Gå til innhold

Blir jeg svindlet eller kan jeg stole på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en annonse på www.autos.no der min bil fra 2004 er til salgs for 125.000,- Bilder av den fine bilen er selvsagt med.

Jeg fikk en melding fra en der han skriver at han er interesser to glurer på om jeg kan sende bilder av bilen som vedlegg. Jeg så gjør, og så fikk jeg en ny e-post, som dette:

Thanks very much for your email, The reason I am sending you this email is to make final reconfirmation of the (Price) and also to let you know that payment will be by CASHIERS CHECK. In view of this I need you to email me any information that may be required to send the CASHIERS CHECK, as I do not want to send the CASHIERS CHECK to a wrong location lest they gets into the wrong hands.

Regarding the shipping, I have a company that takes care of the pick up of my consignments for me and ship to my destination anywhere in the UK, you do not worry about shipping, the company will send down a representative to arrange the sales documentation and the pick up from your end for onward transfer to my destination.

I also want to alert you on the fact that you will be recieving an overdraft CASHIERS CHECK, which will cover the money for the pickup (pickup and shipping to the final destination) as well as the money to be paid to the company that will take c are of the pickup and the Items with you. So please, as soon as you receive the Money Order or CASHIERS CHECK, go and cash them immediately, deduct the money that accrues to you, and send the balance to the Head Office of the company that handles the shipment via the nearest Western Union agent in your area.Deduct the Western Union charges from the balance and send the remaining immediately .The CASHIERS CHECK will be in your name to make it easier for you to receive payment, deduct your money and send the balance via Western Union as regards my earlier direction, please reconfirm your details one more time. I will give you the details of the Agent that you will send the balance of the money to once I get a reply and agreement that you will send the money via Western Union money transfer immediately you cash the CASHIERS CHECK.

Once the money is received by the agent, the shipping agent will contact you immediately to arrange the documentation as well as the pick up immediately. So in view of the above, here are some of the details I will need for final issuance of the CASHIERS CHECK to you.

(1) Full Name.................

(2) Mailing address, no p.o.box please....................

(3) your direct telephone number ..................

(4) acceptance of my offer .....................

Once you get back to me with all the above, the CASHIERS CHECK will be issued out immediately and it will be sent to you . Hope to hear from you immediately

Hva betyr dette? At han kjøper bilen usett og uprøvd? Har noen her erfaring?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hva det der betyr og ville holdt meg langt unna. Hvorfor? Magefølelse. Noen ganger er det lurt å høre på den!

Skrevet

Tror du virkelig at dette er en kjøper på bilen din?

Dette er en "nigeriasvindel"

Du får sjekken, setter den inn på kontoen din, betaler tilbake det "kjøper" har betalt deg for mye. (Hvem betaler for mye ved en feil tro?) Så får du beskjed om fra banken din om at sjekken viser seg å være falsk, og de blir trukekt fra din konto igjen. Alle omkostninger går på din bekostning.

Det er ingen i Afrika eller andre land, som sitter og sjekker Finn.no o.l. og kjøper biler derfra.

Skrevet

Jeg tror de aktivt driver med denne om dagen, både brodern og pappa har fått denne på mail når de prøvde og selge en bil.

Skrevet

Mamma fikk samme mailen da hun prøvde å selge bilen sin. Flere ganger fra forskjellige mailer.

Skrevet

Jeg svarte bare ved å stille spørsmål om adresse, telefonnummer, og hvorfor det var interessant å kjøpe opp biler fra Norge der prisene er høyere enn noe annet sted. Da taper de jo penger...

Uansett, jeg forsto jo at det var noe galt, hele mailen var jo merkelig..uthevet skrift på CHECK hele tiden osv. Men kjekt å advare andre her også!

Skrevet

Den der har også jeg fått, fra flere forskjellige mail adresser! Ikke stol på dette, og ikke tenk noe mer over dette i det hele tatt, bare lureri.

Skrevet

Det som er litt morsomt er at man prøver seg på slike svindler i Norge, som har blant verdens høyeste priser (og dermed bruktpriser) på bil. Man må ha en mektig spesiell bil for at noen skal være interessert i å eksportere den fra Norge, alle normale biler er det jo mye billigere å hente i Sverige, Tyskland eller et annet land som har et fornuftig avgiftsnivå på bil.

Skrevet

Skulle jammen likt å vite hele forklaringa på disse lureriene, hvorfor de i det hele tatt TROR at noen vil tro de skal eksportere biler fra norge på ærlig vis osv osv..

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Skulle jammen likt å vite hele forklaringa på disse lureriene, hvorfor de i det hele tatt TROR at noen vil tro de skal eksportere biler fra norge på ærlig vis osv osv..

Fordi det finnes lettlurte tullinger som går fem på, og da er det verdt å gjøre det. Mulig at de ikke er for glupe siden de ikke forstår det med bilpriser i Norge - men det er MANGE som dessverre har gått på disse nigeriabrevene tidligere. Jeg husker første gangen jeg så et (i 1996), da hadde jeg knapt hørt om det, og viste brevet som kom pr post til ledelsen i bedriften. Da fikk jeg en liten innføring i nigeriasvindel og ble ganske paff da jeg skjønte at det var det var et forsøk på. Ikke at jeg hadde tenkt å svare dem, jeg åpnet bare posten og syntes hele brevet var rart.

For en tid tilbake fikk jeg et flott brev i posten selv der det sto at jeg hadde vunnet stort - i et lotteri jeg ikke har deltatt i. Jaudå ... De prøver seg fremdeles og hadde nok ikke gjort det hvis det ikke hadde vært for at folk fortsatt går på det.

Skrevet

Folk er lettlurte. Står om dem i avisene rett som det er.

Både bilselgere, de som skal få en prosentdel av en milliardformue, og de som vinner i lotteri. Noen er fra Nederland, noe fra Afrika og Nigeria.

Skrevet

Er det ikke en norsk fyr som er i Nigeria nå, og nekter å reise hjem før han får pengene sine?

Skrevet
Er det ikke en norsk fyr som er i Nigeria nå, og nekter å reise hjem før han får pengene sine?

Jo. Det er ikke så lenge siden det sto om han i avisene. Han gir ikke opp. Stakkars. Han har jo tapt masse penger.

Skrevet

Han har jeg ikke hørt om! Link?

Skrevet

Jeg fikk den samme mailen da jeg solgte en gammel hest for 10.000.. :ler:

Skrevet

Takk for link. Ganske utrolig hva folk gir seg ut på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...