Gå til innhold

Buddhismen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er ikke kristen... men jeg føler at jeg hører til buddhismen.. De har så utrolig mye jeg liker!

Hvordan gifter de seg med tanke på buddhismen?

Jeg vil gjerne gifte meg på den måten..

Kan noen forklare meg litt om denne religionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

den bedste måde at lære er at læse lån bøger på bibloteket eller måske ring til budiscenter der findes flere af dem her i landet de er nok mer en villig til at fortælle dig det du måtte ønske, selv rejset jeg til nepal der lærte jeg meget *S* men købte også buddhas gund bog den ligger på hotel værelserne ligesom biblen ligger på de europæriske hoteller.

lykke til og så er det jo ikke så vigtig hvordan man bliver gift men tanken bag der tæller

budhismen er jo en filosofi og ikke en tro bare så det er nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - enig med deg at det er mye i buddhistisk tankegang (ikke minst de mer intellektuelt pregede retningene som zen og dao/tao) som kan virke tiltalende, f.eks. tenkningen om balanse og middelvei, utslokking av begjær som mål for livet , ro og meditasjon, fortellingen om Buddha etc. etc. Det som imidlertid tiltaler meg i svært liten grad, er det kvinnesynet som dominerer i de fleste buddhistitske retninger (kan hende med unntak av vestlige, mer intellektuelle utgaver av buddhismen) .... det at kvinner har dårligere karma og er lengre nede i reinkarnasjonshierarkiet enn menn synes jeg er svært problematisk. Det gir f.eks. mindre god karma å gi almisser til en buddhistisk nonne (bhakkuni) enn til menn, og kvinners mål er å bli gjenfødt som mann. - Nå skal det jo sies at mange andre religioner, heller ikke kristendommen, som er min tro, praktisk og historisk ikke har en lang skryteliste på dette punkt i forhold til buddhismen. Men i den norske kirke er det i alle fall ikke lære at kvinner religiøst sett er mindre verdt enn menn.

Det slår meg at når vi i vesten vender oss til østlige religioner, har lett for å plukke og mikse det vi liker fra en tro, og la være å forholde oss til de mer problematiske sidene ved denne troen. Det er selvsagt et valg som må være fullt tillatt, men da må en kunne si at på tross av disse problematiske sidene, velger jeg likevel å slutte meg til denne troen. altså at man på en eller annen måte forholder seg til problematikken.

Litt flåsete til slutt: Når det gjelder reinkarnasjon, opplever jeg at mange av de som er mest opptatt av dette, har vært et eller annet stort i sine tidligere liv.... egyptisk prinsesse eller liknende... og er nå gjenfødt som vanlig jente på Kløfta eller deromkring. Det innebærer en viss degradering, spør du meg, og jeg ville nok ha stilt meg spørsmålet om hvor dårlig karma jeg hadde pådratt meg i mitt fyrstelige liv for å bli gjenfødt som noe så alminnelig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må lige svare på det med genfødsel

det med prinsesse og så komme fra kløfta efterpå *S* forstår jeg så godt men husk på at der er mange mange fuskere derude

men et godt eks. var en forsker som to 6 australske kvinder som ikke havede været ude af landet nogen sinde mang af dem bode i bushen helt isoleret fra hvad vi ville kalde omverden.

han lagede alle i hypnose en af gange og det viste sig at da de gik tilbage til forrige liv, var en en lille jødisk jente som blev dræbt i en kælder ganske trakisk vedkommenden kunne under hypnose tale flydende tysk.

en anden kvinde havede været en mandelig dyrlæge i engnland i 1800 tallet engang og man tog hende med til byen hun beskrev med bind for øjnene og tog det af hende og hun kunne finde skolen og selvom skolen hun havede gået på i dag var et biblotek og modificeret kunne hun fortælle hvor alle værelser lå man fandt gamle tegninger over skolen og det stemte overens med det hun fortalte

dette var bare 2 at kvinderne men alle var de helt almindelig med helt almindelige yrker

en rigtig fin dokumentar fra pålidlig kilde *S*

bare lidt fra mig *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Det slår meg at når vi i vesten vender oss til østlige religioner, har lett for å plukke og mikse det vi liker fra en tro, og la være å forholde oss til de mer problematiske sidene ved denne troen. Det er selvsagt et valg som må være fullt tillatt, men da må en kunne si at på tross av disse problematiske sidene, velger jeg likevel å slutte meg til denne troen. altså at man på en eller annen måte forholder seg til problematikken.

Jeg vil ikke kunne slutte meg til en enkelt religion nettopp fordi jeg mener ingen religioner har den fulle sannheten. Jeg tror på det jeg selv føler er rett, ikke hva andre sier er rett. Mye av det jeg føler er rett faller tilfeldigvis sammen med deler av buddhismen, så derfor er buddhismen den av verdensreligionene som ligger nærmest opp til det jeg tror på. Noen av grunnidèene sammenfaller. Jeg tror at mye av de ulike "reglene" har sitt utspring i den gjeldende kultur på de ulike steder religionene oppsto.

Uansett, det er altså ikke slik at jeg engang satt med en religionsbok og krysset ut ting jeg likte og sa "det vil jeg tro på.. Det gidder jeg ikke tro på.. Det vil jeg definitivt tro på!" Det var vel mer i denne duren "Jøss.. det der er jo akkurat det jeg alltid har trodd!"

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen - jeg syns det der med å "gjennkjenne" sin tro er et interessant perspektiv. Det samme har jeg opplevd gjennom et langt teologistudium. Kan formulere det omtrent som at det som skjer i en slik prosess er at erfaringene mine får et språk og at jeg gjennom dette språket kan relatere med til en vev av tro og tenkning som har funnet sted gjennom tidene og i min samtid. Kjente meg igjen i Staryas beskrivelse.

Om buddhisme er en tro eller en filosofi? Det kommer an på. Intellektuelle buddhistiske retninger framstår med en mer filosofisk orientering (spesielt vestlige), mens folkelig buddhisme er klart mer religiøst orientert. Bildet er i hvert fall ikke entydig. Husk på at det er stor forskjell på å tilegne seg buddhistisk tenkning via bøker eller åndelig veiledning utifra en vestlig forståelseshorisont, være munk blant eksiltibetanere i India og det å oppdras i buddhistisk praksis i en analfabet fjellandsby med naturalhusholdning i Thailand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at kvinner har dårligere karma enn menn:

Menn kan bli gjenfødt som kvinner og motsatt - en mann har lettere for å tape karma, kanskje - og må lære gjennom å være kvinne, da kvinner er mer lettlærte...

Dårlig teori..?

En prinsesse er vel ikke mer verd enn en vanlig dame fra Kråkerøy. Det er vel øyet som ser. Av og til blir vi blinde av glitter og gull...

Husk - at de kongelige ikke hadde havnet i den posisjonen uten maktkamp og strid i forkant i løpet av historien. En konge som da blir på tronen som er kjempet til for ham gjennom blodige kamper, viser dårlig menneskekunnskap - kanskje menneskeforakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

En prinsesse er vel ikke mer verd enn en vanlig dame fra Kråkerøy. Det er vel øyet som ser. Av og til blir vi blinde av glitter og gull...

Fikk lyst til å kommentere.. (selv om jeg ikke er helt sikker på hva du mente)

Nå er jo ikke jeg buddhist, men jeg tror på reinkarnasjon. Jeg tror at det ene livet påvirker det neste, slik at man kan få en "bedre" gjenfødelse. Men, jeg ser ingen sammenheng mellom det å bli født som fattig russer eller styrtrik arabisk prins. Jeg tror "belønningen" i en neste gjenfødelse er mer på et åndelig plan, bl.a. hvor tilfreds man klarer å være med sin egen tilværelse, fraværet av indre kaos eller noe sånt. (vanskelig å forklare..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...