Gå til innhold

Alt om drektige marsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1. naboen min hadde en kanin og et marsvin sammen, da kaninen døde døde marsvinet av sorg en uke etter... de levde sammen i 9 år!!

2. hunnen og hannen er selfølgelig ikke søsken, er ikke helt dum, skkjønner jo at det ikke går!

1. Jo da, det kan gå overens, men om en kanin sparker litt slik de gjerne gjør holder ikke et marsvins kropp imot det. Dessuten er det visse ting i kaninens avføring som ikke er bra for marsvinet. Marsvinet skal forresten også ha c-vitamin, det skal ikke kaniner, de skal også ha to forskjellige typer for.

Vel, det der var noen få av mange grunner til hvorfor kaniner og marsvin ikke skal gå sammen. Og jo, kaniner er kolonidyr (de bor sammen på et område, men har vært sitt "rom", marsvin skal helst være mange i en flokk, de kan gjerne leve 50 i en liten flokk og sove nærmest oppå hverandre.

2. Det vet jeg jo, men jeg har opplevd folk som ikke har tenkt lengre enn at de har satt de sammen og latt de parre seg. Og det går jo veldig sjelden bra.

hun får unger om ca en uke.

er driiit pent men skal bort nå så jeg rekker ikke og kjøpe noen bøker innen da!!!!

De bøkene jeg foreslo må bestilles over nettet og kan ikke kjøpes i butikk. De eneste du får i butikk er den oransje, som er veldig utdatert og den nye vil jeg heller ikke si er noe særlig.

skal bare være borte i 1-2 dager da...!!

Bare be foreldrene dine passe godt på hun, selv om hun kanskje har en uke igjen kan veldi mye skje. Finn ut om det er noen smådyrklinikker eller noen dyrleger som har veldig god kunnskap om marsvin og legg nr til dyrlegen vedsiden av buret sammen med annen info.

Dessverre kan det skje veldig mye på kun et par timer så hun må sjekkes innom et par ganger om dagen, minst..

Endret av Gjest
Skrevet

hun er hos en venn av meg som har ganske god kunnskap med marsvin.

hun blir sjekket til minst 13 ganger per dag!!

Skrevet

Skal hun flyttes ut av huset? Pass på at hun er godt pakket inn, det er alt for kalt for marsvin ute nå og et gravid marsvin har et mye svakere immunforsvar enn det normale svin har.

Skrevet

flyttet henne i går med teppe i reisebur.

satt på bilen med masse varme og kjørte ikke så langt. ca.5 min.

Skrevet

Det er bra, å bare putte henne i et bur ville vært for kaldt for henne.

Skrevet

jepp, vet det.

kom hjem i går, skal hente dem senere i dag.

Skrevet

hei, det ene marsvine som er drektig biter nesten alle gjestene mine.

vet noen om det er noe galt eller hvordan jeg kan forhindre dette?

Gjest WildRider
Skrevet
hei, det ene marsvine som er drektig biter nesten alle gjestene mine.

vet noen om det er noe galt eller hvordan jeg kan forhindre dette?

Hun trenger ro og fred, så jeg hadde anbefalt at du ikke lot noen herje med henne, også er hun jo drektig og hormonell ;)

Skrevet
Hun trenger ro og fred, så jeg hadde anbefalt at du ikke lot noen herje med henne.

oki, prøver ;p

også er hun jo drektig og hormonell ;)

hihi, ja ;)

Skrevet

når jeg tok henne med hjem i dag rista hun i ca. 3 sek. også var det stille i ca. 9 sek. også skjedde det igjen...!

frøys hun eller hva var det?

hadde henne under jakka mi, det var varmt der ;)

så hva kan det ha vært?

Gjest WildRider
Skrevet

Marsvinet mitt gjør av og til slik, feiler ikke han noe, så sikkert bare forbigående.

Skrevet

nå er det liv inni der! ;)

hører de liggerr og sparrkerr inni derr :jepp:

4-8 dageer igjen nå(ca.)

hilsen

TS

Skrevet

hihi, håper det ;)

har satt henne i et annet bur nå ;)

hun syntes ikke det er noe gøy...!

hun biter på buret og er helt gæren!

er det noe jeg kan gjøre for og hjelpe henne, få henne til å slutte?

Skrevet

Jeg ville vært yterst forsiktig med å løfte eller dytte på henne noe når hun er tydelig drektig. Det skal så utrolig lite for å skade ungene og med mindre det er noe akkut ville jeg latt henne være i buret mest mulig.

Skrevet

hun biter på buret og er helt gæren! :O

hilsen

TS;)

Gjest WildRider
Skrevet
hun biter på buret og er helt gæren! :O

hilsen

TS;)

Gi henne mat og vann for kvelden, slå av lyset så det er stille og rolig, og ikke gå inn der mer? Hun føler seg kanskje stresset og plaget av menneskers nærver..

Skrevet

hun står øverst i trappa :ler: kanskje litt vanskelig og ikke gå forbi når jeg har soverom og bad der oppe :fnise:

skal se om jeg kan få flytta henne til ommet mitt, der er det mye roligere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...