Gå til innhold

Portugisisk vannhund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Portis_*
Skrevet

Jeg har akkurat fått en portiskrabat på 6 mnd i hus.

Har aldri hatt rasen før så vil gjerne høre andres erfaringer med denne. :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har en portisjente på 4 år. Fantastisk rase som garantert kommer til å skape liv og røre og gi deg mange morsomme opplevelser <3 Jeg kunne nok skrevet en liten bok om rasen... Men skal prøve å begrense meg.

Av positive ting kan jeg nevne at rasen er veldig førerorientert, hengiven mot eier, intelligent, lærevillig, energisk, rask, modig og reservert mot fremmede. Jeg konkurrerer i lydighet med min portis, hun er en fryd å jobbe med. De har en veldig "will to please" mot eieren sin, og vil jobbe for deg. En portis kan du bruke til det meste, og du bør bruke den til noe, da det er en arbeidshund som fortjener å få brukt både kropp og hode. Dersom en portis blir understimulert kan de bli destruktive, hyperaktive og noe slitsomme :) Dette er en rase med høyt aktivitetsbehov.

Av ting du bør passe på mens hunden er ung vil jeg nevne at en portugiser er disponert for å utvikle separasjonsangst. Du bør derfor trene på at hunden skal bli litt selvstendig. Den trenger ikke å følge deg fra rom til rom, tren på å binde hunden + at andre holder hunden mens du går i fra. Min hylte og skreik som et vilt dyr når jeg gjorde dette, og det var vanskelig å få vekk når hun var blitt voksen. En portis vil også gjerne hoppe opp på folk, bjeffe, og lage mye lyd. Dette bør du ta tidlig, ikke tenk at den vokser det fra seg for det gjør den ikke :) Nevner igjen at en portis fort blir understimulert og kan da reagere med å ødelegge ting. de første 2 årene krever de mye stimulering.

Portugisisk vannhund egner seg til omtrent alle hundesporter som finnes. De kan lære det meste, så det er bare å velge og vrake. De har høy intensitet, og er derfor gode agilityhunder. Det er en del pelsstell med dem, men det vet du sikkert.

Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på, så skal jeg prøve å svare:)

Gratulerer med en vakker hund forresten!!

Gjest Gjest_Portis_*
Skrevet

Takk for utfyllende svar. :)

Det med hopping og mye lyd kjenner jeg veldig godt igjen i krabaten her. Han er veldig flink til å varsle, for å si det sånn.

Hoppinga blir stadig bedre/redusert for vi unngår å hilse på han så lenge han ikke sitter.

Her er faktisk utagering pga overstimulering et større problem enn understimulering. Han har en tendens til å bli hyperaktiv hvis vi har vært ute på en lengre tur hvor det har skjedd mye (passerende lastebiler, motorsykler, hunder osv.). Når vi kommer inn igjen da blir han totalt rabiat og destruktiv. Har begynt å klare å roe dette ved å kaste godbiter utover gulvet (han må sitte pent og ha øyekontakt før han får "vær så god"). Da søker han opp disse, spiser dem og legger seg til å sove etterpå. Han er ekstremt avhengig av søvnen sin for å bli helt "smårar".

Ellers har jeg tenkt til å ha han som brukshund. Ser helt klart et lydighetspotensiale, og med den farta han har kan det fort hende han kan trives med agility også. :)

Virker i hvert fall som en fantastisk rase med veldig godt lynne. :)

Nå ligger han med huet under svartovnen og sover... gla' i varme ja. He he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...