Gå til innhold

Jobb Offshore


L@dy

Anbefalte innlegg

Min samboer har snakket om å jobbe offshore, han jobber i dag som kokk og det kunne jo vært en mulighet. Ellers er han jo åpen for andre jobber der også, men han ønsker jo å ha en jobb i sikte før han tar mye kurs eventuelt.

Nå vet jeg at det nok går mye på kontakter, men ellers er det noen som vet hvilke firma som ansetter folk som kokk i nordsjøen? ISS kanskje? Og så lurer jeg på om det bare er på kontrakt eller om en etterhvert kan få fast jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må han vel ta sikkerhetskurs før han kan bevege seg i nærheten av en platform eller båt?
Ja, det må han ha, men han tenker å først og fremst ta kontakt med de som vil kunne vurdere å ansette han, dvs, sende Cv`en for en vurdering. Sier de at "ta sikkerhetskurset" og vi har jobb til deg, så kan han jo ta det, men det koster jo en del med kurset også så han vil ikke bare ta det om det viser seg a utsiktene for jobb er liten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal godt gjøres å komme seg ut uten fagbrev og klare sikkerhetskurs. De har så mange å velge mellom at de ikke gidder å vente på folk. Men han kan jo være heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal godt gjøres å komme seg ut uten fagbrev og klare sikkerhetskurs. De har så mange å velge mellom at de ikke gidder å vente på folk. Men han kan jo være heldig.
Det med fagbrev håper jeg / han vil gå greitt om han har ellers gode papirer, ja, jobb som kokk da.

Ja, han vil nok etterhvert ta sikkerhetskurs om han får komme i kontak med en potensiell arbeidsgiver som kan si noe om hans mulighet til å få en jobb. Litt kjedelig å bruke penger på sikkerhetskurs, om han allikevel ikke vil bli vurdert i jobb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som har tenkt det samme, inkl min samboer og onkel. For å få løfte om jobb før sikkerhetskurs, må han enten ha en utdanning de virkelig trenger, det er jo ikke kokk. Og han må helst kjenne noen som kjenner noen som har noe de skulle sagt.

De fleste får beskjed om å ta sikkerhetskurs, for så å søke jobb. De har så stor pågang, så de kan i grunnen bare velge og vrake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på om han får jobb med hverken fagbrev eller sikkerhetskurs.

Min tidligere kjøkkensjef søkte for noen år tilbake på to ledige stillinger, og der hadde det vært over 900 søkere. Ikke så rart kanskje, siden det vel er et av de stedene du faktisk får anstendig lønn som kokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere kjøkkensjef søkte for noen år tilbake på to ledige stillinger, og der hadde det vært over 900 søkere. Ikke så rart kanskje, siden det vel er et av de stedene du faktisk får anstendig lønn som kokk.

Ikke så veldig oppfløftende med andre ord. :)

Ja, ja, vi får se hva det blir til, han får se om han får pleiet nettverk som han har på de som jobber der, kanskje det kan bli en åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å få jobb på båter enn på plattform. Jeg vil tro det er lurest å ta kontakt med et rederi, og jobben han må sikte seg inn på uten fagbrev er sannsynligvis forpleiningsassistent. (vasking og kjøkkenrelatert arbeid som ikke er å lage selve maten)

Det er vel mulig å ta kontakt med rederiet uten å levere inn en formell søknad, for å finne ut om en slik jobb er aktuell. Her må han sannsynligvis satse på større rederier med nyere båter.

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan
Min samboer har snakket om å jobbe offshore, han jobber i dag som kokk og det kunne jo vært en mulighet. Ellers er han jo åpen for andre jobber der også, men han ønsker jo å ha en jobb i sikte før han tar mye kurs eventuelt.

Nå vet jeg at det nok går mye på kontakter, men ellers er det noen som vet hvilke firma som ansetter folk som kokk i nordsjøen? ISS kanskje? Og så lurer jeg på om det bare er på kontrakt eller om en etterhvert kan få fast jobb?

Jeg antar du mener ESS?

Jeg kjenner ei som jobber i personalavd. der, og i følge hun så får de inn rundt 50 søknader i uka fra folk som vil jobbe offshore, uten at de har søkt etter folk. De som har sikkerhetskurs blir lagt i en bunke, og de som ikke har det blir lagt i en annen.. Så uten sikkerhetskurs tror jeg dessverre han ikke har så mye å stille opp med. Det er et utrolig populært sted å jobbe for kokker, renholdere osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Nordsjøpen sterkt! Vaskehjelp, kantineansatt, skranke/resepsjon, lærer eller pleieassistent/helsehjelper! Dette er yrker å trives i, studiene/kursene er enkle og lønnen er kjempegod!! :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jobb kan man få som lærer på sjøen?

De tjener penger som gress...lærer for fengselsinnsatte og for folk på Nordsjøen. Folk med lærevansker og andre som behøver voksenopplæring fordi de kanskje ikke gikk så mye på skoler. Lærerutdanningen er jo enkel og grei, og ved å reise ut på Nordsjøen etter det vil man tjener kjempebra med årsinntekt!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det visste jeg ikke.. Men nå er jeg gravid så da kan jeg nok ikke reise..

Jammen noe å tenke over når babyen blir større., Hvor blir sånne jobber utlyst da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener penger som gress...lærer for fengselsinnsatte og for folk på Nordsjøen. Folk med lærevansker og andre som behøver voksenopplæring fordi de kanskje ikke gikk så mye på skoler. Lærerutdanningen er jo enkel og grei, og ved å reise ut på Nordsjøen etter det vil man tjener kjempebra med årsinntekt!!! :klemmer:

Seriøst???

De som jobber offshore har jo 4 ukers friperioder. Det er vel mest sannsynlig at evt voksenopplæring vil foregå på land, i friperiodene?? Har du noe som dokumenterer dette???

Cumulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordsjøarbeider

Det er en del undervisning og kurs som holdes ute på plattformene vet jeg. Har sjøl tatt noen kurs der, og vet at andre følger undervisning, videregående skolefag osv. og kanskje andre som droppa ut. Der er lærere der men aner ikke hvor ofte og hvor mye. Ring og hør da vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De tjener penger som gress...lærer for fengselsinnsatte og for folk på Nordsjøen. Folk med lærevansker og andre som behøver voksenopplæring fordi de kanskje ikke gikk så mye på skoler. Lærerutdanningen er jo enkel og grei, og ved å reise ut på Nordsjøen etter det vil man tjener kjempebra med årsinntekt!!! :klemmer:

Det visste jeg ikke... mannen min jobber off-shore, og han må ta alle kurs og all etterutdanning hjemme under friperiodene sine.

Men kanskje dette tilbudet gis i perioder til de som er fast ansatte i oljeselskapene? (Som de færreste er i dag, siden de fleste oljeselskapene baserer seg på innleide folk til alt annet arbeide enn i kontrollrom og på boredekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener penger som gress...lærer for fengselsinnsatte og for folk på Nordsjøen. Folk med lærevansker og andre som behøver voksenopplæring fordi de kanskje ikke gikk så mye på skoler. Lærerutdanningen er jo enkel og grei, og ved å reise ut på Nordsjøen etter det vil man tjener kjempebra med årsinntekt!!! :klemmer:

:skratte:

Seriøst???

De som jobber offshore har jo 4 ukers friperioder. Det er vel mest sannsynlig at evt voksenopplæring vil foregå på land, i friperiodene?? Har du noe som dokumenterer dette???

Cumulus

Ja, akkurat. Jeg har aldri hørt om sånne kurs/undervisning/voksenopplæring på Nordsjøen.

Jeg tror h*n gjesten bare tøyser med oss h*n. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokker er vel noen av de få yrkene som virkelig jobber når de er offshore. Er så sykt mange stillinger der dagene går til å se film, spise, trene osv. Kokker, boredekksarbeidere, stillasarbeidere, overflate osv, jobber nok, service folka daffer jo rundt som noen sakkosekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokker er vel noen av de få yrkene som virkelig jobber når de er offshore. Er så sykt mange stillinger der dagene går til å se film, spise, trene osv. Kokker, boredekksarbeidere, stillasarbeidere, overflate osv, jobber nok, service folka daffer jo rundt som noen sakkosekker

Jeg lurer på hvilket grunnlag du har til å si dette?

Jeg har ikke jobbet offshore selv, men jeg tviler på at arbeidsgiverne er villige til å betale overtid til de som "daffer rundt og ser på film eller trener" i sine ordinære timer, og ikke får gjort jobbene de er satt til å gjøre...

Mannen min har jobbet offshore noen år nå. Han er rørlegger og rigger, og av de rundt 100 turene han har hatt ut for å utføre service og vedlikehold, har han kun hatt de ordinære 168 timene i 10 % av tilfellene.

Vanligvis har han mellom 180 og 190 timer, men har også hatt over 200 timer en del ganger.

Det tilvarer en gjennomsnittlig arbeidsdag på 13-14,5 timer.

Mitt inntrykk er at alle "gutta på gølvet" jobber hardt der ute. Ete, spise, sove, og et par timer med sosialt samvær...

Noe venting blir det jo av og til når man venter på deler, eller på at arbeidsstedet skal bli klargjort for vedlikehold, men jevnt over er mitt inntrykk at dagene blir fylt med effektiv jobbing av alle fra renholdspersonale og kokker, til vedlikeholdsarbeidere og kranførere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...