Gjest Kari22 Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Hvor mye penger bruker dere i måneden på mat? Har funnet ut at jeg egentlig bruker altfor mye, ofte blir det en hundrelapp hver dag pga at jeg kjøper ferdigmat og middag fra fjordland og sånn. Denne måneden har jeg et skikkelig stramt budsjett, og skal prøve og se om jeg klarer å bruke bare 2000 i måneden. Skal lage middag selv, og spise en del nudler og havregrøt. Det blir vel runddt 60 kroner dagen. I disse 2000 kronene regner jeg også med nødvendige toalett-ting som såpe, dopapir, bind osv... Jeg er singel og bor alene, så det er kun meg jeg må bruke penger på. Bruker dere mye mer eller mindre enn dette?
Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Du finner en del svar i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Som oftest noe over 2000 kroner i måneden. Noen ganger mindre, noen ganger mer. Dette inkluderer all mat og drikke, men ikke andre dagligvarer som såpe o.l. Jeg lager det meste av maten fra grunnen, men spiser av og til ute eller tar noen glass på byen.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg bruker max 1500 i måneden. Som regel bruker jeg 1200-1300 kr, men om jeg kjøper inn store pakker med kyllingfileter og fiskefileter, så kommer jeg opp i nærmere 1500 (men da går det også minst to måneder til neste gang jeg trenger handle inn). Fjordlandmiddager er dyrt. Det er omtrent 50 kr for én middag. Mine middager koster vel rundt 15-20 kr, kanskje 30 kr om jeg virkelig slår på stortromma. Jeg spiser bra, jeg sparer ikke ved å nekte meg mat. Jeg kjøper som regel billigste varianten, men ikke om jeg synes smaken er betydelig bedre på dyrere produkter. I dag lager jeg en stor grateng med skinke, makaroni og grønnsaker. Det holder til 4 porsjoner, og prisen blir ca 10 kr pr porsjon. Og det er rikelige porsjoner det er snakk om. Som jeg fryser ned og tiner til middag de dagene jeg skal på trening og det er hektisk.
Fortunatus Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 På meg varierer det litt.. Men som regel handler jeg inn store ting som jeg har til middag over flere dager. Så har omtrent middager alt fra 10-60 kr. Prøver å variere det mest mulig. Ellers er det greit å finne pålegg og frukt og lignende som holder. Istedenfor brus drikker jeg nå fun light, som betyr 30 kr måneden istedenfor 30 kr uka for brus. Men ettersom jeg tenker ganske nøye på middager og frokost, kan jeg skeie litt ut av og til på andre områder.. Men merker jeg har brukt over 2500 på mat i September. Det er litt for mye...
Gjest Emma 34 Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg er single og bruker (dessverre) 4.000 på mat/drikke hver mnd. Jeg kjøper sunn mat og kun råvarer, aldri ferdigmat. Likevel blir det dyrt! Da jeg bodde i utlandet merket jeg ikke matutgiftene, men i Norge spiser det hele budsjettet.
Gjest 3D Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg bruker ca 2700,- i måneden på alt av dagligvarer.
Gjest Gjest_hilde_* Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg bruker ca 2000,- - 2500,- per mnd på kolonialvarer dvs alt som handles på kolonialbutikker og er da inkl dopapir, shampo etc. Prøver å leve sunt, men økonomisk, men sliter faktisk litt med å holde meg under 2000,-. Og få jeg middagsbesøk kan jeg bare glemme budsjettet.
Replica42 Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg og min samboer er begge studenter, og spiser sunt. Spiser sjelden ute, går egentlig sjelden på byen (men det blir noen glass vin hjemme), og jeg lager for det meste maten fra grunnen. Vi bruker sikkert mellom 2-2500 kroner i måneden uten at jeg har regnet på det. Men det skal også sies at vi er vegetarianere og bruker mye grønnsaker (som er DYRT) og mat fra helsekostbutikk (som er 25% moms på, i motsetning til vanlig mat som er 12%). Når man er to kan man ofte kjøpe inn større enheter eller hamstre på tilbud, men det er verre når man er singel. Synes ikke du bruker spesielt mye
Gjest Løve66 Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg og min samboer er begge studenter, og spiser sunt. Spiser sjelden ute, går egentlig sjelden på byen (men det blir noen glass vin hjemme), og jeg lager for det meste maten fra grunnen. Vi bruker sikkert mellom 2-2500 kroner i måneden uten at jeg har regnet på det. Men det skal også sies at vi er vegetarianere og bruker mye grønnsaker (som er DYRT) og mat fra helsekostbutikk (som er 25% moms på, i motsetning til vanlig mat som er 12%). Når man er to kan man ofte kjøpe inn større enheter eller hamstre på tilbud, men det er verre når man er singel. Synes ikke du bruker spesielt mye Den summen synes jeg var lav hvis dere er to voksne og spiser dyr mat. Jeg trodde jeg brukte ca. 4-5000,- i mnd. på mat (vi er tre stk.), men fikk meg en overraskelse da jeg begynte å regne på hva jeg egentlig brukte. Gjorde det enkelt ved å kun handle mat med kort (og ikke ta ut penger samtidig), da var det lett å summere fra kontooversikten når måneden var over. Har nå gjort dette noen måneder og vi startet på ca. 7-8000,-. Nå er jeg nede i et sted mellom 5-6 så det hjelper å være litt bevisst har jeg funnet ut Men poenget her var altså at mange som ikke har regnet på det kanskje tror de bruker mer/mindre enn de faktisk gjør. Endret 10. oktober 2008 av Løve66
Visiter Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har faktisk tenkt i samme baner som deg, Kari22, og skal se om jeg klarer å begrense matvareutgiftene til 2000 kroner i måneden fremover. Frem til nå har jeg sikkert handlet tre-fire ganger i uken, og brukt 150-400 kroner hver gang. Det er altfor mye for en student i hovedstaden. Som flere sier tror jeg også det er lurt å begrense antall handleturer i uken, så jeg skal prøve å storhandle én gang i uken (kanskje med unntak av frukt og grønnsaker, eller annet med kort spisefrist) og ikke overstige 400 kroner, og heller kjøpe sånne ti-tjue-kronersting når jeg trenger det ellers i uken. Da vil det forhåpentligvis ikke overstige 2000 kroner i måneden med mye. Det hadde vært interessant å se hvor mye folk på forumet setter av på andre deler av budsjettet også – kanskje i en egen tråd? Selv er har jeg ikke mye erfaring med å dele opp pengene jeg har til rådighet i annet enn inntekt-/utgift-båser, og det er sikkert andre som også setter pris på å se hvordan andre tenker for å få inspirasjon til oppsett av eget budsjett.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Det hadde vært interessant å se hvor mye folk på forumet setter av på andre deler av budsjettet også – kanskje i en egen tråd? Selv er har jeg ikke mye erfaring med å dele opp pengene jeg har til rådighet i annet enn inntekt-/utgift-båser, og det er sikkert andre som også setter pris på å se hvordan andre tenker for å få inspirasjon til oppsett av eget budsjett. Jeg har satt opp budsjettet mitt ved å ta utgangspunkt i tall og poster fra www.sifo.no , men justere så det passer bedre med mitt forbruk etter en måned eller to. I motsetning til sifo fører jeg resturantbesøk o.l. under mat og drikke i tillegg til hverdagsmaten, så denne posten er høyere i mitt personlige budsjett.
liv Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 jeg pleier å handle for ca 800 kr uka og da er det til alt, ink bleier og alt av husholdningsartikler. Ofte venner og kjæresten på middag også.
Muffinsdilla Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 Bor alene og er student, jeg bruker rundt 2000 på mat i måneden, varierer litt opp og ned. Prøver å være flink å lage middag fra bunnen av, og store posjoner jeg fryser ned. Da blir det sunt, enkelt og billig!
Visiter Skrevet 12. oktober 2008 #15 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg har satt opp budsjettet mitt ved å ta utgangspunkt i tall og poster fra www.sifo.no , men justere så det passer bedre med mitt forbruk etter en måned eller to. I motsetning til sifo fører jeg resturantbesøk o.l. under mat og drikke i tillegg til hverdagsmaten, så denne posten er høyere i mitt personlige budsjett. Takk for linken, det skal jeg sjekke ut!
mettemarit_ikke Skrevet 13. oktober 2008 #16 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg bruker max 1500 i måneden. Som regel bruker jeg 1200-1300 kr, men om jeg kjøper inn store pakker med kyllingfileter og fiskefileter, så kommer jeg opp i nærmere 1500 (men da går det også minst to måneder til neste gang jeg trenger handle inn). Wov, det er imponerende, 1500 er lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå