Gå til innhold

luksusfellen


Gjest provosert

Anbefalte innlegg

Gjest provosert

Jeg satt og så på luksusfellen igår og ble mektig provosert!

her er det altså voksne mennesker som sløser og bruker penger som gale, driter i å betale barnehagen (!), tar opp lån til tre!! biler osv, osv, og så ; får innvilget gjeldsordning og får hele sulamitten slettet i løpet av kun 5 år med "nøktern" livstil...

hva med oss som har levd med nøkterne budsjetter de siste 10 årene, og som med nedbetaling av studielån og huslån og mat til barna- kommer til å måtte leve nøkternt i minst 10 år til før gjelda er noenlunde håndterbar! Jeg synes det er blodig urettferdig og støtende at noen kan ta opp forbrukslån i fleng, bo i store flotte hus ( som de attpåtil får utleieinntekter av !) og så få ettergitt gjelda etter kun 5 år!

jeg sjekket vilkårene for å få innvilget offentlig gjeldsordning og der står det bla annet at det ikke skal ha vært tatt opp mye "ny gjeld" før det søkes om denne typen gjeldsordning- men da er det vel bare å drite i å betale regningene et par år fremover da- og makse ut ethvert kredittkort jeg kan få tak i- det hadde jo vært fantastisk å kunne ta med ungene på en sydentur for en gangs skyld for oss som faktisk betaler regningene våre også!

er det flere som synes at dette er urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det flere som synes at dette er urettferdig?

Istemmer. Dette er ikke folk som har hatt det trangt, men folk som har brukt penger i vilden sky uten noen form for hemninger.

Det er en del av det å være voksen og kunne stå ansvarlig for sine egne handlinger. Jeg synes mest synd på barna til slike mennesker.

Hadde det vært andre eksterne og uheldige omstendigheter så hadde saken stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert
Istemmer. Dette er ikke folk som har hatt det trangt, men folk som har brukt penger i vilden sky uten noen form for hemninger.

Det er en del av det å være voksen og kunne stå ansvarlig for sine egne handlinger. Jeg synes mest synd på barna til slike mennesker.

Hadde det vært andre eksterne og uheldige omstendigheter så hadde saken stilt seg annerledes.

ja, jeg har all sympati med mennesker som havner i uforskyldte økonomisk uføre- men disse to var bare...grådige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Programmet handler om folk som har handlet over evne og trenger hjelp til å komme på rett kjøl igjen. Jeg digger programmet. Har det begynt ny sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet handler om folk som har handlet over evne og trenger hjelp til å komme på rett kjøl igjen. Jeg digger programmet. Har det begynt ny sesong?

Ja.

Det jeg synes det er for lite av i programmet er råd om hvordan de faktisk bør styre økonomien sin. Det de har gjort til nå er jo bare å "ordne opp" for dem med banker og kreditorer og slikt. Så har de satt opp et budsjett. Men ikke et ord om hvordan de faktisk skal holde det budsjettet.

Det var bl.a. en ung kvinne som hadde kjøpt 10-12 bukser bare til det ene barnet sitt i løpet av ett år. Og da hadde barnet maaange flere bukser fra før av. Det ble poengtert at dette var dyrt, men det var ingen som poengterte for henne at ingen barn trenger så mye klær som det hun kjøpte. Da de satt opp budsjettet etterpå, reagerte hun på at klesbudsjettet var så "lavt". For ungene måtte jo ha sommerklær og vinterklær og slikt.. Det så ikke ut som om hun skjønte at man ikke MÅ kjøpe nye klær hver gang man går forbi en klesbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte på en ting i går. Alt styret med barnehageplassen.

Dama jobbet jo ikke, så da kunne vel gutten vært hjemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempebra at det finnes en second chance for alle uansett hvor ille de har rotet det til for seg økonomisk. Vil ikke si det er urettferdig. De må vel kvitte seg med alt de har av "luksusverdier" og så leve på sosialsatser i fem år før de er "fri". Synes ikke det er verdt å leve luksus i noen år før alt blir tatt fra en. Tvert i mot gir det meg personlig stor tilfredsstillelse å ha kontroll på økonomien, selv om vi har minimalt med penger etter at alt er betalt.

Ellers så må jeg si jeg nesten satt og gapte da programmet gikk i går. De hadde utbetalt 32.000 i måneden og brukte over 20.000 mer :overrasket: Snakk om å lukke øynene totalt, syntes nesten ikke synd på de engang.

Endret av KnockedUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Jeg har ikke sett Luksusfellen, men tar jeg ikke helt feil får man ikke slettet ALL gjeld ved offentlig gjeldsordning. Eier du en bolig taksert til 1 million vil du ikke få ettergitt den millionen.

