Gå til innhold

Går med tanker om å kjøpe bil


Zzyzx

Anbefalte innlegg

Men jeg har ikke peiling i det hele tatt. Lurer derfor på om dere kan hjelpe meg litt på vei? Jeg har følgende liste til å begynne med:

- Liten og lett å navigere (gjerne "konebil")

- Knipen på drivstoff

- relativt trygt å handle brukt

- prisgrense på 50 000 +/- 10 000

Hva kan jeg få for dette, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, også skikkelig teit spørsmål: hva er egentlig bonus i forsikringsøyemed?

*føler seg litt dum*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også skikkelig teit spørsmål: hva er egentlig bonus i forsikringsøyemed?

Bonus er forsikringsbransjens måte å gi rabatt til sjåfører som kjører år etter år uten å bli skyld i noen skade. Hvis man har en bil som etter forsikringsselskapets beregninger har en grunnpris på 10,000 kr/året for f.eks. 12,000 km og man er ny kunde vil man gjerne begynne med 20% bonus. 10,000 kr - 20% = du må betale 8000 kr for å forsikre bilen det året. Etter et år har du forhåpentligvis ikke krasjet, du får derfor 10% ekstra bonus, til sammen 30%. Forsikringspris 10,000 kr - 30% = 7000 kr det året. Slik går det år etter år, 10% for hvert år, helt til man kommer til 70%. Da kan man få valget om man vil ha 80% bonus eller 75% bonus og én skade uten bonustap. Er man nemlig skyld i en skade mister man 30% bonus, så må man bestemme selv om man vil ha billigst mulig forsikring der og da og heller risikere å sprette opp til 50% hvis man får skylden for noe, eller å ha litt dyrere forsikring og kunne være skyld i én skade uten å få dyrere forsikring.

Er man fæl i trafikken og smeller mye, hver gang med 30% mindre bonus, vil man til slutt ende med malus. Hvis du som fersk bilfører med 20% bonus blir skyld i en ulykke vil du miste 30%, dvs. at du får 10% malus. Denne forsikringen som i utgangspunktet kostet 10,000 kr vil for deg koste 10% mer, altså 11,000 kr.

Bilønsket ditt høres ut som en Toyota Yaris. Nokså mange Yariseiere er senile døvblinde damer på 80, så de har jo et litt belastet rykte hva gjelder oppførsel i trafikken, men selve bilen er pålitelig, nett og gjerrig. Vonde å kjøre langtur med, men det er gjerne ikke det du skal bruke den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir litt langturer siden mine foreldre bor på sørlandet, svigers på vestlandet og vi på østlandet. Pluss hytte på fjellet. Jeg vil egentlig ha i pose og sekk, men det kan nok bli litt vanskelig her som med alle andre ting. Så faktisk vil bilen bli brukt mest til langkjøring og lite til lokalkjøring annet enn en svipptur på Ikea og lignende i ny og ne.

Ellers, tusen hjertelig takk for en helt knall forklaring på bonus, nå ble jeg mye klokere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er lange biler mer komfortable enn korte, dermed blir det vanskelig å finne en liten og nett bil som er god på langturer. Drivstofforbruk pleier også å stige med større og tyngre bil, men mer på bykjøring enn på langkjøring, siden lange biler ofte har bedre aerodynamikk enn korte. Aerodynamikk er den viktigste faktoren i jevne høye hastigheter, vekt er viktigst i lave og varierende hastigheter, så da Audi lanserte sin nye storbil i 1983 kunne de ærlig reklamere med at forbruket i motorveifart var lavere enn for Fords aller minste bybil. At Audiens forbruk ved bykjøring var riktig grisete sammenlignet med den lille Forden holdt de klokelig munn om :ler:

Til langtur er dieselmotor og manuell girkasse fint. Biler med dieselmotor innenfor et budsjett på 50,000 er imidlertid nesten utelukkende europeiske, noe som muligens gjør det litt mindre trygt å handle brukt. Pose og sekk er som du sier vanskelig.

Du må rett og slett prøve deg frem, jeg mistenker at jeg er mer kresen på komfort enn de fleste, jeg synes 1 time i en liten japansk konebil er fryktelig, andre kjører det hver dag uten å reagere. Hvis du finner ut at en slik småbil er komfortabel nok for deg har du plutselig spart masse penger i forhold til hva jeg ville hatt deg til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt over det, og fant ut at siden jeg ikke egentlig vet om jeg trenger bil i det hele tatt, så er det litt dumt å betale såpass mye hver måned. Både lån og forsikring, altså. Så jeg satser på bilkollektivet, tror jeg. På den måten får jeg kartlagt behovet ganske greit.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...