Gå til innhold

Havregrøt, melk eller vann?


Gjest Mr.havregrøt

Anbefalte innlegg

Gjest Mr.havregrøt

Hva er forskjellen på havregrøt med melk eller vann?

Har du en god oppskrift på havregrøt med melk eller vann, eller begge deler?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg lager havregrøten min på 2 dl vann og 1 dl melk, med litt salt, og 1 dl gryn..

Bon apetitt ;)

Jeg laget kun på vann før, men det smaker ufattelig mye bedre med melk i. Smaken blir ikke så "tam" da..

Endret av yoga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vann, blir mindre klissete, enklere å lage, koker ikke over, svir seg ikke :) Jeg blander på gefylen bare.

Vet mange bruker rosiner, kanel, epler osv for å få litt mer smak, greit å ha i særlig etter trening når man trenger mye næring.

Jeg bruker ikke sukker, men pleier å ha litt salt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forskjellen det utgjør er så liten, at det ikke gjør noe særlig å snakke om. Det er jo litt mer "mat" i melk enn vann (les:næring)

Men ved snakk om så små mengder, gjør det ingen forskjell, hvis man tenker kcal, mat etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smaker ufattelig mye bedre med melk! Og de få kaloriene du får i deg ekstra med tanke på vann vs melk trenger du ikke tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den smaker ufatterlig mye bedre med melk enn med vann, og konsistensen blir også bedre - mer grøt og mindre "lim".

Bruker 50 gram havregryn (med kli) og 2 dl melk, full guffe i mikroen på 2 min og 20 sek, veldig enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lagd havregrøt med vann, og så bruker jeg sukker og melk på grøten når den er ferdig. Sikkert ikke så sunt, men jeg synes det smaker veldig godt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes havregrøt smaker mye bedre med vann enn med melk - det blir en renere havresmak, og konsistensen blir lettere.

Ellers er jeg blant dem som liker å la noen rosiner og eplebiter koke med i havregrøten, gjerne også feks et par oppskårne tørkede aprikoser. Frukten søter grøten, slik at det blir unødvendig med ekstra sukker, og tilfører også litt syrlighet som jeg liker godt. Med kaneldryss på i tillegg blir det perfekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart best syns jeg med melk og vann. Bare vann syns jeg ikke er noe godt. Så har jeg kanel og søtningsmiddel (natreen) på. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager min på vann :)

60gram 4korn i skåla, litt vann fra krana, inn i microen i fem min.

Så ut, 4ss Epleogpære syltetøy uten sukker fra Lerum, drysse over kanel, og så helle over litt melk og blande sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å blande melk og vann. Pleier å ta i noen få rosiner. Kanel helles på toppen.

Jeg måler ikke. Tar oppi noen skjeer havregryn, heller oppi noe melk og litt vann slik at det dekker grynene + litt til, og koker det i microbølgovnen i ca. 1,5 - 2 minutter.

Nam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøten blir en del søtere av melken, så en ikke behøver så mye ekstra søtning. Jeg bruker mest vann og en liten dæsj skummet melk for å få søtsmaken og fyldigheten melken gir. Jeg synes grøten blir litt kvalmende med bare melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunnest med vann hvis man tenker kalorimessig, men så er jo litt melk sunt også da.

Selv bruker jeg vann og salt og kanel på toppen. Koker bare vannet i vannkokeren og så heller jeg det over en skål med havregryn og lar det stå noen minutter og svelle. Eventuelt har jeg en liten skvett melk over når grøten er ferdig svellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Melk er mye bedre :Nikke:

2 dl havregryn, 5 dl melk og litt salt bruker jeg :)

2dl havregryn = 85 gram + 5dl melk gir 640kcal alene uten bær eller sukker(dobbelt så mye som en mann på 70 kg med hardt arbeid trenger), og ernæringsrate på 50,17,33(dvs helt på blåbærtur for alle kjente kroppstyper på planeten jorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid havregrøt med soyamelk. Kumelk holder jeg meg langt unna.



Anonymous poster hash: 69c6c...ebd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en og en halv dl. Med havregryn, drysser over litt sukker og fyller havregunene med vann slik at de blir en fast klumt, ikke flyter. Har jeg god tid står dette noen minutter før jeg fyller på med melk opp til passe fast grøt, (aner ikke hvor mye, bruker skål med fast øyemål på). Har jeg dårlig tid fyller jeg melke på med en gang og lar alt stå litt. Havregryna sveller litt når de får stå litt i væske før koking. Det er bedre de sveller i skåla enn i magen og lager masse luft.

koker i minroen inntil alt har reist seg fra skåla, da rører jeg godt rundt, og koker videre på svak varme i 5 minutt. Sukker, syltetøy, frukt og bær, hakkede nøtter elle rmandler på toppen, nam.

Anonymous poster hash: 8bd1c...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker styrk melken. Blir kjempegodt. 1 dl. havregryn, 2 dl styrk melk, 1 ts linfrø, litt kanel over når det er ferdig. Mmm..

Brukte vann før, men det smake jo ingenting, følte at jeg spise en limklump. Og ja, de FÅ kaloriene ekstra er der jo, men verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...