Man sitter ikke med mange dyre eiendeler etter disse 5 åra akkurat og 5 år uten særlig frihet er neppe morsomt. Jeg synes det er lenge nok. Det er fint at mennesker skal kunne ta en ny start. Kreditorer får også ta sitt ansvar for at de har lånt ut penger med dårlig sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett Luksusfellen, men tar jeg ikke helt feil får man ikke slettet ALL gjeld ved offentlig gjeldsordning. Eier du en bolig taksert til 1 million vil du ikke få ettergitt den millionen.

Man sitter ikke med mange dyre eiendeler etter disse 5 åra akkurat og 5 år uten særlig frihet er neppe morsomt. Jeg synes det er lenge nok. Det er fint at mennesker skal kunne ta en ny start. Kreditorer får også ta sitt ansvar for at de har lånt ut penger med dårlig sikkerhet.

De får slettet all gjeld utenom huslånet. Og pr i dag var det på 1.8 mill, om jeg ikke misforstod det. Så de er ikke helt med blanke ark om 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg skjønner ikke at de stiller opp på dette her jeg. Det må da være fryktelig ydmykende. På meg så fremstår noen av de som nærmest tilbakestående, når de ikke åpner regningene sine:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at de stiller opp på dette her jeg. Det må da være fryktelig ydmykende. På meg så fremstår noen av de som nærmest tilbakestående, når de ikke åpner regningene sine:/

Det er garantert ydmykende. Men de får i det minste ordnet opp i livene sine, i alle fall på kort sikt. :filer:

Vel, når disse som tilsynelatende friske mennesker ikke åpner posten sin er jeg enig med deg. Men det finnes også dem som har angst og depresjon, som ikke klarer å se noen utvei, som ikke klarer å be om betalingsordninger osv. Der bare baller det på seg. Jeg forstår dem, men jeg forstår også de som vil ha pengene disse skylder. Det er en forklaring, ikke en unnskyldning. Håper de som sliter med depresjoner har noen rundt seg som kan ta ansvar og sørge for at det ikke går til helvete for dem. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer på er at familiefolk med ansvar for barn kan sette seg i en sånn situasjon.

Urettferdig at de får slettet gjeld? Ja, kanskje det. Men de betaler jo ved å ydmyke seg for hele det norske folk. Alle venner, slekt og bekjente får jo vite hvordan det står til med dem, og hvor lite ansvarlige de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

De på tv'n i går er det verste jeg har sett. De var rett og slett totalt uansvarlige og mangler nok basis kunnskap om inntekter og utgifter.

Men hva er alternativet til å gi dem gjeldsordning da? La dem miste hus og hjem og hive dem på sosialen og offentlig bostøtte for at de skal klare seg? Uansett hvor tåpelig, selvforskyldt og uansvarlig dette var, så har de kommet i en situasjon der de ikke greier å betjene gjelden sin. De hadde opparbeidet seg 1 million i tulle gjeld og det er denne gjelden som blir slettet. Den blir også redusert av at de solgte alle 4 bilene og kjøpte 1 rimelig en. Boligen - HVIS de får beholde den - blir stående med den gjelden de har på den og må betales ned.

Økonomisk sans er ikke noe man er født med og selv om vi alle er ansvarlig for å betale våre regninger er det da også ganske åpenbart at det er noe i veien med de som fortsatt deler ut kreditt til folk som aldri har betalt en regning, og der inntekten åpenbart er for lav til å betjene f.eks. både boliglån og billån slik de hadde det. Hvor var bremsen i banken/kredittselskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de har oppført seg dumt. Jeg er allikevel brennsikker på at et samfunn som ikke gir folk en ny sjangse nå de har driti på draget blir et mye dårligere samfunn for oss som ikke driter oss ut i like stor grad også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gode foreldre bruker penger på barnehage og strøm framfor røyk. Man sørger i korte trekk for å sette barnas behov før sine egne. Det var fryktelig å se på. Jeg er glad de fikk hjelp for barnas skyld. Jeg er målløs. Det går bare ikke an å sette seg selv i den situasjonen. Hva lærte de mon tro? At de må leve et par år uten kredittkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke programmet, men blir ille berørt bare av å lese dette. Hadde aldri orket å vise fram min egen dumhet på tv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte også på det programmet i går. Syns de slapp litt for billig unna...

Greit, syntes jo utrolig synd på han mannen der han satt tydelig beveget, med tårer i øynene og klump i halsen... Men det er jo han og han alene som har latt det gå så langt!

Håper de har lært i alelfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...