Wildrose Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Vi har fått tilbud om boligkreditt fra banken vår om dette. Er det noen som har erfaring med dette og kan fortelle om sine erfaringer?
Alison Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Vi har fått tilbud om boligkreditt fra banken vår om dette. Er det noen som har erfaring med dette og kan fortelle om sine erfaringer? Det finnes flere navn for det du nevner her. Rammelån er et annet navn for boligkreditt. Du får da en kredittramme for lånet ditt (det er vanlig at rammen for kreditten må være innenfor 75 % av boligens verdi). Fordelene er at du kan ta ut penger fra denne kredittrammen når du har behov for det og uten å søke banken om nytt lån. Du betaler kun renter av den delen av kreditten som du har benyttet. Skal du ha et slikt lån så bør du klare å kun benytte den ledige kreditten til nødvendige investeringer. Vet du at du lett lar deg friste til å kjøpe feriereiser, nye møbler, leve dyrere enn du egentlig har råd til ol., bør du ikke ha et slikt lån. Da kan du fort bruke opp sikkerheten i boligen slik at du ikke har mulighet til mer lån når det må legges nytt tak, drenering skiftes ol. Riktig brukt er boligkreditt/rammelån en veldig god løsning siden du slipper gebyrer ved nye låneopptak, du overfører først når du faktisk trenger det (en vanlig lån kan gjerne bli stående helt eller delvis på konto en periode før det går til f. eks oppussing). Jeg har rammelån og er fornøyd med det. Da vet jeg at jeg har pengene tilgjengelig når jeg skal pusse opp el. Jeg slipper ny søknad, ventetid og gebyrer. Siden jeg vet at både jeg og min mann er veldig fornuftige når det kommer til økonomi, vet jeg at vi ikke kommer til å la oss friste til å ta ut mer enn høyst nødvendig.
AnetteR Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Du har fått en veldig god forklaring av Alison. Vi har rammelån innenfor 80% av boligens verdi, og er veldig fornøyd med denne ordningen. Foreløbig har vi ikke tatt ut noe ekstra. Men vi har overført mye mer av sparepengene våre til lånet enn vi ellers ville gjort, og vi overfører all overskuddslikviditet til lånet månedlig. Og da vi etterhvert skal kjøpe ny bil, er det bare å hente pengene til det direkte ut av lånet. Dette lønner seg da boligrenten er høyere enn rente vi ville fått ved å spare på høyrentekonto, og vi samtidig har fordelen av å kunne hente pengene ut igjen uten gebyrer. Men det viktigste er som sagt at pengene aldri går til forbruk, da mister man lett kontrollen og det blir en dyr løsning.
Gjest lua Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Strålende fornøyd med rammelånet vårt. Spesielt deilig var det den måneden vi fikk 2 store uforutsette regninger. Da satt vi avdraget "på pause" og betalte kun renter den måneden. Fint å slippe å ringe banken for den slags småting
Wildrose Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2008 Hei. Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ble en del klokere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå