Gå til innhold

Katt og løpetid, jeg er barnevakt i helgen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei hei

Jeg passer nabokatta på ca 10 mnd i helga, som jeg synes oppfører seg i overkant merkelig. Hun går rastløst rundt og "uler" og mjauer, stikker rumpa opp i været og vasker rompa i ett sett. Har hun fått din første løpetid? Jeg synes skikkelig synd på henne, det virker som hun har vondt; hun finner ikke roen, og lager lyder som virker som om hun ikke har det bra. Jeg har ikke sett noe blod, er det vanlig? Er det noe jeg kan gjøre slik at hun kan få det litt bedre?

Hilsen maktesløs :-(

Endret av SnuppiLuppi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok helt sikkert løpetid hehe

Ikke noe vits i å syns syndt på henne, hun lider ingen nød.

Du kan evnt distrahere henne med kos, lek og slikt da.

Skrevet
Er nok helt sikkert løpetid hehe

Ikke noe vits i å syns syndt på henne, hun lider ingen nød.

Du kan evnt distrahere henne med kos, lek og slikt da.

OK, jeg leste på noen andre forum at løpetid var skikkelig plagsomt og fælt for katten skjønner du, så jeg fikk litt vondt inni meg! hehe

Skrevet

Du kan jo anbefale naboen å kastrere katten så snart som mulig... Hvis den ikke skal brukes i avl da.

Skrevet
OK, jeg leste på noen andre forum at løpetid var skikkelig plagsomt og fælt for katten skjønner du, så jeg fikk litt vondt inni meg! hehe

Plagsomt og fælt? Ja kanskje, men jeg kaller det mer frustrasjon.

Er jo ikke som at kattene lider noen nød, da alle hunnkatter som ikke er kastrert, går gjennom det samme og slik har det jo alltid vært.

Men som personen over meg sier, ville nok anbefalt kastrering dersom katten ikke skal brukes i avl.

Da slipper de løpetiden, man slipper uønskede kattunger som vi forøvrig har nok av, og om den heller blir satt på p-piller, så øker det jo jurkreft, livmorkreft og andre dumme ting. Kastrasjon lønner seg i lengden.

Skrevet
Plagsomt og fælt? Ja kanskje, men jeg kaller det mer frustrasjon.

Er jo ikke som at kattene lider noen nød, da alle hunnkatter som ikke er kastrert, går gjennom det samme og slik har det jo alltid vært.

Men som personen over meg sier, ville nok anbefalt kastrering dersom katten ikke skal brukes i avl.

Da slipper de løpetiden, man slipper uønskede kattunger som vi forøvrig har nok av, og om den heller blir satt på p-piller, så øker det jo jurkreft, livmorkreft og andre dumme ting. Kastrasjon lønner seg i lengden.

Enig.

Og kastrerer man hunkatten før fylte 1 år vl man slippe løpetid atferd resten av kattens liv. En del katter som blir kasrert etter året, vil fortsatt tendere til løpetid og de "plagene" som følger med dette.

Nettopp fordi løpetid er slitsomt for både katt og eier, lønner det seg å også kastrere innekatter.

men akkurat nå er det ingenting du får gjort. Såvidt jeg vet finnes det ingenting som stopper eller reduserer løpetiden.

Skrevet
Såvidt jeg vet finnes det ingenting som stopper eller reduserer løpetiden.

Men blir katten kastrert nå, slipper både den og eierne! frustrasjoner som flere løpetider medfører. Og man slipper uønskede kattunger, ikke minst. Og hannkatter på frierferd som tisser ned trappa for å få frøknas oppmerksomhet...

Skrevet
Men blir katten kastrert nå, slipper både den og eierne! frustrasjoner som flere løpetider medfører. Og man slipper uønskede kattunger, ikke minst. Og hannkatter på frierferd som tisser ned trappa for å få frøknas oppmerksomhet...

Det er akkurat dette jeg skriver over også. Men den kommentaren du siterer her var det kattepasseren spørte om i utgangspunktet: "Er det noe hun kan gjøre akkurat nå?"

Skrevet
Såvidt jeg vet finnes det ingenting som stopper eller reduserer løpetiden.
Joda, parring stopper den vel. Derfor er det nok lurt å holde katta inne.
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Eieren er kommet hjem og skal kastrere!

Klem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...