Gå til innhold

Min kjære pus har blitt blind

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig ta den med til vetrinær, men jeg er så livredd for at den ikke kan bli frisk igjen. Vær så snill, gi meg et halmstrå og gripe etter. En liten mulighet for at den blir bra igjen.

Jeg spør vel egentlig etter info om hva dette kan være, men jeg får ikke ro i sjelen. Kjære, kjære pusekatten min, jeg vil ikke miste den! :cry: :cry: :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:troest: Ring dyrlegen i morgen så får du snakket med han. Hvordan er formen ellers til pusen din?
Skrevet

Formen ellers er veldig bra. Den spiser, koser, maler og går regelmessig på do. Ingen indikasjoner på at den har vondt. Men den er jo selvfølgelig frustrert for den klarer ikke å orientere seg. Den hører også dårlig, og det gjør ikke akkurat ting lettere.

Jeg gruer meg så inderlig til å ringe til dyrlegen for da sier han kanskje at den må avlives. Sitter her og gråter bare ved tanken. Gud, dette er så vondt!

Skrevet

Ingen dyrlege vil tvinge deg til å avlive. Om katten er blitt blind, så må du nok være innstilt på å tilrettelegge og yte litt ekstra for den slik at den får det best mulig. :klem:

Skrevet

Men om dyrlegen sier at det er det beste for katten.. Jeg er selvfølgelig villig til å gjøre hva som helst for at pusen min skal ha det bra. Men jeg orker bare ikke tanken på å miste den. Det er så bittert, for katten er så frisk og oppegående ellers. :tristbla:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg Tanita, det varmer. :klem:

Skrevet

Men hvor plutselig har dette kommet da? Hvorfor har du ikke oppsøkt dyrlege før? Katter blir jo sjelden totalt blind over natta, og man tar gjerne kontakt med dyrlege med det samme dyret ikke oppfører seg som vanlig. Så jeg stusser over at du er i stand til å sette en sånn diagnose selv, og enda ikke har vært hos fagfolk.

Skrevet

For en stund siden merket vi at katten begynte å høre dårlig. Dette tok vi opp med dyrlegen, som sa det var pga alderdom og ikke så mye å gjøre med. Men så lenge katten var frisk og rask ellers skulle vi ikke bekymre oss.

Katten har alltid vert den samme, om enn litt mer vimsete og klengete i det siste. Dette tok vi som en konsekvens av hørselstapet.

Denne katten bor med mine foreldre. De gir den mat og omsorg og alt den trenger, men det er jeg som virkelig kjenner katten. De har aldri vært veldig kosete og oppriktig intressert i katter, den biten har jeg tatt meg av. Men etter at jeg flyttet ut kan det ta litt lengre tid før de finner ut at noe er galt, siden de ikke legger merke til de små nyanseforskjellene i kattens oppførsel slik jeg ville gjort. Derfor har ikke katten kommet til dyrlegen.

Min mor ringte meg på mandag og sa at katten virket helt blind. Jeg kom meg ikke hjem før i går kveld, (7 timers reisevei).

Såklart jeg ikke kan stille en diagnose, det har jeg da aldri sagt heller. Jeg har bare studert kattens pupiller, som er trillrunde hele tiden, uansett lysstyrke. Og måten den føler seg fram og går på ting veldig ofte. Utifra det virker det som den er blind eller svært svaksynt.

Nå sitter jeg her da, og gruer meg til dyrlegebesøk. :tristbla:

Skrevet

Hvor gammel er katten da?

Hvis det er slik at katten allerede har blitt døv av alderdom, og nå også sannsynligvis blind vil jeg tro det er sannsynlig at dyrlegen anbefaler avlivning.

Skrevet

Hvis katten er veldig gammel, nesten døv og nå blind så vet du nok sikker også selv hva dyrlegen vil anbefale.

MEN jeg vet om en katt som er frisk ellers, blind og er innendørs og klarer seg helt umerket, ingen problem.

Det er værre med katter som er utekatter, de vil nok ikke klare seg så lenge uten synet sitt.

Lykke til hos dyrlegen!

:klem:

Skrevet

Er den blind, og innekatt, så er det ikke umulig å tilrettelegge for at den kan få et godt liv om helsen ellers er god. Men det krever litt innsats fra menneskene den bor med.

*krysser fingrene for at alt gikk bra i dag*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...