Yin Skrevet 23. august 2008 #21 Del Skrevet 23. august 2008 Yrket er ikke viktig, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mary_* Skrevet 23. august 2008 #22 Del Skrevet 23. august 2008 Våkne opp fra den lille bobla di! Hvilke likheter har lovverk og tall, annet enn at begge utdannelses-retningene har en viss status over seg. Utsagnet ditt avslører bare at du er en sneversynt og grunn golddigger. Bevare meg vel. Du vet at en "golddigger" er en som selv ikke har gjort det så bra yrkes- og lønnsmessig, og derfor satser på menn som har klart bragden? I og med at du ikke vet noe om min status er det ganske sneversynt å kalle meg golddigger. Jeg tjener mine egne penger og er singel. Men jeg dater ofte. Og da foretrekker jeg siviløkonom- og juristtyper. Det er faktisk en ærlig sak. Og det bør du tåle, uten at du tråkker andre ned fordi de mener noe annet enn deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #23 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg på min side er på jakt etter Daniel Franck, har alltid hatt en greie for snowboardere! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Miranda_* Skrevet 23. august 2008 #24 Del Skrevet 23. august 2008 Dater kun menn som tjener mer enn meg selv. Det er skikkelig turn-off å date en mann som du vet tjener mindre enn deg selv! Uansett hvor godt jeg måtte like ham er det utenkelig å bli sammen med en mann som tjener lite, eller mindre enn meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. august 2008 #25 Del Skrevet 25. august 2008 Yrket i seg selv har ikke noe å si, men felles interesser, verdier og mål i livet er det, og det kan ofte være gjenspeilet i yrkesvalg. I tillegg har IT/IKT duder en tendens til å være i snodigste laget for meg. Men det er generaliserende og ikke alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 25. august 2008 #26 Del Skrevet 25. august 2008 Lurer bare på hvor avgjørende dette er for jenter. Jobber selv som fotograf og opplever ofte at jenter viser mer interesse eller mindre interesse når man forteller hva man jobber med. Alt anhengig av hvem man møter selvfølgelig. Er det av stor betydning om han dere dater er snekker, ingeniør, lege, jurist eller rørlegger? Spiller ingen rolle hva min samboer jobber med, så lenge jeg vet at han er lykkelig med det han driver med, så er jeg også lykkelig. Min samboer jobber som tekn.support og tjener godt - men mange tror han får stor lönning bare for å sitte på räva og kanskje ta en telefon nå og da. Ikke mange vet hvor mye han egentlig jobber. Og i tillegg så er han frilansfotograf med eget firma - mange som hetser han for å ta bilder av ulykker osv...sier at han ikke eier respekt. Men det er de som liker å se bilder til nyhetene de leser også ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 25. august 2008 #27 Del Skrevet 25. august 2008 Yrket er ikke så nøye for meg, men jeg styrer unna børs/ megling/ finans/ jus-folk. Jeg liker mannfolk som kan noe ordentlig, gjerne praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gustenpus Skrevet 25. august 2008 #28 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Vel, IT og matematikk har aldri vært noe særlig sjekketriks for min egen del "Det er jo ikke spesielt sexy" fikk jeg faktisk ikke høre på byen en gang når jeg svarte på hva jeg drev med. (Hvorfor i helvete hadde jeg ikke åndsnærværelse til å svare "Men det er ikke du heller, så det passer jo fint." ? ) Ellers går det andre veien også. Jeg har flere pene, oppegående studievenninner fra hovedfag informatikk som pleide å svare "sykepleierstudent" nå kjekke gutter spurte om hva de drev med Det jagde ikke bort så mange som sannheten ... Man burde jo slutte å svare yrke eller utdanning når folk spør "Hva gjør du?". Jeg jobber jo bare 8 timer om dagen F.eks. "Hva driver du med, Gustenpus?" "Jeg trener, drikker øl, er en jævel på filmquiz og vasker mørkt 40 grader." "I morgen skyter jeg pistol og sykler en tur." "Hva driver du med?" Endret 25. august 2008 av Gustenpus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 25. august 2008 #29 Del Skrevet 25. august 2008 Men hvorfor skal man spørre om hva folk driver med? Jeg har reist meg og gått jeg når det blir spurt om det. Syns det er det mest latterlige og uoriginale man kan spørre om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gustenpus Skrevet 25. august 2008 #30 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Ikke uenig i det, Glammy Men samtidig er det jo det vanligste spørsmålet folk stiller til noen de ikke har møtt før, vanskelig å slippe unna. Anyway, jeg synes nok det virker som om kvinner er mer opptatt av menns yrker enn omvendt ja. Har snakket med flere kvinner som synes det er veldig viktig at mannen skal ha ambisjoner og en jobb som det står litt respekt av. For noen er dette advokat, for andre snekker. Men jeg er ganske sikker på at mange kvinner vil synes at f.eks. trikkesjåfør eller postbud ikke er drømmeyrkene for en drømmemann. Selv om det er det mannen trives mest med i hele verden. Fordi disse yrkene av en eller annen grunn ikke har høy status, de gir på en måte hverken økonomi - eller maskulinitetspoeng på samme måte som akademiker - eller håndsverksyrker. Jeg innrømmer gjerne at jeg foretrekker kvinner med endel utdannelse, har aldri vært sammen med noen uten. Kanskje litt fordi det har vært en så stor del av mitt eget liv. Klarer ikke helt å relatere meg til veldig anderledes livs- og yrkesvalg. Det virker å være ganske gjensidig Endret 25. august 2008 av Gustenpus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 25. august 2008 #31 Del Skrevet 25. august 2008 Men hvorfor skal man spørre om hva folk driver med? Jeg har reist meg og gått jeg når det blir spurt om det. Syns det er det mest latterlige og uoriginale man kan spørre om. Uoriginalt å spørre om ja, men man bruker jo mesteparten av sin våkne tid på jobben, så det er jo en stor del av en persons hverdag - i hvert fall hvis man jobber med noe man trives med... Jeg liker jobben min jeg, og er engasjert i temaet/bransjen - dermed synes jeg faktisk det er hyggelig hvis folk viser interesse for det. Hva man jobber med er dessuten relevant for hvor mye tid man bruker på jobben sin (i hvilken grad det går utover fritid, kvelder, helger osv.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #32 Del Skrevet 25. august 2008 For meg er det ikke viktig hva han jobber med, det som er viktig er at han har høyere utdannelse. En som ikke har en lønn å skryte av men har høyere utdanning er mer interessant enn en millionær som bare har videregående skole. Altså intellekt over penger og status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 25. august 2008 #33 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg tjener mine egne penger og er singel. Men jeg dater ofte. Og da foretrekker jeg siviløkonom- og juristtyper. Det er faktisk en ærlig sak. Og det bør du tåle, uten at du tråkker andre ned fordi de mener noe annet enn deg. Så du digger først og fremst menn som tjener mye, men som ikke bidrar noe særlig med å bringe verden fremover? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #34 Del Skrevet 25. august 2008 Lurer bare på hvor avgjørende dette er for jenter. Jobber selv som fotograf og opplever ofte at jenter viser mer interesse eller mindre interesse når man forteller hva man jobber med. Alt anhengig av hvem man møter selvfølgelig. Er det av stor betydning om han dere dater er snekker, ingeniør, lege, jurist eller rørlegger? Overhodet ikke. Det finnes fantastiske mennesker innenfor alle yrker, og når alt kommer til alt er det kun seg selv en straffer ved å eksludere noen som potensiell kjæreste kun pga vedkommedes yrke. Jo flere overfladiske krav man stiller, desto flere dører stenger man for seg selv. Min erfaring er at de kvinnene som er mest dømmende/"kresne" når det gjelder menns yrke, inntekt, utsende osv, er de mest usikre, umodne eller overfladiske. Etter å ha levd litt lærer de fleste seg at lykken ikke ligger i status og forfengelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prinsæssa Skrevet 26. august 2008 #35 Del Skrevet 26. august 2008 Enig med Hu i Svingen - hva man gjør kan jo si litt om hvem man er - og ikke minst om hva man driver med hele dagen. Jeg synes det er interessant - og det kan fortelle mye om verdier og menneskesyn, ting som er viktige for meg i alle fall! Men krav er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 26. august 2008 #36 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg mente at det var et uoriginalt spørsmål... Er jo så mye annet som betyr noe når man blir kjent med et menneske, for meg. Kanksje fordi jeg har en uoriginal utdannelse, som fort setter meg i bås, også jobber jeg med noe helt annet. Er noe med folk som "synser" en i boks, som jeg kanskje er litt var på? "Åh, du er utdannet (...) da er jo du sånn, da!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #37 Del Skrevet 26. august 2008 Men selv har jeg bare datet akademikere med minst 5 årig høyere utdannelse. Trur dette primært er på grunn av hvilke venner jeg har, og miljøer jeg er i. Jeg ønsker også å være sammen med en jeg møter på samme nivå. Som jeg kan diskutere fag, politikk, nyhetsbilde og økonomi med. Jeg ønsker også å være sammen med noen som forstår hva overtidstimer, ekstra studier ved siden av jobb og helgejobbing betyr. At du møter akademikere på grunn av miljøet du vanker i har jeg forståelse for. Det er derimot en ganske stygg fordom blant akademikere at andre med mindre utdannelse nødvendigvis ikke er på "samme nivå" som dem selv. I en del tilfeller stemmer det selvsagt, men den ovenfra-og-ned-holdningen blir gjerne en selvoppfyllende profeti. Jeg har møtt mange interessante personer som har store mengder kunnskap - bygget på arbeid, erfaring og egeninteresse. De har gjerne helt originale vinklinger på fenomener - nettopp fordi kunnskapen er tilegnet seg utenfor akademia. Jeg er selv akademiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 26. august 2008 #38 Del Skrevet 26. august 2008 Tja.. det spiller litt rolle, men kun på den måten at jeg syns jobben gjerne sier noe om hva folk kan - og kanskje noe om hvordan de er. Sjøl har jeg et såkalt kreativt yrke og har nok funnet at jeg har mer til felles med andre i samme område - men jeg er kjæreste med en innenfor et praktisk yrke (som kanskje viser til en annen side av min personlighet...) Fordelen med å treffe en partner i samme yrkeskategori er at de gjerne forstår sjargongen fra ditt arbeidsområde og de utfordringene som knytter seg til dette arbeidsområdet - baksiden av medaljen er at det fort kan bli mye jobbprat og at man kanskje ikke lærer noe nytt. Når det gjelder lønn så er jeg helt likegyldig til om mannen jeg er sammen med har høy lønn så lenge han evner å fore og kle seg sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 26. august 2008 #39 Del Skrevet 26. august 2008 For meg har det ingenting å si hvilket yrke en mann har, så lenge han har ambisjoner om å gjøre det bra innenfor yrket sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #40 Del Skrevet 26. august 2008 Yrket er ikke så nøye for meg, men jeg styrer unna børs/ megling/ finans/ jus-folk. Jeg liker mannfolk som kan noe ordentlig, gjerne praktisk. Ja, for vi vet jo alle at folk innen de yrkene du nevner ikke kan noe ordentlig. Jobbene deres er helt uten verdi for velferden vi har i dette landet. Jeg tror det må være et av de mer fordomsfulle og mindre intelligente innleggene jeg har lest her på KG, og det sier ikke lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå