Gå til innhold

Ressurssterke single jenter

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei til dere ressurssterke, single jenter.

Ser ikke ut som om det er spesielt mange menn som svarer her, men her er det nå en i alle fall...

Har selv vært i et langvarig forhold med en svært ressursterk kvinne. Hun var mellomleder i et oljeselskap, og det var på ingen måte noe problem for meg, hverken at hun tjente mer enn meg, eller var mer fokusert på karriære en meg. Er selv selvstendig næringsdrivende, og mine inntekter vil til enhver tid variere.

Min holdning var, og er, at jeg bare ville være stolt av å være med en kvinne som er ressurssterk, både i forhold til utdanning, yrkesvalg og økonomi.

Kan man då det bedre?

Eneste skår i min glede, var at min x ble litt for omsvermet, og ikke klarte motstå fristelsen til å teste nye menn mens hun var samboer med meg... Antar at det ikke inngår i beskrivelsen av å være ressursterk, så det var svik som tok knekken på forholdet mellom oss, ikke bare en, men to ganger...

En mann som føler seg liten i forhold til at du viser ressurser, er etter mitt syn ikke noe å ta vare på, det handler om gjensidig respekt for hverandre, ikke om hvem som er "best" på alle områder.

Så vær stolt av deg selv, og nyt all den suksess du kan få - det er ganske sikkert vel fortjent. De menn som ikke tåler det er heller ikke verd å samle på.

Shokosta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elvira_*

Å være ressurssterk og oppegående er kvalmt når man ikke har respekt for hva man selv driver med. En mann som er sammen med en kvinne som ikke er ressurssterk fordi hun "tjener" mindre, er for min del like kvalmt som at en ressursterk kvinne som tjener mer er ute etter en mann som er ressursterk i samme situasjon.

I mine øyne ser jeg ikke forskjellen på en kvinne som tjener mye eller en mann. Jeg har venner som tjener lite, og venner som tjener mye.

Har veldig lyst til å ta frem en venninne som passer bra her. Hun jobber bare deltid og vil ikke ha andre jobber enn deltid. Av og til jobber hun i barnehage (av og til fordi de synes hun er så flink så de har ikke gitt slipp på henne, hun skulle bare jobbe der en helg for noen år siden). Hun har barn.

Da jeg ble kjent med henne, var hun helt motsatt av meg. Jeg den sjenerte, hun rolig og ressursterk. Hun kunne være hos sin venninne den ene dagen som bodde 5timer unna, og neste dagen være påplass i radiostasjonen hun jobbet i enda det bare var snakk om at hun skulle dit en liten tur. Hun er vokalist i et band. Hun hadde sikkert 15venner som alltid var sammen, og mange av dem er like tette enda! Hun har egentlig mange interesser og når hun gjør noe, gjør hun det hundre prosent. Hun får til alt hun "vil" få til, etter det jeg har sett. Og derfor ser jeg på henne som ressurssterk! Noen her som vil si at hun ikke har ambisjoner og ikke er ressurssterk? Vel i mine øyne er hun det. Jeg skjønner ikke hvordan hun får det til.

Har en annen venninne med hus, samboer og barn. God jobb og god utdanning!

Hun har gått på skole i 7år etter videregående for å oppnå det hun ville oppnå. Hun har andre interesser enn hun jeg nevnte åver, men mennesker er forskjellige. Begge disse personene har jobbet hardt å gjort det beste i "sin" situasjon, og det er DET som gjør dem ressurssterke i mine øyne.

Dette sier jeg fordi jeg leste at en sa: En dame som bare jobber fra 08-16 ser jeg på som lat. Giddaløshet! Jeg vil gjerne slenge tilbake at det er vedkommende selv som virker giddaløs i sine egne holdninger her.

En ressurststerk person er en som jobber hardt for å oppnå det de vil oppnå, som har ambisjoner og ønsker å gjøre sitt beste i den situasjonen de har valgt å være i.

Om disse to venninnene-eksemplene hadde byttet plass, hadde ingen av dem klart å gjort "sitt beste". Og ingen av dem ville endt opp som ressurssterk tror jeg!

Og til dette med dating. Om en ressurssterk kvinne som har jobbet hardt for å oppnå det hun vil og i tillegg tjener bra, om det skremmer en mann bort- da har hun vel egentlig ikke tapt store mannen, spør du meg! Og det samme gjelder motsatt.

Mennesker som ser på deg i et slikt lys, det er vel ikke slik noen har lyst til å bli sett? Jeg vil bli sett på som en ressursterk kvinne som gjør mitt beste, som yter av meg selv, som bruker hendene/ambisjonene mine på den beste måten som jeg kan bruke dem.

-Vennlig hilsen Elvira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Manga
Å være ressurssterk og oppegående er kvalmt når man ikke har respekt for hva man selv driver med. En mann som er sammen med en kvinne som ikke er ressurssterk fordi hun "tjener" mindre, er for min del like kvalmt som at en ressursterk kvinne som tjener mer er ute etter en mann som er ressursterk i samme situasjon.

I mine øyne ser jeg ikke forskjellen på en kvinne som tjener mye eller en mann. Jeg har venner som tjener lite, og venner som tjener mye.

Har veldig lyst til å ta frem en venninne som passer bra her. Hun jobber bare deltid og vil ikke ha andre jobber enn deltid. Av og til jobber hun i barnehage (av og til fordi de synes hun er så flink så de har ikke gitt slipp på henne, hun skulle bare jobbe der en helg for noen år siden). Hun har barn.

Da jeg ble kjent med henne, var hun helt motsatt av meg. Jeg den sjenerte, hun rolig og ressursterk. Hun kunne være hos sin venninne den ene dagen som bodde 5timer unna, og neste dagen være påplass i radiostasjonen hun jobbet i enda det bare var snakk om at hun skulle dit en liten tur. Hun er vokalist i et band. Hun hadde sikkert 15venner som alltid var sammen, og mange av dem er like tette enda! Hun har egentlig mange interesser og når hun gjør noe, gjør hun det hundre prosent. Hun får til alt hun "vil" få til, etter det jeg har sett. Og derfor ser jeg på henne som ressurssterk! Noen her som vil si at hun ikke har ambisjoner og ikke er ressurssterk? Vel i mine øyne er hun det. Jeg skjønner ikke hvordan hun får det til.

Har en annen venninne med hus, samboer og barn. God jobb og god utdanning!

Hun har gått på skole i 7år etter videregående for å oppnå det hun ville oppnå. Hun har andre interesser enn hun jeg nevnte åver, men mennesker er forskjellige. Begge disse personene har jobbet hardt å gjort det beste i "sin" situasjon, og det er DET som gjør dem ressurssterke i mine øyne.

Dette sier jeg fordi jeg leste at en sa: En dame som bare jobber fra 08-16 ser jeg på som lat. Giddaløshet! Jeg vil gjerne slenge tilbake at det er vedkommende selv som virker giddaløs i sine egne holdninger her.

En ressurststerk person er en som jobber hardt for å oppnå det de vil oppnå, som har ambisjoner og ønsker å gjøre sitt beste i den situasjonen de har valgt å være i.

Om disse to venninnene-eksemplene hadde byttet plass, hadde ingen av dem klart å gjort "sitt beste". Og ingen av dem ville endt opp som ressurssterk tror jeg!

Og til dette med dating. Om en ressurssterk kvinne som har jobbet hardt for å oppnå det hun vil og i tillegg tjener bra, om det skremmer en mann bort- da har hun vel egentlig ikke tapt store mannen, spør du meg! Og det samme gjelder motsatt.

Mennesker som ser på deg i et slikt lys, det er vel ikke slik noen har lyst til å bli sett? Jeg vil bli sett på som en ressursterk kvinne som gjør mitt beste, som yter av meg selv, som bruker hendene/ambisjonene mine på den beste måten som jeg kan bruke dem.

-Vennlig hilsen Elvira

Du trenger ikkje være ressurssterk for å ha en godt lønnet jobb med lang utdanning bak, for ressurssterk er et adjektiv og det handler om hvem du selv er fremfor hvor bra jobb du har. En ressurssterk person ville vært noe mer enn en person på jobben. Er en person virkelig ressurssterk om de har bra utdanning, MEN ingen jobb?

Det er flere måter å være ressurssterk på, men jobben velger ikkje deg, du velger både jobb, mål og hva du vil med ditt eget liv. Du velger selv hvor du havner. Ressurssterk handler mye om hva du kan gjøre ut av din egen situasjon. Trenger ikkje 10 års skole for å kunne leve livet som du selv vil. Som det tidligere var sagt, angående det å koke nudler hver dag mens du venter på drømmemannen, er et veldig godt eksempel på å ikkje være ressurssterk. Er du ressurssterk gjør du det beste ut av situasjonen du har havnet i, ut ifra dine valg. Kan godt leve på nudler en hel måned, og fortsatt være ressurssterk. Men ikkje fordi du er et ikke-ressurssterk nek som venter på drømmemannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

OK, det jeg mener er :

Det er ok å være pen, ressurssterk og alt det der. Ingen grunn til å skjule det, og ingen grunn til å gjøre noe nummer ut av det. Det gjør deg verken bedre eller værre enn andre.

Så det jeg mente å si var: Ingen grunn til å skjule at du er ressurssterk, det er uansett ikke det som er grunnen til at en gutt dumper deg!

Jeg er generellt dårlig på å forklare meg skriftlig, men håper at i hvertfall noen har fattet peonget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
Kvinne er kvinne verst.

Ressurssterke kvinner syter ikke om angivelige glasstak. De skylder ikke på at de er "for pene" eller "for smarte" eller at menn er redde for dem. Virkelighetsfornektelse, selvmedlidenhet og bitterhet er heller ikke del av ressurssterke kvinners mentalitet.

Tvertimot griper ressurssterke kvinner mulighetene de får. De er livsglade. De tilpasser seg andre og oppfyller andres behov. De tør ta initiativ overfor menn og de tør gi av seg selv slik at menn føler seg godt i deres selskap. De kjenner sine svake sider og de jobber aktivt med å forbedre seg.

Beklager damer, dere er ikke ressurssterke selv om dere har god utdannelse og god lønn.

For noen forskrudde betraktninger du legger for dagen. Ressursterke kvinner finner seg ikke i å bli diskriminert. Det er derfor de "syter" om glasstaket, som da vitterlig finnes selv om du som mann ikke stanger i det. Virkelighetsfornektelse er det dessverre menn som har på dette området. Det eneste som gjelder for (noen) menn er deres egne opplevelser. Når de selv ikke opplever kjønnsdirkriminering på arbeidsplassen, eksisterer altså ikke kjønnsdiskiminering. Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv. Jeg anbefaler deg å slutte leve i din egen komfortable boble og stemple andres kamp som bitterhet og selvmedlidenhet. Slik blir du kanskje et bedre medmenneske, og dermed også mer ressurssterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpenbart mange sterke meningsforskjeller her, mellom kvinner og menn!

Kvinnner ER ressursterke, og det er jo topp når de også tør vise dette. Om mannen føler seg underlegen, så sier jo det mer om mannen enn om kvinnen, spør du meg.

Selv om jeg er mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir utrolig mange stereotyper ute og går her.

selv har jeg høy utdannelse, ambisjoner, og var (og er) en typisk jente som har gjort endel for å bygge opp erfaring i form av frivillige verv i ulike org osv.

har også mange andre rundt meg som er like på dette i større eller mindre grad, og det er da ingen av dem - eller jeg - som passer inn i denne karakteristikken som en slags "tårnfrid"..?

jeg har en samboer som ikke har like høye karriereambisjoner som meg(han kommer vel og merke til å tjene det samme), men det er rett og slett ikke noe problem.grunnen til det er jo at jeg evner å ikke ta med meg jobben hjem, og jeg evner også å prioritere og ha interesse for flere ting i livet mitt enn jobb.

på jobb er jeg profesjonell, på privaten er jeg en annen.

de aller fleste jeg kjenner er da heldigvis slik, og det er liksom normalen nå tenker jeg......

om en mann føler seg truet av meg fordi jeg tjener mer eller har høyere utdannelse så er han rett og slett ikke mann nok for meg:)

jeg synes det er utrolig trist å se ned på både de som ønsker karriere, og de som ikke ønsker det.

mitt inntrykk er at disse gruppene snakker nedsettende om hverandre, mens de egentlig føler seg truffet av kritikken fra hver side og kanskje er litt misunnelig på hverandre....?

min opplevelse er at de aller fleste gutter liker jenter som kan være profesjonelle på arbeid og upretensiøse på fritiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at de aller fleste gutter liker jenter som kan være profesjonelle på arbeid og upretensiøse på fritiden:)

Hm...min erfaring er at menn liker kvinner som kan være uhøytidelige og upretensiøse både på jobb og i fritiden.

Så kjipt å skille så klart på jobb og fritid da.. det er ingen motsetning å være seg selv, uhøytidelig, morsom , flink, personlig og profesjonell.

Mange menn er slik både på jobb og hjemme, det kan kvinner også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv høyere utdannelse, men aldri følt at mennene jeg har møtt har sett på meg som noen form for trussel.. så det er vel veldig individuelt, og kanskje menn av den eldre garden (gammel dagse) som føler det slikt.. ikke vet jeg..

mannfolk vil vel gjerne ha damer som føler at de virkelig trenger mannen. kanskje det er derfor enkelte menn drar til utlandet og fikser seg damer! :fnise:

og de er vel de som absolutt vil å komme til norge og er fult og helt avnhegige av han!

Endret av girlypai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det å være ressurssterk kun har sammenheng med utdannelse, bra jobb og penger!

Har du penger kan du selvfølgelig kjøpe deg ressurser som gjør det lettere for deg i hverdagen,

MEN den som er ressurssterk for meg er en som har utviklede empatiske og reflekterte evner, en som tør å stå oppreist når det stormer rundt en, en med intigritet og selvrespekt og som virkelig bryr seg om andre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr "ressursterk" kort og godt at man har nok (sterk) ressurser (inntelligens) til å løse problemer og å finne ut av ting..Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden minner meg litt om mennene som sier at jenter bare vil ha andre menn enn de selv. Jeg er for lav, stygg, tjener for lite, er for snill osv.

Man kan da ikke peke på en mann og forlange at akkurat han skal elske meg. Hvis ikke så er han redd ressurssterke damer? :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg impliserer ordet ressurssterk at man har flere gode kvaliteter. En ressurssterk dame står både støtt uansett hvor hardt det blåser i tillegg til at hun klarer å sette i gang ting. Ressurssterke mennesker har ofte et godt nettverk og/eller en trygg familie rundt seg. Jeg kjenner en dame som har minimalt med utdannelse og er hjemmeværende. Hun er en av de mest ressurssterke jeg kjenner, fordi hun er limet og drivkraften i en stor familie. Mannen hennes tjener imidlertid veldig godt.

Angående nettverk, har jeg truffet endel damer fra Oslos mer ressurssterke miljøer. De har ikke vært interessante i det hele tatt for meg. Om jeg er redd? Overhodet ikke. Det er bare at jeg kjenner miljøene altfor godt til å ville kaste bort resten av livet i ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dem som sier at det å være ressurssterk, ikke nødvendigvis henger sammen med utdannelse, jobb etc, men det å være ekte, ha integritet, meningers mot, og gjøre det beste ut av enhver situasjon, både i forhold til barn, jobb og økonomi.

Snobber er det nok av der ute, både blandt kvinner og menn, det er jo ikke det samme som å være ressursterk; pengesterk kanskje, men det er noe annet.

Og jeg er overbevist at mange kvinner er langt mer ressursterke enn menn, generelt sett - på veldig mange områder, og det skal vi som menn respektere og være glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Jeg er jente selv, og jeg hadde det motsatte problemet før - nemlig at de "rette" guttene ikke var interessert i meg fordi jeg ikke hadde utdannelse/bra jobb/hadde flyttet ut hjemmefra, jeg hadde kort sagt ikke fått til noe særlig her i livet. Noen gutter blir skremt av jenter med høyere utdannelse og god jobb, mens andre gutter syns det er skikkelig kult. Heldigvis er gutter like forskjellige som oss jenter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det med en gang, dette er ikke ment som et slags "skryte-innlegg" eller noe sånn... Det er bare tanker jeg har gjort meg opp gjennom årene.

Så, til saken. Jeg har høyere utdannelse, jeg tjener godt i jobben min, jeg har en ressurssterk familie i ryggen og et godt nettverk. Lever en del gutter fremdeles i den tiden der de skal være forsørgere? Jeg har nettopp blitt singel etter et langvarig forhold. Jeg vet eksen min hadde litt problemer med en del av disse tingene. Kanskje det var hans ønske om at ha skulle forsørge meg eller noe, vet ikke helt...

Men jeg er en selvstendig jente med meninger.

Har dere andre tanker/erfaringer rundt dette?

Hvordan ser en gutt på det å bli sammen med en jente med høyere utdannelse og lønn enn han selv??

Det hadde jeg ikke brydd meg noe om i det hele tatt, i alle fall ikke negativt.

Jeg hadde vært stolt av å ha en ressurssterk kjæreste.

Så nå gjelder det bare å finne ei :)

Endret av Confidence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...