Gå til innhold

Beste og verste plassen å bo i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd på Grønland i flere år og trives kjempegodt. Sentralt, koselig og dessuten litt billigere å bo enn i resten av byen. Har aldri opplevd noe "ekkelt" men vet om mange som aldri engang har vært på Grønland som synes det er så skummelt der.

Siden jeg bare har bodd et sted i Oslo kan jeg ikke uttale meg om hvor det er verst å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -Maggie-
Noen mener at Grønland er den verste plassen å bo, mens andre stortrives der.

Hmm... mye forskjellige meninger her.

Synes du det er rart..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne heller ikke tenke meg å bo på Grønland.. Synes faktisk det er litt skummelt der. Det går altså under verst.

Ville helst bodd på St.Hanshaugen eller Majorstuen.

Likte meg på Holtet også (om jeg hadde hatt familie, kunne jeg fort valgt Holtet/Nordstrand), men blir litt for langt fra sentrum igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd mange steder i Oslo.

Favorittene er Grünerløkka, Gamlebyen og Holmlia (mot Hvervenbukta, ikke selve senteret).

Trivdes dårligst på Grønland og Majorstua. Alt for homogent, på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart at noen er så i mot en plass, mens andre ikke ja:-)

Oslo er tildels ekstremt delt i øst og vest, sammenliknet med andre byer i Norge. Jeg er fra Oslo selv, men har bodd mange år andre steder, og det er ganske påfallende hvordan innbyggerne selv gjerne kritiserer de "gale" stedene å bo. Ikke alle selvsagt, men mange. Jeg vet om folk fra beste vest (ikke sentrum vest, men villaområder på Vindern, Holmenkollen osv) som faktisk tror det er kjempefarlig og lovløst på Grønland, og ikke tar toget fra Oslo S (hvis de tar tog i det hele tatt :fnise: ). Folk fra østkanten har andre, men tilsvarende unyanserte fordommer mot alt på vestkanten. Og det er jo store forskjeller om man tar en tur i hver retning, jeg er vokst opp i enebolig selv, og har besteforeldre med stor sveitservilla i byen, men ble ganske overrasket over størrelsen og standarden på husene i de mest eksklusive strøkene i byen ja... Ser man på innvandrerandel er også skolene i mange vestkantstrøk 99% hvite fortsatt, mens det i mange østlige bydeler er en stor andel ikkevestlige innvandrere. Men det betyr ikke at det ikke fungerer helt fint å vokse opp eller bo på østkanten - jeg kjenner flere som har barn i skoler med stor innvandrerandel hvor det går kjempebra, og ei blond, pen venninne av meg flyttet til Grønland for et år siden, og stortrives. Hun blir ikke trakassert, og mange områder der er veldig rolige og trygge blant annet fordi store deler av befolkningen ikke drikker.

Det som er trist synes jeg først og fremst er at de ulike lagene i byens befolkning har så skrudde oppfatninger av hverandre, og at det er vanligere å bli i sin egen boble og fyre opp under fordommene enn å faktisk møtes. For møtes gjør man ofte ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle flyttet til Oslo, ville jeg helst bodd i Gamlebyen, på Grünerløkka, St. Hanshaugen eller lille Tøyen.

Absolutt ikke på "beste vest", har fått nok av det miljøet der jeg :fnise:

men det er og blir en smakssak, og en meget subjektiv mening :)

Jeg ville heller ikke bodd på Vika, eller i nærheten av Karl Johan heller.. Mye støy og rett og slett ikke fint syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg innflytter og har bare bodd her på Østensjø, så det blir litt vanskelig for meg å si hva som er best og verst. Trives her, men kan tenke meg å bo på Günerløkka. Lambertseter/Nordstrand høres fint ut hvis jeg en dag får meg familie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen. Sentrumsnært. Stille. Lite trafikk. Godt miljø. Billig. Vakre gamle trehus. Mange nærbutikker. Også bor jeg der..he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del av de "vest er best"-innleggene er helt klart preget av sine egne fordommer. Når det antydes at Torshov er et "skummelt" område så er man på bærtur...

Uansett etterlyser ts hovedsaklig "trygghet og ro", mens at det er sentrumsnært er mindre viktig...

Nesten alle forslagene her er bydeler som ligger i sentrum, eller rett utenfor sentrum.

Jeg foreslår steder som Grefsen/Kjelsås, Eiksmarka, Oppsal, Korsvoll, Årvoll, Sørkedalen, Maridalen, Brekke, Bjerke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo forskjellige preferanser. Har bodd en del forskjellige steder i Oslo, for meg er både villastrøkene og drabantbyene lite fristende (prøvd begge deler), samtidig vil jeg ikke bo midt i sentrum heller. Foretrekker St Hanshaugen, som er veldig praktisk plassert. Likte Grünerløkka da det fortsatt hadde sjel, men ville aldri bodd der i dag.

Må bare le litt av dem på vestkanten som tror det er så farlig på østkanten at de ikke tør gå på Munch-museet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_oslojente_*

Best: Frogner, Nordstrand, Holtet, Bekkelaget, Lambertseter, Majorstua

Verste: Furuset, Haugerud, Lindeberg, Grorud, Vestli, Stovner, Tøyen, Mortensrud, Grønland, Gamlebyen, Etterstad, Helsfyr, Bjerke

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg har budd på Blindern, på Kringsjå og sørvest langs marka her eg bur no. Har hatt det bra alle stader, men har hatt det best her, for det er nært marka og vegnettet i Follo, Enebakk og Østfold. I tillegg er det færre folk i marka her enn på Kringsjå, og eg likar skauen betre. Eg kunne aldri budd til dømes på Frogner eller Grünerløkka, det er altfor langt frå alt eg likar. Holmenkollen er utelukka pga prisen, eg gidd ikkje å bruke pengane mine på å bu, men for meg er Kjelsås og Bøler det same på ein måte, sidan det er nært marka, men Bøler vinn pga nærleiken til Follo. På same måte er Lambertseter uaktuelt pga at det er for langt frå skauen. Kvar sin smak, er det ikkje bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...