la Flaca Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Valpen er 6 mndr. nå, og har fortsatt ikke testiklene i pungen, de ligger oppe i lysken. Men siden de har vært nede på besøk en del ganger trodde jeg liksom det kom til å ordne seg. I går however kom jeg over noe på nettet og begynte å undersøke litt, ble litt stressa. Så jeg ringte veterinæren i dag ble jeg fortalt at det er veldig usannsynlig at han noen gang vil bli normal. Og at han bør kastreres ved ett års alder. Grøss. Det var den utstillingskarrieren Noen som har kjennskap til dette her og kan fortelle litt mer. Kan han få et normalt liv? Hvorfor kan han ikke bare operere dem ned i pungen?
pittie Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Selv om de ikke har falt ut betyr ikke at han ikke har dem. De ligger "inni" ham på en måte. Men det kan og ta flere måneder til de kommer ut, så det kan hende de kommer. Det heter kryptorchisme tror jeg. Jeg tror nok han vil ha et normalt liv, min venninnes hund mangler bare en riktig nok, men han har det kjempe fint, selv om det virker som om han vet at noe mangler Quote: "Så lenge det ikke blir svulst utvikling i testiklene den har i buken eller at testikkel med krøs snurrer seg rundt et tarmparti kan hunden din ha et helt fint hundeliv med testikler i buken." Jeg vil tro å åpne buken for å operere ut tekstiklene for så å plante dem på ny i pungen ville vært en heller dyr og umulig? operasjon :klø: pluss så er de mye mindre når de er inni.
Frey Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Ikke gi opp helt ennå, hvis den andre testikkelen går litt opp og ned hevdes det at det kan hjelpe med massering. Om den ikke kommer ned så hevder noen at den testikkelen som ligger i buken bør fjernes, noen mener hunden bør kastreres mens atter andre mener man ikke trenger å gjøre noe såfremt hunden ikke har adferdsendringer. Jeg ville tatt en prat med oppdretter om dette om jeg var deg, også fordi om hunden forblir krypt har du krav på å få refundert deler av kjøpesummen.
la Flaca Skrevet 22. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2008 Selv om de ikke har falt ut betyr ikke at han ikke har dem. De ligger "inni" ham på en måte. Men det kan og ta flere måneder til de kommer ut, så det kan hende de kommer. Det heter kryptorchisme tror jeg. Jeg tror nok han vil ha et normalt liv, min venninnes hund mangler bare en riktig nok, men han har det kjempe fint, selv om det virker som om han vet at noe mangler Quote: "Så lenge det ikke blir svulst utvikling i testiklene den har i buken eller at testikkel med krøs snurrer seg rundt et tarmparti kan hunden din ha et helt fint hundeliv med testikler i buken." Jeg vil tro å åpne buken for å operere ut tekstiklene for så å plante dem på ny i pungen ville vært en heller dyr og umulig? operasjon :klø: pluss så er de mye mindre når de er inni.Takk for støtte Som sagt så er edelstenene oppe i lysken, kjenner dem godt der. Jeg trodde også at jeg kunne ta det med ro og at de vil komme ned etter hvert. Men to dyreklinikker jeg har snakket med i dag sier at det er veldig lite sannsynlig når han er 6 mndr. Det er visst ved den alderen grensa går. Begge anbefalte kastrasjon om et halvt år fordi det er så stor fare for testikkelkreft og overproduksjon av testosteron. Og det er vanskelig å oppdage kreft når de ikke ligger "åpent". Men jeg har virkelig ikke lyst til å kastrere han. Når det gjelder operasjon så sa de at det ikke blir gjort i Norge. (tyyypisk dette pottitlandet her). Det er mer vanlig i Danmark. Men det gjøres jo på norske guttebarn som ikke dropper steinene. Og når testiklene ligger i lysken og ikke i buken er det jo ikke store inngrepet? Ingen her som har hørt noen operere ned testikler? Er vel usannsynlig at Rikshospitalet tar han inn kanskje... :kaffe:
la Flaca Skrevet 22. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2008 Ikke gi opp helt ennå, hvis den andre testikkelen går litt opp og ned hevdes det at det kan hjelpe med massering. Om den ikke kommer ned så hevder noen at den testikkelen som ligger i buken bør fjernes, noen mener hunden bør kastreres mens atter andre mener man ikke trenger å gjøre noe såfremt hunden ikke har adferdsendringer. Jeg ville tatt en prat med oppdretter om dette om jeg var deg, også fordi om hunden forblir krypt har du krav på å få refundert deler av kjøpesummen. Neida, skal ikke gi opp helt enda. Men begge testiklene ligger altså i lysken, bak penis et sted. Den ene bak den andre. Så ingen av dem er heldigvis i buken, kjenner dem som små egg. Når det gjelder kastrasjon og atferdendringer så er jo det litt vanskelig. Hva skyldes normal pubertet og hva skyldes testiklene liksom? Pluss det som veterinærene poengterte, hvis man venter for lenge så har ikke kastrasjonen noen effekt på den negative atferden. Fordi den har formet hunden allerede. Det er ikke lett. For jeg er også redd for å kastrere og få en nervøs hund med dårlig selvtillit. Har snakket med oppdretter i dag og hun tar det jo med ro da. Anbefalte meg en homeopat som skal ha utrettet mye på sånne hunder. Men håoer virkelig ikke det er mange innen rasen som styrer med homeopati og massasje og hormonbehandling og gud vet hva for å få ned steinene, og så avler på sånne hunder. Det går jo i arv.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Når det gjelder operasjon så sa de at det ikke blir gjort i Norge. (tyyypisk dette pottitlandet her). Det er mer vanlig i Danmark. Men det gjøres jo på norske guttebarn som ikke dropper steinene. Og når testiklene ligger i lysken og ikke i buken er det jo ikke store inngrepet? Ingen her som har hørt noen operere ned testikler? Er vel usannsynlig at Rikshospitalet tar han inn kanskje... :kaffe: Jeg har ikke erfaring med dette, men har du kun hørt med veterinærer i Trondheim? Det er mulig du finner noen med utdanning og/eller arbeidserfaring fra utlandet - eller rett og slett bare mer ekspertise - i Oslo. Du kan kontakte veterinærhøyskolen (de har jo poliklinikk og døgnvakt såvidt jeg vet), eller kanskje noen har tips til klinikker. (ikke et vondt ord om dyreklinikkene i Trondheim vi har bare gode erfaringer med dem, men jeg har inntrykk av at det finnes fler oppdaterte og spesialiserte veterinærer i Oslo)
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Forresten kan det hende de anbefaler kastrering først og fremst for å utelukke muligheten for avl.
la Flaca Skrevet 22. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2008 Jeg har ikke erfaring med dette, men har du kun hørt med veterinærer i Trondheim? Det er mulig du finner noen med utdanning og/eller arbeidserfaring fra utlandet - eller rett og slett bare mer ekspertise - i Oslo. Du kan kontakte veterinærhøyskolen (de har jo poliklinikk og døgnvakt såvidt jeg vet), eller kanskje noen har tips til klinikker. (ikke et vondt ord om dyreklinikkene i Trondheim vi har bare gode erfaringer med dem, men jeg har inntrykk av at det finnes fler oppdaterte og spesialiserte veterinærer i Oslo) Ja, har bare hørt med klinikker i Trondheim. Veterinærhøyskolen var et godt tips. Takk for det! Som gjest sier lenger ned her så er vel konflikten at sånne hunder ikke skal i avl, og derfor skal man ikke fikse dem heller. Det mener jeg er helt galt når man vet at en intakt hund med testiklene i pungen er en friskere hund enn en kastrat. Helsa må da gå foran avl og utstilling! Tror vel ikke jeg kommer noen vei med det, men skader ikke å prøve.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Valpen er 6 mndr. nå, og har fortsatt ikke testiklene i pungen, de ligger oppe i lysken. Men siden de har vært nede på besøk en del ganger trodde jeg liksom det kom til å ordne seg. I går however kom jeg over noe på nettet og begynte å undersøke litt, ble litt stressa. Så jeg ringte veterinæren i dag ble jeg fortalt at det er veldig usannsynlig at han noen gang vil bli normal. Og at han bør kastreres ved ett års alder. Grøss. Det var den utstillingskarrieren Noen som har kjennskap til dette her og kan fortelle litt mer. Kan han få et normalt liv? Hvorfor kan han ikke bare operere dem ned i pungen? Min hund , en stor schæfer, fikk bare den ene stenen ned i pungen. Han ble dessuten ganske plutselig meget underlig i møte med andre hunder når han nærmet seg 1-1 1/2 år alderen. Derfor bestemte jeg meg for å kastrere ham, dog også etter anbefaldning fra fagpersonale. Når det gjelder denne hundens møte med andre (hunder) er det blitt ganske komplisert. Før reagerte både han og andre hannhunder på hverandre. Nå kan også litt sinte tisper bli sinna på ham. Da blir han helt fortvilet ! Min anbefalling er vel at det er like greit å ikke gjøre noen ting ! Dog burde oppretter gitt særlig informasjon om de valper som ikke hadde fåttt ned begge stenene. Dette KAN være en erstatningssak ! Jeg vet i ettertid at jeg BURDE ha sjekket dette før kjøpet av hunden. De fleste hunder jeg har hørt om, faller disse stenene ned ganske fort... Men i møte med en hvalp, blir vel følelsene sterkere enn fornuften ! Så både du og jeg ville vel kanskje likevel valgt den hunden vi nå har. Tidligere vokste jeg opp med en Gold Retriver, etter god avstamning. Han fikk likevel testikkelkreft i høy alder. Han fikk noen få år ekstra. Det var alt, men ble 13 1/2 år. Etter dette hadde jeg noen Russiske Mynder, de levde dessverre ikke i nærheten så lenge. Men det er visst vanlig. Operasjon med å få ut testikkel i buken er meget komplisert og kostnadene kan være uklare. Dette beror på mange individuelle forhold. For min/vår del ble det overkommerlig. ØNSKER DERE BEGGE LYKKE TIL !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå