Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #1 Del Skrevet 15. september 2008 Vil gjerne høre andres erfaringer på språkfronten... Selv snakker jeg engelsk og spansk tilnærmet flytende, men sliter med tysk og fransk Har fremdeles ikke forsøkt meg på asiatiske spåk,men det prøves nok snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prinsæssa Skrevet 15. september 2008 #2 Del Skrevet 15. september 2008 Russisk måtte jeg bare gi opp. Skal sies at jeg kanskje ikke prøvde veldig seriøst og lenge, men dog. Kan bare ja, nei, hei og sånn. Alfabetet ble liksom en barriere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 15. september 2008 #3 Del Skrevet 15. september 2008 Russisk ble vanskelig for meg også. Ikke alfabetet da - det er jo bare å pugge og øve. Det lærte jeg meg på tre dager. Problemet med russisk er derimot den sinnsyke gramatikken og de åtte kasusene Spansk er en lek i forhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 15. september 2008 #4 Del Skrevet 15. september 2008 Har aldri prøvd meg på det, men tror eskimospråket som snakkes på Grønland er utrolig vanskelig å lære seg... Det samme gjelder sikkert mange av de små språkene på Papa Ny Guinea. Hva som er vanskeligst kommer nok veldig an på personen også. En som f.eks. er tonedøv vil kanskje slite mer med et språk med mange tonemer (f.eks. vietnamesisk), enn en som har svært godt gehør osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanaLane Skrevet 15. september 2008 #5 Del Skrevet 15. september 2008 Tar både engelsk og fransk lett men japansk er det vanskeligere med gitt. Men nå begynte jeg å studere det for 4 uker siden og så det er vel ikke helt forventa at jeg skal være fantastisk i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Del Skrevet 16. september 2008 Har begynt å lære meg arabisk, skal jobbe der nede f.o.m. april neste år. I dag kan jeg litt, dvs trinn 1 av 4 viss man kan si det sånn. Det er vanskelig som alle språk. Synes uansett det er viktig å lære språket når man flytter til andre land. Selv skal jeg være der i 4år i første omgang, derfor synes jeg at jeg må lære meg dette, selv om engelsk er greit nok for jobben sin del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 16. september 2008 #7 Del Skrevet 16. september 2008 Vietnamesisk er det språket som er vanskligst for folk flest å lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puella Skrevet 16. september 2008 #8 Del Skrevet 16. september 2008 Må si polsk jeg! Ikke det at jeg ikke tror jeg er god nok til å läre det, men er bare det at man ikke får nok stimulig selv om jeg bor i Polen. For mange scandinavere i min omgangskrets:-) Men syns det er et artig språk da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 17. september 2008 #9 Del Skrevet 17. september 2008 Må si polsk jeg! Ikke det at jeg ikke tror jeg er god nok til å läre det, men er bare det at man ikke får nok stimulig selv om jeg bor i Polen. For mange scandinavere i min omgangskrets:-) Men syns det er et artig språk da. Polsk er kjempegøy :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #10 Del Skrevet 18. september 2008 Leste nettopp at Ungarsk er det vanskeligste språket å lære seg, mener det var 34 eller 35 kasus!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 18. september 2008 #11 Del Skrevet 18. september 2008 Har prøvd å lære meg "hei" på polsk- det var så vanskelig at jeg ga opp. Ellers går det greitt både med engelsk, tysk, spansk og diverse, men altså, polsk syns jeg har vanskelig uttale, for å svare svært subjektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest septica Skrevet 18. september 2008 #12 Del Skrevet 18. september 2008 Tysk får jeg ikke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #13 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg slet med arabisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 22. september 2008 #14 Del Skrevet 22. september 2008 Polsk er sabla vanskelig å få til når man som vest europeer allerede har lært seg russisk. Mye er på en måte likt, men toneart og sånn mens man snakker er helt annerledes, og dermed blir det litt keitete her og der. Jeg eide ikke tålmodighet med meg selv og ga opp hele greia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NiChia Skrevet 23. september 2008 #15 Del Skrevet 23. september 2008 Holder på å lære meg gresk mer eller mindre. Jeg snakker ganske flytende, men det er mye ord og uttrykk jeg ikke forstår. Forstår kanskje bare halvparten av det de snakker om på nyhetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #16 Del Skrevet 1. oktober 2008 Har holdt på med mandarin i ett år nå. Utrolig vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 11. oktober 2008 #17 Del Skrevet 11. oktober 2008 Vil gjerne høre andres erfaringer på språkfronten... Selv snakker jeg engelsk og spansk tilnærmet flytende, men sliter med tysk og fransk Har fremdeles ikke forsøkt meg på asiatiske spåk,men det prøves nok snart. Norsk er vanskeligst! Kanskje asiatiske språkene er vanskelig også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. oktober 2008 #18 Del Skrevet 11. oktober 2008 Uten å ha prøvd så tror jeg at kinesisk ville vært vanskelig å lære - i allfall for meg som er tilnærmet tonedøv. Sannsynligvis ville jeg endt med å si temmelig mye feil. Av språk som jeg faktisk har prøvd å lære så har jeg i allfall slått fast at fransk er veldig mye verre enn tysk. Sliter fælt med uttale på førstnevnte. På tysk klarer jeg i det minste å gjøre meg forstått og hvis jeg hadde hatt anledning til å bruke språket oftere så ville jeg nok kunne fått det til sånn noenlunde. (Russisk tok jeg kurs i for mange år siden (kun begynnerkurs på kveldstid - ikke skikkelig utdanningsrussisk), men har de siste ukene hatt besøk av russere på jobb og oppdaget at jeg gjenkjente såpass mange ord at av og til skjønte jeg hva de mente. Nå har jeg fått blod på tann og bestilt PC-kurs . Men har også hørt at grammatikken deres er fæl å lære så det meste jeg kan håpe på er vel å forstå litt når jeg hører det snakket, samt lire av meg noen fraser av typen "god dag, hvordan står det til" ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest- Olsen Skrevet 12. oktober 2008 #19 Del Skrevet 12. oktober 2008 Jeg sliter forferdelig med kinesisk mandarin. Sikkert ikke umulig, men alle tonene gjør det vanskelig. Heldigvis er kinesere ofte svært vennlig innstilt til utlendinger som prøver seg på deres språk. Legger ved en artikkel av Harald Bøckman for sesielt interesserte. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2594448.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #20 Del Skrevet 12. oktober 2008 Estisk er et ubegripelig vanskelig språk. Ingen ord som ligner på neo vi kan fra noe annet språk. Finsk ligner litt men er vesentlig enklere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå