ny sykkel (den stod utafor den nye leiligheten og huseier aner ikke hvor mange leiereboere tilbake den går, den var ikke meldt stjålet, så vi beholdt den), og jeg lurer på hvor høyt sykkel og styre skal være for å være riktig? Det er en Merida herresykkel, og jeg merker at jeg får veldig vondt i korsryggen når jeg sykler på den mer enn tjue minutter. Tyder det på at styret er for lavt? Jeg vet jo sånn ca hva jeg synes er behagelig høyde på setet, men er det noen "regel" der?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare deg, men vil bare si at det finnes noe å montere så styret blir høyere, hvis det er ønskelig. Jeg husker ikke hva det heter, men man kan skifte ut den "braketten" som holder styret og ramma sammen og få et styre som er ganske mye høyere. Jeg kjøpte sånn, for jeg liker ikke å sitte så foroverlent (eller ligge er vel mer riktig å skrive).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om styret er for lavt er det vanligere å få vondt i nakken. Vond korsrygg kan tyde på for lang avstand mellom sete og styre. Se om du kan justere setet slik at det kommer lengre frem (skrue midt under setet vanligvis). Høyden på setet skal være slik at du strekker kneet nesten helt ut når du tråkker pedalen ned. Om setet er for lavt får du fort vondt i knærne når du sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om styret er for lavt er det vanligere å få vondt i nakken. Vond korsrygg kan tyde på for lang avstand mellom sete og styre. Se om du kan justere setet slik at det kommer lengre frem (skrue midt under setet vanligvis). Høyden på setet skal være slik at du strekker kneet nesten helt ut når du tråkker pedalen ned. Om setet er for lavt får du fort vondt i knærne når du sykler.

Ja, avstanden mellom sete og styre er nok problemet her. Det var et av momentene selgeren brukte da han mente jeg skulle ha 17 ramme og ikke 19 ramme. Var derfor herresykler ikke ble sett på som ideelle for damer, fordi den avstanden var for stor (sa han). Men den inretningen jeg nevner for å heve styret, bidrar til at man kan sitte mer oppreist, og avstanden mellom sete og styre blir da kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Tingen er at styret sitter bom fast, jeg skulle prøve å justere det litt opp her om dagen, og jeg får ikke løsnet skruene på det. Skal sjekke under setet i morgen, begynner å bli litt mørkt her nå til å se ordentig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at styret sitter bom fast, jeg skulle prøve å justere det litt opp her om dagen, og jeg får ikke løsnet skruene på det. Skal sjekke under setet i morgen, begynner å bli litt mørkt her nå til å se ordentig :)

Er ikke så mye du får justert styret, selv om du får løsnet det. derfor må du kjøpe den "dingsen" jeg skriver om, hvis du altså vil sitte litt mer oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den "dingsen" heter framspring. Du får dessverre ikke så mye høyere styre men det vinkles noen få grader oppover. Anbefaler heller en hybridsykkel kontra terrengsykkel så slipper du "henge" over styret å slite på nakke og skuldre. Da sitter du meir oppreist.:)

I tillegg har herresykler lengre avstand fra sete til styre enn de som er laget til damer,så det blir feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "dingsen" heter framspring. Du får dessverre ikke så mye høyere styre men det vinkles noen få grader oppover. Anbefaler heller en hybridsykkel kontra terrengsykkel så slipper du "henge" over styret å slite på nakke og skuldre. Da sitter du meir oppreist.:)

I tillegg har herresykler lengre avstand fra sete til styre enn de som er laget til damer,så det blir feil uansett.

Å jo da Roxy, den "dingsen" (han jeg kjøpte den av kalte den ikke framspring), gjorde at styret kom merkbart høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da Roxy, den "dingsen" (han jeg kjøpte den av kalte den ikke framspring), gjorde at styret kom merkbart høyere.

Noen kaller det også et styrestem,poenget og resultatet er stort sett det samme. Det er veldig begrenset hvor høyt man kan få styret.Dette er altså om det er en vanlig terrengsykkel der styret sitter fast og ikke er justerbart.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Søren, og jeg som trodde vi hadde gjort et skikkelig kupp når vi bestemte oss for at den sykkelen var vår... Allerede brukt 1000kr på å pusse den opp, siden den var temmelig sliten etter å ha stått ubrukt veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kaller det også et styrestem,poenget og resultatet er stort sett det samme. Det er veldig begrenset hvor høyt man kan få styret.Dette er altså om det er en vanlig terrengsykkel der styret sitter fast og ikke er justerbart.

:)

Styrestem var det ja!! :tommelopp:

Uansett: Jeg merket virkelig stor forskjell når styret ble hevet. (Jeg snakker om terrengsykkel jeg også).

Grafica: Sykkelen er nok for stor for deg, men du får heller gjøre det beste utav det frem til du kjøper en ny.

Jeg var veldig bevisst på å ikke kjøpe for stor ramme, etter å ha blitt gjort oppmerksom på det i en tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Sambo og jeg snakket om det nå, skal prøve å flytte setet i første omgang, og så se på styrestem. Har ikke penger til ny sykkel til oss begge to nå, vi deler på denne foreløpig. Han er like høy som meg, så han sliter litt han også. Men det burde hjelpe for nå, hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...