Gå til innhold

Friganere


Gjest Gjest_Tinka_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tinka_*

Så her om dagen på Oprah show om Frigansk livsstil. Veldig interessant faktisk.

Noen her som føler seg trukket i en sånn retning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Tinka_*

Kort fortalt så går det vel ut på å leve på overflodssamfunnet. Kjøpe minst mulig nytt. Finne mat som har gått eller snart går ut på dato, som ellers hadde havna, eller ER havna i søpla.

På Oprah var det ett ungt nygift par som levde slik, enda de var godt utdannet. Han var tannlege og hun var sivilingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenke meg å lete etter mat i kontainere, men jeg kjøper/tar i mot brukte møbler og klær uten at det bryr meg det minste.

Jeg kikker også etter varer som er gått ut på dato på Kiwi.

Å leve som freegan ville ikke vært noe for meg, jeg prøver å være miljøbevisst på andre områder i stedet, men det var interessant å se hva som ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De greier da i hvert fall å sette søkelys på overflodssamfunnet, og det er en god ting i seg selv.

Jeg er for gjenbruk, og får/kjøper både brukte klær, leker og andre ting, men trr nok grensen går ved mat andre har kastet, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor tar de alt? (Og da mener jeg paret på Oprah).

Det er det jeg lurer litt på. Er ikke det å ta med seg overfløds-mentaliteten ut i kontaineren, så og si? De hadde jo skap fulle av ting. Jeg vet ikke hvilken by de bor i, men jeg kan love deg at det er noen sure uteliggere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tar de alt? (Og da mener jeg paret på Oprah).

Det er det jeg lurer litt på. Er ikke det å ta med seg overfløds-mentaliteten ut i kontaineren, så og si? De hadde jo skap fulle av ting. Jeg vet ikke hvilken by de bor i, men jeg kan love deg at det er noen sure uteliggere der.

Paret på Oprah ga tingene de fant videre til andre, og de ga en stor del av pengene de tjente til andre. Tror nok det var mer enn nok til både dem og uteliggerne - slapp helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjøsnisse42

Dette er jo en fjert i verdensrommet og betyr ingenting for miljøet, men om folk vil rote rundt i andres søppel så kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til disse menneskene, de gjør noe.Hvorfor latterliggjøre og si at de er dumme? For å kunne slippe å ta annsvar for egne handlinger?

Må sies at jeg ikke er friganer selv, men kan gjerne bruke dette som en mal å strekke seg etter.

Det at de små tingene ikke betyr noe er den samme argumentasjonen som brukes av blakke og overvektige. ( altså de som er skyld i sine egne problemer ved bare litt her og litt der)

Man må også ta tak i de store sakene, men dette er ingen grunn til å ikke gjøre så godt man kan selv. Og det monner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjøsnisse42
All ære til disse menneskene, de gjør noe.Hvorfor latterliggjøre og si at de er dumme? For å kunne slippe å ta annsvar for egne handlinger?

Må sies at jeg ikke er friganer selv, men kan gjerne bruke dette som en mal å strekke seg etter.

Det at de små tingene ikke betyr noe er den samme argumentasjonen som brukes av blakke og overvektige. ( altså de som er skyld i sine egne problemer ved bare litt her og litt der)

Man må også ta tak i de store sakene, men dette er ingen grunn til å ikke gjøre så godt man kan selv. Og det monner.

Nei, det monner ikke. Grepene må komme på toppen nasjonalt og globalt. Havet stiger ikke selv om det står en del mus og pisser i det.

Lovpålagte endringer og internasjonale avtaler kan påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett og tar feil. Man kan argumentere med at verden er stor og jeg er liten ( jamfør mussepiss i havet) Men det er fremdeles de samlede handlingene til mange mennesker som betyr noe.

Endringer kan også komme fra grasrota (fosfater i mjøsa)Dette krever at alle tar ansvar for egne handlinger. Samt at man jobber for nasjonale og globale regelverk og avtaler ( bla annet ved stemmegivning)

Den eneste du kan ta fullstendig annsvar for er deg selv og dine handlinger. Det å si at det jeg gjør betyr ingenting er annsvarsfraskrivelse. Det du gjør betyr noe.

Når man ser summene av musepissene betyr de veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjøsnisse42
Du har rett og tar feil. Man kan argumentere med at verden er stor og jeg er liten ( jamfør mussepiss i havet) Men det er fremdeles de samlede handlingene til mange mennesker som betyr noe.

Endringer kan også komme fra grasrota (fosfater i mjøsa)Dette krever at alle tar ansvar for egne handlinger. Samt at man jobber for nasjonale og globale regelverk og avtaler ( bla annet ved stemmegivning)

Den eneste du kan ta fullstendig annsvar for er deg selv og dine handlinger. Det å si at det jeg gjør betyr ingenting er annsvarsfraskrivelse. Det du gjør betyr noe.

Når man ser summene av musepissene betyr de veldig mye.

Noble tanker, men dessverre....Fremste fokus nå er å få fart på Co2 rensing og håpe at kineserne gradvis tar i mot noe av den teknologien. Kina er nå verdens største forurenser og hver uke øker utslippene såpass at du må rekruttere 1 million friganere samtidig for å holde følge :rolleyes:

Vi kan også Håpe på at Obama blir president og at USA begynner å skrive under på noen avtaler.

Du kaller det ansvarsfraskrivelse, jeg kaller det realisme. Greit nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen tar USA mer annsvar og pusher mer på teknologi enn Norge gjør. Det selv med Bush. Vi er jo helt på sidelinjen når det gjelder handlekraft.

Det største problemet til verden er overforbruket, og det er hver enkelt av oss som er annsvarlig for. Vanskelig å si til utviklingslandene at dere får ikke lov å gjøre det samme som vi har gjort, men vi nekter å forbedre oss selv.

Co2 rensing vil heller ikke løse alle problemer, og 1 million friganere hadde vært en fantastisk god begynnelse, jeg er en halv, blir du også det så er vi med å skaffe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjøsnisse42
Nå om dagen tar USA mer annsvar og pusher mer på teknologi enn Norge gjør. Det selv med Bush. Vi er jo helt på sidelinjen når det gjelder handlekraft.

Det største problemet til verden er overforbruket, og det er hver enkelt av oss som er annsvarlig for. Vanskelig å si til utviklingslandene at dere får ikke lov å gjøre det samme som vi har gjort, men vi nekter å forbedre oss selv.

Co2 rensing vil heller ikke løse alle problemer, og 1 million friganere hadde vært en fantastisk god begynnelse, jeg er en halv, blir du også det så er vi med å skaffe en.

Ja Norge er ikke noe bedre enn andre. Tror det må litt kraftigere lut til enn at du og jeg blir en friganer :fnise:

USA, Kina, India og Russland er verstingene og der bør alle kluter settes til. Dvs forpliktende vedtak må fattes og kravene må styrkes.

Endret av Fjøsnisse42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg sa, USA er på vei, de pusher teknologi ved hjelp av økonomiske ordninger.

Norge underskrev Kyoto, men det eneste det fører til er at vi pusher Karbon lekasjer :snurt:

Jeg mener det er to måter å se verden på.

Jeg er en liten del, det jeg gjør har ingenting å si. Se hvor liten del jeg utgjør.

Eller, hvordan hadde verden vært dersom alle handler som jeg.

Den siste er i mitt hode den riktigeste. Den andre er annsvarsfraskrivelse, det samme er å latterliggjøre de som prøver å gjøre verden bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Norge er ikke noe bedre enn andre. Tror det må litt kraftigere lut til enn at du og jeg blir en friganer :fnise:

USA, Kina, India og Russland er verstingene og der bør alle kluter settes til. Dvs forpliktende vedtak må fattes og kravene må styrkes.

Hvis hver nordmann (5 mill ca) kaster en brødskalk mindre i uka, og den veier ca 100g vil vi ende opp med å kaste 26 000 tonn mindre mat i året!!!! Det er jo noe som heter at alle monner drar. (Kaster alt for mye mat selv, men prøver å bli mer bevisst.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg er fotojournalist (i ulike aviser og magasiner) og har blitt valgt ut som en av de 16 fotojournalistene i norden til å være med på en bok og utstilling:

http://www.fotojournalisten.com/index.php?...2086&kat=10

Temaet er VELFERDSTATEN

Jeg har valgt å sette søkelyset på overforbruk/produksjon i Norge. Derfor behøver jeg å komme i kontakt med friganere i Norge/norden.

Innlegget redigert.

Reglene.

Kristin (mod)

Endret av Kristin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...