Gå til innhold

Sitteunderlag i strikk

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkern
Skrevet

Jeg har skrevet her før om sitteunderlag.

Har nå strikket og tovet et sitteunderlag. Men når jeg tenker over det, er det praktisk? Jeg mener, ull blir jo vått.. Syr dere noe plastgreier på den ene siden, eller bruker dere underlaget som det er?

Håper noen skjønte hva jeg mente :)

Skrevet

Vi har sitteunderlag i ull. Noen er strikket og tovet, andre er tovet dirkete fra "løs"ull. Er kjempefornøyd med alle sammen. Lett, tar liten plass i sekken og varmer godt under baken. Fordelen med ull er den kan absorbere mye vann uten å miste evnen til å isolere.

Har ikke hatt problemer med at de blir gjennomvåte ( kanskje fordi man sjelden setter seg ned der det er søkkvått...?).

Skrevet

Takk for svar. Måtte bare høre deres erfaringer.

Men jeg synes ikke at sitteunderlaget ble så tykt som jeg håpet. Har vasket det 3 ganger på 60 grader (2 av gangene med olabukse). Er det grenser for hvor mye den kan krympe?

Tror tykkelsen går bra nå, men hadde håpet på litt mer kompakt/stivt sitteunderlag. Men hvertfall veldig kjekt å rulle det sammen og ta med på tur.

Skrevet

Jeg synes det er best å tove ting med maskinen full av håndklær - at den ikke er for tom liksom :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Til tovedelen; jo mer man legger i, jo mer blir det tovet også (det står det ihvertfall i oppskriften for Månetoppen-vottene).

Skrevet

Om halve underlaget lå igjen i snøen er det noe feil en plass. har aldri opplevd noe slikt hverken med sitteunderlag av strikk eller tovet ull.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Fikk lyst å strikke dette jeg, noen som har anbefalinger av garn?

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Jeg strikker dem i Fritidsgarn. Vet ikke om andre typer å bruke. Hør i butikken. Kanskje lurt med et annet type garn, som blir ekstra tjukt ved toving.

Det hadde jeg gjort hvertfall. Men har begynt med fritidsgarn, og kan jo ikke sløse bort det ;)

Skrevet

Fritidsgarn er greit, finnes i mange fine farger. Men i prinsippet kan alt garn som tover brukes. Går jo ann å strikke med dobbel tråd også om garnet er tynt.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Da løper jeg mot butikken :) gleder meg til å forsøke dette, kanskje det kan bli en fin julegave til mine fritidsglade venner.

Skrevet

Det er en veldig fin gave. Og man kan jo gjøre litt ekstra utav de med litt broderi eller nålefilitng.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Og da spør jeg igjen, hva er nålefilting? :klø:

Skrevet (endret)

Her er ett eksempel:

http://blomsterpiken.blogspot.com/2007/03/...t-p-votter.html

man bruker en nål til å filte fast ull ( enten tråd eller løs ull) til et underlag av ull, kan også brukes til å lage "frie " figurer/former:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...GLJ:no%26sa%3DN

Det er en artig måte å dekorere ull på, og veldig greit om man ikke er så glad i å brodere.

Endret av Wildy
Skrevet

Hvis det er våt snø kan underlaget sette seg litt fast, har selv opplevd det.

Jeg har brukt iglo-garnet fra Europris til underlag. Strikker da med pinne 12 og dobbelt garn. Synes det blir tykt nok.

• 4 uker senere...
Skrevet

Dobbel tråd Østlandsgarn fra Nille, toves og det blir tykt og flott :)

Skrevet

Jeg har strikket vognteppe til mini av fritidsgarn og tovet det. Det ble tykt og fint, men ikke stivt. Kanskje det har noe å si hvilken størrelse man bruker på pinnene? Bruker det pleddet som sitteunderlag på lekeplasser o.l, og det er veldig deilig. Hvis man er redd for at det skal bli vått gjennom, kan man jo sy en bit av en fin voksduk eller lignende under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...