Gå til innhold

FY F...!

Joplaya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Ja jeg leste den artikkelen tidligere i kveld- det er en syk syk verden! :cry:

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at verden har blitt slik at ingen lenger bryr seg om det som "ikke angår" seg selv og sine. Angår det ikke oss hvordan andre har det lenger? Helt uforståelig for meg. De fleste bryr seg vel mindre og mindre om andre nå til dags, men i et så ekstremt tilfelle som dette burde noen ha grepet inn. Stakkars jente! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likegyldighet er mer skremmende enn vold synes jeg.....

Det er som Minnie sa: En syk, syk verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Likegyldighet er mer skremmende enn vold synes jeg.....

Det er som Minnie sa: En syk, syk verden

Det er da logisk at folk ikke risikerer egen helse vet å gripe inn i en voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjest, det er ikke logisk. Etpar kraftige karer eller pisste kvinnfolk måtte kunne klare å overmanne en full nittenåring. Eller i alle fall skape litt furore, ringe politiet litt kjappere, whatever.

Det-angår-ikke-meg-tankegangen fungerer sikkert greit så lenge det ikke angår deg. Men en dag kan det gjelde deg, eller din 14 år gamle datter og jeg regner med du da ville ønske folk kunne passe litt mer enn bare sine egne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at likegyldighet er skremmende. Forstår ikke at folk ikke bryr seg mer om sine medmennesker, til tross for at de er fremmede.

Skikkelig skuffende og trist lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utrolig tragisk historie, men slettes ikke noe som overrasker meg. Det at vi helst ikke blander oss når ukjente har problemer er heller regelen enn unntaket. Hvor ofte har du stoppet og forsøkt å hjelpe en full mann eller dame som kaver rundt i gaten? Hva gjør du hvis en narkoman sitter på t-banen og røyker mens han kikker over kubein, kniv og annet han har i sekken? Holdning og handling stemmer ikke alltid overens. En voldtekt på åpen gate høres selvfølgelig fryktelig ut, men "bystandereffekten" har vært beskrevet i sosialpsykologien i mange år. Det var en historie som gjorde inntrykk på meg; En ung kvinne ble overfalt i en bakgård. Mange av de som bodde i gården hørte skrikene og så hva som skjedde, men ingen gjorde noe. De tenkte alle at noen andre kom til å gjøre noe... Kvinnen ble drept.

Selv om alle dere tenker at "jeg ville ikke gått forbi", så viser eksperimenter og historier som denne at de fleste ville gjort nettopp det. Og jo fler som ser hva som skjer, jo større er sjansen for at man ikke griper inn. Menneskene som gikk forbi kvinnen som ble voldtatt er ikke verre enn oss. Det er det som er så sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å ringe politiet, tror ikke det burde være en umulig oppgave...

Man blir ikke innblandet, og man risikerer ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte politiet da jeg gikk hjem fredag!

det var en fyr som kom mot meg og sjangla INNMARI, verre enn jeg noengang har sett, 2-3 meter i vingespenn. Så gikk han ned på kne, over på rygg, og sovna på fortauet. Han datt ikke da, han ség ned. Jeg tenkte først å prøve å hjelpe ham, men vet av erfaring at jeg klarer ikke å hjelpe noen som er full. Og jeg vet ikke om han er på opptur heller, og da burde han hatt legetilsyn. Men han pustet godt.

Så jeg ringte purken da jeg kom hjem (100 m ned i gata) for å be dem se om ham, og de var allerede på vei for noen andre hadde også meldt ifra :P Gode Gamle Norge. Her i trondheim er det ikke så trygt som før heller da, jeg tenkte på at han er ikke trygg å sove på fortauet ute av stand til å forsvare seg. Potensielt frastjelt lommebok + ymse misbruk kan skje.

Jeg regner med dere har hørt om det eksperimentet i New York (psy) hvor settingen var en femåring som var kommet bort fra foreldrene sine. Og han hadde penger til automat for å ringe til tante, men han rakk ikke opp. Om noen forbipasserende kunne enten løfte ham opp, eller putte pengene i og slå nummeret for ham? Jeg husker ikke hvor mange de spurte, men positivt svar var sjokkerende lavt... Ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Det som er problemet er at ingen føler et ansvar heller. Det er så mange som er der som ser, men folk blir usikre. Hvem skal gripe inn. Noen blir redde og andre tenker det angår ikke meg. Jeg har lest om dette og det er visst et veldig vanlig fenomen dessverre. Men om vi snudde situasjonen til at det ikke skjedde med så mange folk. At det tilfeldigvis kun var deg tilstede. Da har det blitt forsket på at du sannsynligvis hadde grepet inn. Da hadde du tatt ansvar og handlet. Og for meg syns jeg det høres mer logisk ut. Da er det bare du som kan gjøre noe for det mennesket.

Opplevde en episode for noen år siden. Jeg så et gammelt par kom opp en tulletrapp. Mannen hadde med en rullator. Konen sto bak ham. Da han kom på toppen klarte han ikke å holde styr på rullatoren sin eller han ble ustø så han ramlet lang som han var rett ned på gulvet. Det var mange som så dette inne på kjøpesenteret. Jeg fikk med en gang sjokk. Dette var en ny situasjon for meg. Jeg tenkte på alt jeg skulle gjøre for ham. Men jeg har lest at man ikke skal røre pasienten og la ham ligge i den stillingen han er i, tilfelle han har brekt noe. Men gudskjelov kom det noen mennesker for å hjelpe. Men da tenkte jeg en del på den episoden etterpå. Han hadde jo fått et kutt i panna også og jeg har angst for blod..

Da ble jeg litt lei meg over meg selv. Hvorfor løpte jeg ikke til som en selfølge med en gang og tok styringen.. Følte meg som et dårlig menneske. Men jeg vet at om det ikke hadde vært noen der, hadde jeg handlet og gjort det riktige.. Rart ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...den mennesklige fornuft må ha tatt ferie den kvelden.

Verden har alltid vært et sykt , sykt sted..

Det betyr ikke at alle som bor i den må oppføre seg sykt,

men det skjedde tydeligvis i dette tilfellet,

og i så mange andre tilfeller...

:frustrert:

....og vi skal befolke verden med nye unge sinn som risikerer å måtte gjennomgå slike ting!!

:kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...