Gjest Alive Skrevet 10. juni 2003 #1 Del Skrevet 10. juni 2003 JEg så et program med Dr. Phil på TV4 i går som omhandlet overvektige, og om de hadde rettigheter til evntuell ekstraservice.... Da snakker vi om ekstrem overvektighet, 150-250 kg!!! Noen prøvde å saksøke fastfood kjedene (dette er jo USA) Og noen ville saksøke flyselskapene, forde de forlangte at de skulle kjøpe to flybiletter pga. sitteplassen. Mitt spørsmål er: synes dere de har rett på tilrettelegging? Er det MC Donalds sin skyld? Min mening er helt og holdent at de får skylde seg selv....alle vet vel at grisete burgere og pommes frittes er fetende?? :o Ja, de kan godt få hjelp til å gå ned i vekt, men ikke særbehandling!! Røykere blir mobbet, og ja, jeg trekker faktisk en sammenlikning, det handler om livsstil og en avhengighet, man trenger hjelp til å slutte ikke bli sydd puter under armene på!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 10. juni 2003 #2 Del Skrevet 10. juni 2003 Det er ikke så enkelt å si at de får skylde på seg selv. Heldigvis trenger jeg "bare" et sete på flyet, men hva med dem som trenger 2? Jeg synes det er altfor enkelt å si at det er deres egen feil. Hva med dem som har kreft? Og er røyker? :-? Hva med dem som er stresset? Og fikk hjerteinfarkt? :-? Hva med dem som er skadet pga alkohol etc.? Og trenger hjelp? :-? Kan fortsette lenge - men jeg har vel laget mitt poeng... Fedme er en sykdom - og de trenger hjelp - ikke latterliggjøring og dobbel straff... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 10. juni 2003 #3 Del Skrevet 10. juni 2003 For mange er det en sykdom, og da er det jo ikke deres egen feil. For andre er det ikke det som er grunnen, men jeg tenker ikke "herregud for en idiot, han/hun må da ikke la seg selv bli så feit!!" før jeg vet noe om det. Det er da ikke mer synd på røykere enn overvektige...?! Forstår sammenligningen, men nå er det ikke alltid sånn at overvektige er "avhengige" av fet mat heller da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. juni 2003 #4 Del Skrevet 10. juni 2003 Jada, alle feite er skyld i det selv, helt og holdent. Jeg trodde ærlig talt verden var mer opplyst enn dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 10. juni 2003 #5 Del Skrevet 10. juni 2003 Selvfølgelig er det mange grunner til at man er feite, og jeg presiserer også at de trenger hjelp!! Men er det grunn til å saksøke fastfood kjedene??? Jeg ser at det er vanskelig, og man er nok også veldig sårbar! Men trenger man ikke å gå litt i seg selv, før man skylder på alle andre? Da snakker jeg ikke om de som har en sykdom. Jeg forstår poenget ditt Mayamor. Netopp de som røyker, må ta ansvar selv, ikke skylde på kiosken som selger røyk. Får man kreft , så er det forferdelig synd, og det bør være en tankevekker. Får du hjerteinfarkt forde du er stressa, så stresser man ned!!! Nytter ikke å be samfunnet om å kose deg på ryggen fr å få deg til å slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 10. juni 2003 #6 Del Skrevet 10. juni 2003 Enig i det at en ikke bør saksøke fast food kjeder... Det får jo være opp til meg dersom jeg tror dette er sunt og så viser det seg at det ikke var det - så er det et valg jeg må leve med... Men ellers synes jeg det er for lett å sette feite mennesker (og andre for den saks skyld...) i bås. Det liker jeg ikke. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 10. juni 2003 #7 Del Skrevet 10. juni 2003 Setter jegmennesker i bås når jeg sier at man generelt må ta ansvar for seg selv? I tilfelle beklager jeg det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 10. juni 2003 #8 Del Skrevet 10. juni 2003 Mange har skyld i sin egen overvekt - meg selv inkludert :oops: Jeg kan redusere vekten min med "enkle grep"...........men - det er også ting som gjør at jeg ikke "klarer" eller "orker".............. Årsaker som andre ikke har den ringeste anelse om!!! Men - man kan ikke si at ALLE har skyld i det sjøl ........... for det er ikke sant. Verden er nok ikke så svart/hvitt....... Sykdommer/medisiner/gener osv. Og fedme er vel en sykdom..... er det ikke? Men jeg synes det er helt hårreisende å saksøke en fast-food-produsent, akkurat som det er like hårreisende å saksøke en tobakks-produsent. Det er å strekke det litt vel langt.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 10. juni 2003 #9 Del Skrevet 10. juni 2003 Setter jegmennesker i bås når jeg sier at man generelt må ta ansvar for seg selv? I tilfelle beklager jeg det!! Alt i orden... Tenkte ikke på deg, men heller den generelle generaliseringen... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 10. juni 2003 #10 Del Skrevet 10. juni 2003 Det er ikke så enkelt å si at de får skylde på seg selv. Heldigvis trenger jeg "bare" et sete på flyet, men hva med dem som trenger 2? Jeg synes det er altfor enkelt å si at det er deres egen feil. Fedme er en sykdom - og de trenger hjelp - ikke latterliggjøring og dobbel straff... Mayamor Det er lett å være enig med deg i dette; det er ikke riktig at de skal betale for to bare fordi de er overvektige. Men dette standpunktet medfører også en annen ting; nemlig at flyselskapet må betale for det. Er det riktig? Det er greit nok å si at de ikke skal få "dobbel straff", men da må man akseptere at resten av samfunnet må betale for overvekten deres i stedet. Det er jo de selv eller resten av samfunnet - NOEN må i hvert fall betale. Skal jeg betale høyere priser fordi naboen ikke gidder å slanke seg? Vet jeg setter det på spissen, og har ikke et helt avklart forhold til hva jeg mener selv heller, men prøver bare å vise at saken har flere sider enn den som hittil er diskutert her. Salma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2003 #11 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg syns det har gått sport i å saksøke og prøve å oppnå erstatning, jeg! Jeg er selv overvektig, men jeg syns det er helt på trynet å skulle saksøke matprodusenter av den grunn! Da måtte jeg jo også ha saksøkt mora mi da, fordi hun har gitt meg gener som gjør meg disponibel for overvekt? Nei, det blir for søkt. Men en liten kommentar: Salma skrev: Skal jeg betale høyere priser fordi naboen ikke gidder å slanke seg? Hvem betaler for de som ikke gidder jobbe, de som er syke osv... Dette er prisen å betale for måten velferdssamfunnet vårt er organisert på, det! Hvem skal avgjøre hvem som skal betale mer/mindre? (Dette er en annen diskusjon, men jeg måtte bare påpeke dette "argumentet"...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 10. juni 2003 #12 Del Skrevet 10. juni 2003 Salma skrev: Hvem betaler for de som ikke gidder jobbe, de som er syke osv... Dette er prisen å betale for måten velferdssamfunnet vårt er organisert på, det! Hvem skal avgjøre hvem som skal betale mer/mindre? (Dette er en annen diskusjon, men jeg måtte bare påpeke dette "argumentet"...) Så da mener du at overvektige som trenger det skal få to seter på flyet, og at flyselskapet skal betale for det ene? Javel, det er jo en grei mening, det. Ikke dermed sagt at alle andre trenger å være enige, vel? Og forresten; når jeg skriver noe på KG så er det et argument, ikke et "argument" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 10. juni 2003 #13 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg synes det blir helt på trynet om overvektige skal kunne vinne frem med et søksmål mot f.eks McDonalds, eller om røykere saksøker tobakksprodusenter. Det finnes to typer overvekt: Overvekt som skyldes feil ernæring kombinert med ingen trim/bevegelse og overvekt som skyldes sykdom f.eks. stoffskifte. Sistnevnte gruppe er uforskyld havnet i den situasjonen de er i, men til tross for det - situasjonen blir ikke bedre av å bøtte innpå med pommes frites og fete sauser/dressinger? Til slutt, en bekjent av meg var og er storrøyker. Denne personen arbeidet ved en nattklubb i mange år. H#n fikk lungekreft og saksøkte bedriften for skadene hun hadde fått som følge av gjestenes røyking på arbeidsplassen............. H#n vant rettssaken, til tross for at h#n var storrøyker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2003 #14 Del Skrevet 10. juni 2003 Så da mener du at overvektige som trenger det skal få to seter på flyet, og at flyselskapet skal betale for det ene? Javel, det er jo en grei mening, det. Ikke dermed sagt at alle andre trenger å være enige, vel? Og forresten; når jeg skriver noe på KG så er det et argument, ikke et "argument" Ikke misforstå meg da, Salma! Jeg mener ikke at overvektige skal slippe å betale for et dobbelt flysete! Men det er så utrolig mange ting man må betale for andre i dette samfunnet, at det ville bli umulig å "rettferdiggjøre" en eneste utgift... Og du - "argument" brukte jeg fordi jeg syns det var litt på kanten av det som skulle diskuteres her - ikke meninga å blåse av dine meninger/argumenter! Og jeg har ikke sagt at alle må være enig jeg!? (Tilbake til temaet! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Máire Skrevet 10. juni 2003 #15 Del Skrevet 10. juni 2003 Bare en liten ting : I USA saksøker jo folk for ALT! Den minste lille ting som kan være irriterende eller støtende på noen, så er det rett bort til advokaten og "nå skal du høre her : blablabla" I Norge og Europa er vel dette litt annerledes og ikke så hysterisk ? Tror neppe overvektige overalt saksøker McDonalds og Burger King. For øvrig så er jeg enig i at det ikke er såå svart / hvitt med overvektige. Mange kan faktisk ikke noe for det og er arvelig disponible for overvekt og fedme. Da hjelper det faktisk ikke om man settes på en "kur" bestående av salat, grapefrukt og vann! Synes verken røykere kan saksøke tobakksfabrikker eller at overvektige kan saksøke Narvesen eller Burgerbula. Man er selv ansvarlig for hva man putter i seg, enten det er sigg eller sjokkis. Ser ikke noe problem i at staten eller flyselskaper eller hva det nå skal være, betaler for et ekstra flysete for overvektige jeg. Alle her betaler for noen andre, som tidligere nevnt. Enten man betaler for de som er sykemeldte, arbeidsledige osv.... Så å betale litt for overvektige synes jeg ikke er noe verre. Hva skal man gjøre da ? Betale for ekstra sete for de som ikke er skyld i det selv, og ikke betale for sete for de som er skyldige i det selv ? DET hadde nok tatt litt vel mye tid og etterforskning tror jeg. Derfor må vi bare ta det generelt. Som i alt annet vi betaler for. Vanskelig å sortere ut de "skyldige" og "uskyldige" En ting til på tampen : Det er viktig å ha empati, enten man har med en røyker med kreft å gjøre, eller en overvektig person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 10. juni 2003 #16 Del Skrevet 10. juni 2003 Bare en liten ting : I USA saksøker jo folk for ALT! Den minste lille ting som kan være irriterende eller støtende på noen, så er det rett bort til advokaten og "nå skal du høre her : blablabla" I Norge og Europa er vel dette litt annerledes og ikke så hysterisk ? Tror neppe overvektige overalt saksøker McDonalds og Burger King. For øvrig så er jeg enig i at det ikke er såå svart / hvitt med overvektige. Mange kan faktisk ikke noe for det og er arvelig disponible for overvekt og fedme. Da hjelper det faktisk ikke om man settes på en "kur" bestående av salat, grapefrukt og vann! Synes verken røykere kan saksøke tobakksfabrikker eller at overvektige kan saksøke Narvesen eller Burgerbula. Man er selv ansvarlig for hva man putter i seg, enten det er sigg eller sjokkis. Ser ikke noe problem i at staten eller flyselskaper eller hva det nå skal være, betaler for et ekstra flysete for overvektige jeg. Alle her betaler for noen andre, som tidligere nevnt. Enten man betaler for de som er sykemeldte, arbeidsledige osv.... Så å betale litt for overvektige synes jeg ikke er noe verre. Hva skal man gjøre da ? Betale for ekstra sete for de som ikke er skyld i det selv, og ikke betale for sete for de som er skyldige i det selv ? DET hadde nok tatt litt vel mye tid og etterforskning tror jeg. Derfor må vi bare ta det generelt. Som i alt annet vi betaler for. Vanskelig å sortere ut de "skyldige" og "uskyldige" En ting til på tampen : Det er viktig å ha empati, enten man har med en røyker med kreft å gjøre, eller en overvektig person. Der tok du ordene rett ut av munnen på meg! 8) Er helt enig Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Máire Skrevet 10. juni 2003 #17 Del Skrevet 10. juni 2003 :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. juni 2003 #18 Del Skrevet 10. juni 2003 I Norge saksøker man ikke nei, men man burde kanskje gjort det. Saksøkt stat og helsevesen som ikke ser på fedme som en sykdom. Det er tilbud til: alkoholikere, narkomane, spilleavhengige, osv osv. Men er man feit, må man gjøre ALT selv. Så kanskje et massivt søksmål til staten hadde vært det som skulle til for at man skal ta fedmen på ramme alvor. Jeg kjenner til en familie som er FEITE. Ungene ligger GODT an til å følge i samme løypa, så klart. På helsestasjonen sier de bare; vi ser det an. Ungen er jo så aktiv ennå. Det KAN jo gå bra. I stedet for å sende hele familien over til en dietiker og få de til å ha SUNN mat på menyen. Et overgrep, spør du meg. Kanskje ungene kan saksøke foreldre OG stat når de blir gamle nok, fordi de ikke grep inn. Hvor lett er det å snu et helt liv uten hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. juni 2003 #19 Del Skrevet 10. juni 2003 Grunner til at man saksøker mer i USA: Annet velferdssystem gjør at for mange er det det eneste håpet de har til penger til sykehus Andre erstatningsregler Du slipper ofte å betale advokat hvis h*n ikke vinner I Norge må du oftest betale for motpartens advokat hvis du taper søksmålet skikkelig (eks hvis det er veldig usaklig), i USA blir motparten stående med egen regning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 10. juni 2003 #20 Del Skrevet 10. juni 2003 Hmmm. Interessant spørsmål. Skal man betale for livsstilssykdommer selv? De vanligste er vel sukkersyke, alkoholskader og kreft grunnet røyking og fedme... Her i USA må man jo uansett betale for alle behandlinger selv. Enten gjennom sin forsikringsordning eller ved oppsparte midler. Jeg lurer ofte på hvorfor folk klarer å bli så fete her. En av grunnene er selvsagt at fet mat er rimeligere enn sunn mat. Er du fattig så velger man McDonalds. Der kan du bli mett for en rimelig penge. Og fett metter mer (kortsiktig) enn sunn mat. Tror også at stor overvekt er en form for sykdom. Jeg tenker ikke her på litt runde mennesker som vi ser nå og da i Norge. Jeg tenker på de utrolig mange som vagger rundt med vekt over 200 kg! Og de er det mange av! Jeg er hellig overbevist om at min kropp ikke hadde klart å legge på seg så mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå