Gå til innhold

Hva er migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en tråd her nettopp, noen hakk ned som handlet om migrene og noen sa at man må til legen for å få diagnose.

Er migrene da et slags sykdom?

For jeg hører stadig om folk si "jeg har migrene" "jeg får migrene", "du gir meg migrene" og da sikter de til at de har veldig vondt i hode bare.

Er det en sykdom man må ha diagnose på og folk som sier de har det når de har vondt i hode bruker det bare som et utrykk eller er migrene bare å ha veldig hodepine uten å måtte få diagnose på det.?

Skrevet
Leste en tråd her nettopp, noen hakk ned som handlet om migrene og noen sa at man må til legen for å få diagnose.

Er migrene da et slags sykdom?

For jeg hører stadig om folk si "jeg har migrene" "jeg får migrene", "du gir meg migrene" og da sikter de til at de har veldig vondt i hode bare.

Er det en sykdom man må ha diagnose på og folk som sier de har det når de har vondt i hode bruker det bare som et utrykk eller er migrene bare å ha veldig hodepine uten å måtte få diagnose på det.?

Du vil kunne få gode faktasvar hvis du lærer deg å google.

I linken under kan du lese om migrene:

http://www.helsenytt.no/artikler/migrene.htm

Skrevet

Og forresten: man trenger ikke å bli diagnostisert av lege for å vite om man har migrene. Som du kan lese i den tråden du refererer til, så er det helt spesifikke symtomer som trer frem ved migreneanfall, men mange misbruker nok uttrykket - muligens fordi det er mer akseptert å ha migrene enn "bare" vondt i hodet.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Man får diagnosen migrene. Det er ikke slik som vanlig hodepine. Man får migreneanfall og medisiner som virker på vanlig hodepine virker ikke på migrene. Ved migrene så utvider noen blodkar i hjernen for så å trekke seg sammen igjen. Migrene kommer ofte med sideeffekter som synsforstyrrelser, kvalme og oppkast, lammelser, nummenhet i div. kroppsdeler. Mennesker som har kraftig migrene har forøvrig større sjanse for å få slag.......

Skrevet

Jeg fikk diagnose av lege, etter scanning av hodet for å utelukke hjernesvulst.

Men tviler ikke på at noen kan bruke uttrykket migrene for sterk hodepine, uten å "formell" diagnose.

Skrevet

Jeg fik diagnosen av legen min jeg og. Hadde nesten aldri hatt vondt i hode før, men etter pappa fikk kreft fikk jeg oftere og oftere vondt i hode, og flimring på øynene og blødde stadig neseblog. kunne ikke være ute i lys og slike ting. Det er gjerne kunne på den ene siden av hode. Bak øye og ned til nakken. Jeg brkuer zomig nesespray, den er grei!

Skrevet
Jeg fikk diagnose av lege, etter scanning av hodet for å utelukke hjernesvulst.

Men tviler ikke på at noen kan bruke uttrykket migrene for sterk hodepine, uten å "formell" diagnose.

Jeg også. Får synsflimringer og ønsker å gjøre svært lite annet enn å ligge stille i dempet belysning og lyd. Har heldgvis så skjelden anfall at jeg ikke gidder å styre med medisiner foreløbig.

Mannen min trodde lenge at han hadde migrene, men det viste seg å være sterk hodepine relatert til leddproblemer i øverste virvlene i nakken. Han var plaget av de samme smertesymptomene men hadde ikke andre fysiske symptomer noe som gjorde at legen sendte ham til fysioterapaut heller for å sjekke ut hos dem også først.

Noen mennesker bruker det om sterk hodepine ja. Men den gangen jeg hadde mitt første smerteanfall (hadde lenge vært plaget med synsforstyrrelser, men ikke smerte) visste jeg godt at dette var noe annerledes enn vanelig hodepine.

Skrevet

Den forvirringen du snakker om er nok et reelt fenomen. På samme måte som at noen sier at de får migrene, sier andre at de blir deppa, eller at de får sjokk eller angst. Det er ganske mange ganske så alvorlige sykdomsdiagnoser som desverre blir bagatellisert på grunn av at folk bruker dem i dagligtalen.

Skrevet

Nei en trenger strengt tatt ikke til legen for å få diagnosen migrene.

Men du må vel det for å kunne få de tablettene/medisinen. Jeg tror ikke en kan kjøpe de vanlig på et apotek, kan en det?

Gjest Gjest_bebis80_*
Skrevet

Hva baserer dere uttalelsene om at man ikke trenger å gå til lege for å kunne avgjøre om man har migrene på? Selvsagt må man det, migrene er en kronisk tilstand (eller lidelse om du vil) som forverres i perioder med akutte anfall. Smertesymptomer oppstår når en spesiell type små blodkar i hjernen utvider seg kraftig, slik at blodgjennomstrømningen der endres. De kan også "vibrere", dvs. at de utvider og trekker seg sammen i rytmisk mønster. Hodepine og migrene er IKKE det samme, migrene er et komplekst problem. Mange symptomer, noen har nesten alle, og noen har kun enkelte. Migrene kjennetegnes også av "aura" hos enkelte,. dvs. forvarsel eller gjenkjennelsessymptomer som for eksempel syns-/hørsels-/luktforstyrrelser, kvalme,rusfølelse med mer. Enkelte kan under visse anfall ha kun aura, uten tilhørende hodepine. Jeg har migrene selv,og har store anfall 4-5 ganger i måneden, hvor jeg tisser meg ut, besvimer (pga smerter), kaster opp, prater usammenhengende og blir midlertidig lammet i halve ansiktet og hele kroppen. Hvilken side av kroppen eller hodet som blir hardest rammet, skifter på. Har også kun aura et par ganger i uka, hvor jeg får bedre hørsel (subjektivt), og ser ting i tre ganger sin egen størrelse (og alt er rosa). Langt ifra alle med migrene har det som meg, jeg vil bare vise dere variasjonen i symptomer i denne lidelsen. Så når noen sier at man ikke trenger legetilsyn for å få diagnosen, blir jeg provosert! Avhengig av graden av symptomer og smerter, vil lege eller sykehuset bruke ulike "verktøy" for å kunne diagnostisere. For eksempel spinalprøve (for å se etter blod i ryggmargen som kan være tegn på hjerneblødning), CT, MR, smerteskalering og utprøving av migrenemedisiner som Maxalt, Zymeta og Imigran. Basta! :)

Skrevet
Hva baserer dere uttalelsene om at man ikke trenger å gå til lege for å kunne avgjøre om man har migrene på? Selvsagt må man det, migrene er en kronisk tilstand (eller lidelse om du vil) som forverres i perioder med akutte anfall. Smertesymptomer oppstår når en spesiell type små blodkar i hjernen utvider seg kraftig, slik at blodgjennomstrømningen der endres. De kan også "vibrere", dvs. at de utvider og trekker seg sammen i rytmisk mønster. Hodepine og migrene er IKKE det samme, migrene er et komplekst problem. Mange symptomer, noen har nesten alle, og noen har kun enkelte. Migrene kjennetegnes også av "aura" hos enkelte,. dvs. forvarsel eller gjenkjennelsessymptomer som for eksempel syns-/hørsels-/luktforstyrrelser, kvalme,rusfølelse med mer. Enkelte kan under visse anfall ha kun aura, uten tilhørende hodepine. Jeg har migrene selv,og har store anfall 4-5 ganger i måneden, hvor jeg tisser meg ut, besvimer (pga smerter), kaster opp, prater usammenhengende og blir midlertidig lammet i halve ansiktet og hele kroppen. Hvilken side av kroppen eller hodet som blir hardest rammet, skifter på. Har også kun aura et par ganger i uka, hvor jeg får bedre hørsel (subjektivt), og ser ting i tre ganger sin egen størrelse (og alt er rosa). Langt ifra alle med migrene har det som meg, jeg vil bare vise dere variasjonen i symptomer i denne lidelsen. Så når noen sier at man ikke trenger legetilsyn for å få diagnosen, blir jeg provosert! Avhengig av graden av symptomer og smerter, vil lege eller sykehuset bruke ulike "verktøy" for å kunne diagnostisere. For eksempel spinalprøve (for å se etter blod i ryggmargen som kan være tegn på hjerneblødning), CT, MR, smerteskalering og utprøving av migrenemedisiner som Maxalt, Zymeta og Imigran. Basta! :)

For et utrolig barnslig innlegg :roll:

Jeg har migrene, men har aldri vært hos lege pga det.

Du bør forresten finne ut hva som utløser migrenen din, for det finnes alltid en årsak, og da gjelder det å unngå dette. Rart du som har vært så mye hos lege ikke vet det.

Gjest Gjest_bebis80_*
Skrevet

Du bør forresten finne ut hva som utløser migrenen din, for det finnes alltid en årsak, og da gjelder det å unngå dette. Rart du som har vært så mye hos lege ikke vet det.

Greit nok at du syntes innlegget var barnslig.. Hvordan vet du at du har migrene? Fordi du tror det selv fordi du er plaget med hodepine? Om det er myntet på meg, det du skriver om å finne ut hva som er utløsende årsak, så vet jeg da selvsagt det. I mitt tilfelle gjelder det de fleste matvarer som inneholder mye proteiner, stress, lite søvn, væromslag (fra varmere til kaldere), høy musikk med mye bass, rødvin, gråting med mer. Selv om en er klar over disse tingene, er de alldeles ikke alltid lette å unngå. Og du, det er kun leger som kan stille diagnoser, og når det gjelder migrene finnes det opptil flere, dels alvorlige differensialdiagnoser det er viktig å utelukke før diagnosen blir stilt. Å lese eller høre om noe, for deretter å mene at dette passer på en selv ut i fra beskrivelsen, er faktisk ikke nok.

Skrevet

Migrene er en diagnose, skal man "få" en diagnose må man strengt tatt til en lege. Så enkelt er det. Det er klart at man kan tildele seg selv en diagnose uten problem, men man har likevel ikke en diagnose av den grunn.

Dersom man har sterke migreneanfall syntes jeg også det er rart at man ikke går til legen. Denne smerten er såpass uutholdelig at jeg antar man vil ønske å undersøke for andre mulige kilder til smerten og forsøke medisinering. Har man så sterke smerter at man ikke klarer å bevege hodet uten å nesten grine så blr man gå til legen så enkelt er det.

Sånn litt off topic; er det noen som vet hvorfor man får aura men ikke smerteanfall? Jeg har gått å ventet på migrenen i hele dag pga den normale synsforstyrrenlsen før annfallene ,men anfallene kom ikke men synet dirret, vært "flytende" og var dobbelt i hele dag.

Skrevet

Og du snakker om å være barnslig? Beklager å måtte si det, men jeg tror neppe du har migrene! Migrene er så j****** vondt at du ikke ønsker å ha gjentatte anfall uten smertelindring, og som tidligere nevnt her så hjelper ikke vanlig smertestillede. Dersom anfallet ikke behandles kan det vare i dager, i alle fall for meg. Altså må du til legen for å få diagnose og riktig medisinering. Så utifra dine egne uttalelser vil jeg tro at du er en av de som misbruker diagnosen migrene, når du har sterk hodepine.

Migrene er en diagnose, skal man "få" en diagnose må man strengt tatt til en lege. Så enkelt er det. Det er klart at man kan tildele seg selv en diagnose uten problem, men man har likevel ikke en diagnose av den grunn.

Dersom man har sterke migreneanfall syntes jeg også det er rart at man ikke går til legen. Denne smerten er såpass uutholdelig at jeg antar man vil ønske å undersøke for andre mulige kilder til smerten og forsøke medisinering. Har man så sterke smerter at man ikke klarer å bevege hodet uten å nesten grine så blr man gå til legen så enkelt er det.

Sånn litt off topic; er det noen som vet hvorfor man får aura men ikke smerteanfall? Jeg har gått å ventet på migrenen i hele dag pga den normale synsforstyrrenlsen før annfallene ,men anfallene kom ikke men synet dirret, vært "flytende" og var dobbelt i hele dag.

Kan nok ikke svare deg på hvorfor, men jeg opplevde stadige auraanfall da jeg var gravid. Vet også om flere som har fått migrene i svangerskapet uten å ha hatt det før, så det kan muligens ha noe med hormoner å gjøre?

Skrevet
Kan nok ikke svare deg på hvorfor, men jeg opplevde stadige auraanfall da jeg var gravid. Vet også om flere som har fått migrene i svangerskapet uten å ha hatt det før, så det kan muligens ha noe med hormoner å gjøre?

Nå har ikke jeg verken migrene selv eller særlig mye erfaring med det, men jeg har hørt at det er ganske "vanlig" å bli kvitt migreneplagene når man kommer i overgangsalderen. Det er sikkert ikke absolutt alle det gjelder, og det er jo en del menn som har migrene også, men jeg har fått inntrykk av at migrene kan påvirkes av kvinnelige kjønnshormoner ja. ;)

Skrevet
men jeg har fått inntrykk av at migrene kan påvirkes av kvinnelige kjønnshormoner ja. ;)

Takk for svar begge to over. Det kan nok ligge noe i dette. Jeg har nylig sluttet på p-pillen så jeg har nok litt hormonsjokk for tiden.

Skrevet

Er nok ganske sikker på at migrene påvirkes av hormoner. Jeg får stort sett alltid migrene i forkant av mensen, og like ofte under. Bestemoren min hadde migrene helt frem til hun kom i overgangsalderen og har ikke hatt noe anfall etter det. I tillegg så påvirkes mange i stor grad av sollys. Den beste tiden for meg er under mørketiden. Alt er så mørkt og behagelig da :)

Skrevet
Har også kun aura et par ganger i uka, hvor jeg får bedre hørsel (subjektivt), og ser ting i tre ganger sin egen størrelse (og alt er rosa).

Unnskyld at jeg ler, men jeg fikk noen artige bilder i hodet nå!

Jeg har migrene selv (diagnose fra lege, tar Zomig når anfallene kommer), men må ærlig talt si at min aura er fryktelig kjedelig sammenlignet med din! :ler: Rosa, enorme ting overalt hvor du ser. Pussig :)

Skrevet
Unnskyld at jeg ler, men jeg fikk noen artige bilder i hodet nå!

Jeg har migrene selv (diagnose fra lege, tar Zomig når anfallene kommer), men må ærlig talt si at min aura er fryktelig kjedelig sammenlignet med din! :ler: Rosa, enorme ting overalt hvor du ser. Pussig :)

:fnise: Hehe, ja jeg vet, det er skikkelig sært. Første gangen var skremmende, men nå er det mest irriterende faktisk. Ser at andre kan tro jeg har gjort noe for å se ting stort og i rosa sjøl :ler:

Skrevet
Man får diagnosen migrene. Det er ikke slik som vanlig hodepine. Man får migreneanfall og medisiner som virker på vanlig hodepine virker ikke på migrene. Ved migrene så utvider noen blodkar i hjernen for så å trekke seg sammen igjen. Migrene kommer ofte med sideeffekter som synsforstyrrelser, kvalme og oppkast, lammelser, nummenhet i div. kroppsdeler. Mennesker som har kraftig migrene har forøvrig større sjanse for å få slag.......

Oj, her var det mye krangling. Det må jo være lov å spørre om ting selv om man kan å google?

Jaja, som innlegget over sier, er migrene en SYKDOM, som ikke kan diagnostiseres før man har vært til lege fordi man kan ikke helt sikkert vite om det virkelig er det før man har prøvd migrenemedisiner og sett om de virker. Mange andre typer hodepine kan minne om migrene, men ikke bli hjulpet av migrenemedisin, derav ikke migrene. Jeg tror nok også mange sier de har migrene når de får sterk hodepine fordi det gir mer forståelse hos "folket". Men husk at man kan ha forferdelig hodepine selv om man ikke har migrene, det ene er ikke bedre eller dårligere enn den andre.

Den klassiske "vaskulære teorien" for migrene ble foreslått for 50 år siden av en mann med navn Woff og gikk ut på at det var en initiell sammentrekking av blodårer inni hjernen som gav aura, etterfulgt av en utvidning av årer utenfor hjernen, som forårsaket selve hodepinen. Denne hypotesen er ettervert ikke generelt støttet etter en rekkestudier (man kan lese mer om det i en review artikkel om man vil: Friberg L, 1999, Migrane Patophysiology, its relation to cerebral haemodynamic changes).

Man tror nå er at det er nevrale hendelser og ikke vaskulære som gir migrene. Det er nå to gjeldene hypoteser som forklarer migrene. Den ene er "hjerne-teorien", som forklarer aura, som ca 20 % av pasientene har, og den andre er nerve-hypotesen som forklarer selve hodepinen. Disse teoriene er fundamentene for de nye migrenemedisinene, som virker rett på disse mekanismene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...